اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قادر به اجماع بر سر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل نبودند.

شورای امنیت سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین، فلسطینی‌ها که از سال ۲۰۱۲ عضو ناظر سازمان ملل متحد هستند اکنون چندین سال است که در تلاش برای عضویت کامل در این نهاد بین‌المللی هستند.

عضویت کامل در سازمان ملل متحد معادل به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل خواهد بود.

هر گونه درخواست برای عضویت در سازمان ملل بایستی ابتدا در شورای امنیت به تصویب برسد و سپس به تأیید مجمع عمومی برسد.

در شورای امنیت، آمریکا به عنوان اصلی‌ترین متحد اسرائیل صاحب حق وتو است و تا کنون بیشترین استفاده خود از این اختیار را برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌های ضداسرائیل به کار گرفته است.

فلسطینی‌ها با توجه به حملات اسرائیل در غزه هفته گذشته بار دیگر درخواست خود برای عضویت کامل در سازمان ملل را ارائه دادند.

این درخواست روز پنجشنبه در کمیته‌ای ویژه که شامل اعضای شورای امنیت بود مورد بررسی قرار گرفت، اما بر سر آن اجماع حاصل نشد.

«وانسا فرازیر»، نماینده مالت در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده دارد بعد از اتمام دومین جلسه این کمیته برای بررسی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل گفت: «اجماعی وجود نداشت.»

وی با وجود این گفت که اکثریت اعضای این کمیته با عضویت کامل فلسطین موافق بوده‌اند. او گفت: «بسیاری از کشورها این حقیقت را مطرح کردند که فلسطین واجد تمامی ملاک‌های معاهده مونته ویدئو و همچنین بند ۴ منشور است.»

جلسه روز پنجشنبه پشت درهای بسته برگزار شد. فرازیر، بدون اشاره به نام هیچ کشوری گفت دو سوم اعضا از درخواست فلسطین حمایت کردند.

پیشبرد درخواست فلسطین در کمیته ویژه تنها از طریق اجماع امکان‌پذیر بود اما خبرگزاری فرانسه گزارش داده هر کدام از اعضای شورای امنیت اکنون می‌تواند با ارائه یک قطعنامه این درخواست را به رأی بگذارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده رأی‌گیری بر سر قطعنامه‌ای که الجزایر به نمایندگی از کشورهای عربی در همین خصوص پیشنهاد خواهد داد روز ۱۸ آوریل به رأی گذاشته خواهد شد.

با وجود این، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند حتی اگر این قطعنامه ۹ رأی لازم از میان ۱۵ رأی شورای امنیت را به دست بیاورد توسط ایالات متحده وتو خواهد شد.

واشنگتن می‌گوید سازمان ملل محل مناسبی برای تصمیم‌گیری درباره تشکیل کشور فلسطین نیست و این موضوع بایستی از طریق توافق میان اسرائیل و فلسطینی‌ها حاصل شود.

کد خبر 843611
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha