جمعی از دانشجویان عصر امروز (یک‌شنبه) در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب

به گزارش همشهری آنلاین،‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی دانشجویان گفتند: نگاه به واقعیت‌ها باید ذهن جوان دانشجوی امروز را به سمتی هدایت کند که به گره‌گشایی مشکلات نزدیکتر باشد.

  رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیست و هفتمین روز در دیدار رمضانی دانشجویان در حسینیه امام خمینی(ره) تاکید کردند: بعضی از گناه‌ها هست که انسان توجه ندارد به اینکه اینها گناه است. خیلی از حرف زدنهای ما، خیلی از اظهاراتی که در فضای مجازی میکنیم اینها پاسخ لازم دارد بالاخره مراقبت باید کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند: رفتارهای نادرست خودمان اگر شناخته شد اصلاحش ممکن می‌شود، توبه‌ از آنها ممکن میشود، استغفار از آنها ممکن می‌شود، اگر نادرستی شناخته نشد انسان توبه هم نمی‌کند می‌ماند متراکم می‌شود، دل را از نورانیت می‌اندازد حیف است شماها واقعاً دلهایتان نورانی است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: توصیه‌ام این است که دقت کنید که چه میگویید، فکر این را بکنید که در این بیان، در این گفتار، در این نوشتار مرتکب عملی نشویم که بعد نتوانیم برایش جوابی داشته باشیم.

ایشان تاکید کردند: امسال بحمداللّه ماه رمضان، ماه رمضان خوبی بود بخصوص رواج قرآن، تلاوت قرآن برای بنده خیلی خرسندکننده بود اینکه در شهرهای مختلف افراد متعددی گاهی حتی نوجوانهایی به این خوبی، به این روانی، گاهی از حفظ قرآن تلاوت میکنند، این یکی از آرزوهای بزرگ این بنده بود که بحمداللّه می‌بینم دارد تحقق پیدا میکند، تحقق پیدا کرده. بارها خدا را شکرگزاری میکنم. با قرآن هرچه می‌توانید مأنوس بشوید. همه چیز در قرآن هست. با تدبر در قرآن، البته این تدبر با راهنمایی باید همراه باشد.

رهبر انقلاب گفتند: بجا است از کتابهای مرحوم آقای مصباح (رضوان‌اللّه‌علیه) استفاده بشود. حقاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ فکر کمک‌کننده‌ به حرکت درست فکری جوانها است.  

ایشان تاکید کردند: جوان دانشجوی امروز باید بداند در یک نظام انقلابی چشم باز کرده، قد کشیده، به دانشجویی رسیده، به محیط علمی دست پیدا کرده، تا اینجا پیش آمده. این نظامی که شما دارید در آن زندگی می‌کنید این نظام با مبارزه با سختی، با تلاش به وجود آمده. اصلی‌ترین واقعیت‌های زندگی ما الان این است. نظام، نظام انقلابی است. خیلی از خواسته‌های انقلابی تحقق پیدا نکرده، این درست است. اما نظامی که الان در آن زندگی میکنیم نظامی است که این توقعات از او هست، چرا؟ چون یک نظامی انقلابی است.

رهبر انقلاب یادآور شدند: از لحاظ علمی و فناوری ببینید پیش از انقلاب بیش از ۴۰ سال در این کشور دانشگاه بود، کدام فکر علمی جدید از این دانشگاه دوره‌ی پهلوی بیرون آمد در حالی که اساتید خوبی هم داشتند، اساتیدی داشتند که اینها تعدادی البته از اساتیدشان تحصیلکرده‌های دانشگاه‌های معروف دنیا بودند، درس خوانده بودند، بلد بودند؛ دکتر حسابی بود، دکتر ریاضی بود، مرحوم مهندس بازرگان بود، بودند افرادی از این قبیل تحصیلکرده، خب از لحاظ استاد مشکلی نداشتند اما هیچ فرآورده نداشت این دانشگاه، نه یک فرآورده‌ی علمی داشت، نه یک پیشرفت فناوری و صنعتی داشت، نه یک فکر جدید مدیریتی برای کشور ارائه کرد، این دانشگاه وضع علمی و صنعتی این بود.

ایشان افزودند: این مطلب که ایرانی امکان ندارد که به فناوری‌های بالا و دقیق دست پیدا کند جزو بدیهیات بود، جزو مسلمات بود که ایرانی قادر نیست به مقامات عالی علمی برسد، به خط مقدّم علم دست پیدا کند.  

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: باید دنبال آرمان باشیم. جمهوری اسلامی میتواند آرمانهای خودش را در ذیل دو عنوان کلّی خلاصه کند: یک عنوان عبارت است از اداره‌ی کشور به شیوه‌ی اسلامی؛ عنوان دوم ارائه‌ی یک الگو به مردم جهان برای اداره‌ی خوب یک کشور. این دو آرمان است. شما باید برای این دو آرمان تلاش کنید. شما باید برای راه‌هایی که میتواند این دو عنوان کلّی را تحقّق ببخشد روی این باید فکر کنید، روی این باید کار کنید.

رهبر انقلاب افزودند: محافل دانشجویی، نشست‌های فکری دانشجویی، مطالعات دانشجویی، ارتباطات دانشجویی با صاحب‌ نظرانی که معتقد به انقلابند باید در این جهت باشد. فکر کنید ببینید برای تحقّق این دو عنوان چه‌کار باید کرد.

ایشان گفتند: اداره‌ی اسلامی یک کشور، یعنی هم در جنبه‌ی مادّی، هم در جنبه‌ی معنوی باید در مسیر پیشرفت بی‌وقفه و بدون عقب‌گرد واقع بشود. یعنی از لحاظ رفاه عمومی، امنیّت جسمی و اخلاقی، عدالت. عدالت را باید درست فهمید. عدالت یعنی نفی فاصله‌ی طبقاتی در استفاده از فرصتها، فرصتهای عمومی. همه‌ی فرصتها بایستی بالسویه در دسترس مردم قرار داده بشود. امتیاز استفاده‌ی از فرصتها این ظلم است، این خلاف عدالت است.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: عدالت فقط در مسئله‌ی مالی که نیست. مسائل آبرویی، مسائل کاری، شغلی، حیثیّت‌ها، بقیه‌ی چیزها، اینها هم چیزهایی است که در آن باید رعایت عدالت بشود. عدالت. پیشرفت علمی، گسترش سلامت، جوان نگه داشتن جمعیّت، انواع سازندگی‌ها و نوآوری‌ها؛ اداره‌ی اسلامی کشور که میگویم یعنی اینها باید تحقّق پیدا کند.

گزیده‌ای از فرمایشات رهبر انقلاب به شرح زیر است:

*امروز در بدنه دولت کسانی مشغول به کار هستند که تا چند سال قبل از این مثل شما در همین جلسه شرکت و سخنرانی کردند، این توقعی که بنده همواره ابراز می‌کردم که جوانان دانشجو در مدیریت‌های میانی، بلکه بالایی حضور پیدا کنند و کار کنند، این توقع الآن برآورده شده است.

*جوانان زیادی هستند که چند سال قبل از این در جلسات دانشجویی شرکت می‌کردند، امروز در مدیریت‌ها و مسئولیت‎‌های متعددی مشغول کار هستند که این یک واقعیت است. نگاه به این واقعیت‌ها بایستی ذهن جوان دانشجوی امروز را هدایت کند به سمتی که به گره‌گشایی مشکلات نزدیک‌تر باشد.

*یکی از دوستان گفتند که تصور شده نظر رهبری درباره عدالت از سال هشتاد فرق کرده؛ اگر فرق کرده باشد در این جهت فرق کرده که اصرار بیشتر شده بر مسئله بر عدالت؛ زیرا پیشرفت‌هایمان در سمت عدالت کم بوده و اصرار بیشتری داریم.

*عدالت را باید درست فهمید؛ عدالت یعنی نفی فاصله طبقاتی در استفاده از فرصت‌های عمومی. همه فرصت‌ها بایستی به سَویه بین مردم و در دسترس مردم قرار داده شود.

*اگر چنانچه شما راجب به کسی چیزی گفتید و در فضای مجازی نیز پخش کردید، او به هر دلیلی فرصت نداشته باشد که به این حرف شما جواب دهد، این ضد عدالت است و عدالت نیست.

*از فرصت برابر استفاده نشده؛ عدالت فقط در مسئله مالی که نیست،مسائل آبرویی، کاری، شغلی، حیثیت‌ها و مابقی چیزها، چیزهایی است که باید در آن رعایت عدالت شود.

*نگاه نقادانه را داشته باشید اما نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفت‌های کشور داشته باشید.

کد خبر 842850
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha