رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر فضاسازی التهاب‌آلودی درباره قطعی بودن پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی ترسیم می‌کنند.

کنسولگری

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: ۱۱ روز پس از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه، برخی کشورها به دنبال القای ناامنی ناشی از تنش و درگیری ایران با اسرائیل در منطقه هستند. ادعای این رسانه‌ها مبنی بر اطلاع از زمان حمله متقابل ایران ناشیانه و کذب از کار درآمده است. این در حالی است که ایران در پیام‌های متعددی اعلام کرده حمله تلافی‌جویانه به منافع رژیم صهیونیستی محدود و با اهداف مشخص خواهد بود. این کشورها با محوریت اروپایی‌ها با ایجاد جو روانی سنگین، فشارهای بین‌المللی گسترده‌ای اطراف ایران ایجاد می‌کنند تا حاکمیت و دولت از حق دفاع مشروع خود در قبال حمله اسرائیل منصرف شود.

رسانه‌های غربی نقش پررنگی در اعلام پیش‌بینی‌های مکرر حمله ایران طی روزهای اخیر ایفا کرده‌اند. این فضاسازی رسانه‌ای از یک سو به دنبال القای تشدید تنش و التهاب‌آفرینی در سطح کل خاورمیانه برآمده است و از سوی دیگر با ترسیم ساختگی فضای تردید و دودلی میان مقامات کشور برای پاسخگویی به اسرائیل، افکار عمومی را برای فشار بر دولت تحریک می‌کند.

بخشی از گزارش‌های سوگیرانه رسانه‌های غربی طی ۲ روز اخیر حاوی اخبار غیرمستند و بدون دلالت‌های کافی از منابع نامشخص بوده‌اند که در ادامه می‌خوانید:

آمریکا چقدر نگران است؟

ایالات متحده سفر کارکنان خود به اسرائیل را محدود کرده است، زیرا نگرانی ها از حمله تلافی‌جویانه قریب الوقوع ایران افزایش یافته است. سفارت ایالات متحده در اورشلیم روز پنجشنبه با صدور یک هشدار امنیتی، کارمندان و اعضای خانواده آنها را از سفرهای شخصی به خارج از مناطق بزرگ تل آویو، اورشلیم و بئر شوا تا اطلاع ثانوی «بدون احتیاط فراوان» محدود کرد.

رجزخوانی اسرائیل

اسرائیل هرگز مسئولیت حمله هوایی به کنسولگری حریف خود در دمشق را برعهده نگرفت، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، اوایل این هفته گفت که اسرائیل «باید مجازات شود و مجازات خواهد شد»، زیرا آیت‌الله خامنه‌ای حمله اخیر را حمله‌ای مؤثر به خاک ایران می‌داند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که حمله مستقیم ایران مستلزم «پاسخ مناسب اسرائیل» علیه ایران است، در حالی که یک سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل، دریاسالار دانیل هاگاری، گفت که این کشور «هوشیار و بسیار آماده» برای انواع مختلف سناریوهاست.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه هنگام بازدید از یک پایگاه هوایی گفت: «هرکس به ما آسیب برساند، ما به آنها آسیب خواهیم رساند». وی افزود: «ما آماده‌ایم تا تمامی نیازهای امنیتی کشور اسرائیل را چه از لحاظ دفاعی و چه تهاجمی برآورده کنیم».

هنوز مشخص نیست که آیا انتقام‌جویی ایران به صورت حمله مستقیم خواهد بود یا از طریق برخی گروه‌های تحت حمایت تهران که قبلاً در ماه‌های اخیر حملاتی را از عراق، لبنان و یمن انجام داده‌اند.

تهران تاکنون از رویارویی مستقیم با اسرائیل یا واشنگتن اجتناب کرده است، اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه گفت که «دفاع مشروع با هدف مجازات متجاوز» در پی حمله به کنسولگری یک ضرورت است و بر اساس اخبار دولتی ایران، اسرائیل را به هدف قرار دادن اماکن دیپلماتیک بر خلاف قوانین بین‌المللی متهم کرد.

تهدید آمریکا، هشدار اروپا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایران تهدید می‌کند «حمله‌ای مهم به اسرائیل» انجام می‌دهد و تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل در برابر تهدیدات ایران و گروه‌های نیابتی آن علیرغم انتقادهای فزاینده واشنگتن از اقدامات متحدش در غزه، «آهنین» باقی مانده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با همتایان چینی، ترکیه‌ای و سعودی خود گفتگوهای تلفنی انجام داده است تا تاکید کند که تشدید تنش به نفع کسی نیست و کشورها باید از ایران بخواهند که تشدید نشود.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفت «ما با متحدان و شرکای اروپایی در چند روز گذشته تعامل داشته‌ایم و از آنها نیز خواسته‌ایم که پیام روشنی به ایران بدهند که تشدید تنش به نفع ایران نیست، به نفع منطقه نیست و به نفع جهان نیست.»

ما همچنین با متحدان و شرکای اروپایی در چند روز گذشته تعامل داشته‌ایم و از آنها نیز خواسته‌ایم که پیام روشنی به ایران بدهند که تشدید تنش به نفع ایران نیست، به نفع منطقه نیست و به نفع جهان نیست. سخنگوی متیو میلر روز پنجشنبه گفت.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که به همتای ایرانی خود به صراحت گفته است که جمهوری اسلامی نباید خاورمیانه را وارد یک درگیری گسترده‌تر کند. کامرون در ایکس گفت: «من عمیقاً نگران یک احتمال اشتباه محاسباتی هستم که منجر به خشونت بیشتر شود.»

فرانسه روز جمعه به شهروندان خود هشدار داد که طی روزهای آینده از سفر به ایران، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی خودداری کنند. شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت هانزا و شرکت تابعه آن اتریش ایرلاینز- تنها شرکت‌های هواپیمایی غربی که به تهران پرواز می‌کنند - هم پروازهای خود را به پایتخت ایران به حالت تعلیق درآوردند.

توصیه وزارت خارجه هند

وزارت امور خارجه هند هم روز جمعه به شهروندان خود توصیه کرده است تا اطلاع ثانوی با توجه به وضعیت حاکم در منطقه به ایران و اسرائیل سفر نکنند. در این بیانیه آمده است که هندی‌های دو کشور باید «حداقل احتیاط‌ها را در مورد ایمنی خود رعایت کنند و رفت و آمد خود را به حداقل ممکن محدود کنند».

بیانیه روسیه بدون اسم ایران

وزارت خارجه روسیه هم روز پنجشنبه به شهروندان این کشور گفت «ما اکیداً توصیه می‌کنیم که شهروندان روسیه از سفر به منطقه، به‌ویژه به اسرائیل، لبنان و سرزمین‌های فلسطینی، به جز در موارد بسیار ضروری، خودداری کنند».

کد خبر 843657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha