راهپیمایی روز قدس در کشورهای مختلف جهان نشان دهنده شکست بزرگ اسرائیل در افکارعمومی جهانی است.

لندن

همشهری آنلاین: «اسرائیل جنگ در افکارعمومی را باخته است.» این را نه مسلمانان و نه دشمنان اسرائیل بلکه نزدیک ترین متحد و یار غار نتانیاهو، یعنی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا می‌گوید. همان ترامپی که معامله شکست خورده قرن را برای اشغال کامل فلسطین به نفع صهیونیست‌ها رقم زد، حالا به روشنی در گفت و گو با «هیو هویت» مجری محافظه کار رادیویی در آمریکا از شکست صهیونیست‌ها در افکارعمومی جهانی سخن می‌گوید. سخنان ترامپ چندان هم البته بی راه نیست. شش ماه تظاهرات و اعتراضات جهانی حتی در میان کشورهای غیراسلامی و فعالان غیرمسلمان نشان می‌دهد که نتیجه درگیری در غزه در میدان جنگ و میدان وجدان بشری از زمین تا آسمان متفاوت است. در غزه این بنای آجری و سیمانی فلسطینی‌هاست که فروریخته و در میدان افکارعمومی و جدان جهانی این آبرو و اعتبار اسرائیل است که بر زمین افتاده است. به هر میزان که بازماندگان فلسطینی‌ امیدوار به ساخت سرپناه‌های خود روی زمین پس از پایان جنگ هستند، اما برای صهیونیست‌ها و اسرائیل دیگر شانسی برای بازگشت اعتبار و آبروی از دست رفته با حدود ۴۰ هزار شهید و مفقود فلسطینی حتی با وجود توقف کامل جنگ غزه نیست. بویژه آن که از این تعداد حدود ۱۵ هزار شهید، کودک هستند و حداقل ۳۰ کودک فقط در یک ماه اخیر بر اثر گرسنگی ناشی از قحطی ساختگی اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند. حتی خیابان‌های لندن و نیویورک نیز در آخرین جمعه ماه رمضان گواه بی آبرویی اسرائیل است. روز قدس امسال همزمان با جنایت در غزه آن چنان پرشور و حرارات در دیگر کشورها برگزار شد که گویی آزادی فلسطین اولویت اول افکار عمومی جهانی شده است. در این گزارش نگاهی به برگزاری راهپیمایی جهانی قدس در کشورهای مختلف انداخته‌ایم.

آفریقا

تجمع شهروندان مراکشی در رباط

براساس اعلام خبرگزاری «موراکو ورد نیوز»، راهپیمایی روز قدس با حضور جمعیت قابل توجهی در شهر رباط، پایتخت مراکش برگزار شده است. شهروندان مراکشی‌ در میان کشورهای عربی شمال آفریقا از حامیان سرسخت مردم فلسطین به شمار می‌روند.

روز قدس باشکوه در تانزانیا

همزمان با فرارسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روزجهانی قدس، جمع زیادی از مسلمانان تانزانیا در «دارالسلام» پایتخت این کشور همزمان با دیگر مناطق جهان تظاهرات باشکوهی برگزار کردند.

نیجریه‌ای‌ها هم به خیابان آمدند

مردم نیجریه در ایالت باوچی در روز جهانی قدس و برای حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آمدند.


بیشتر بخوانید:

راهپیمایی‌های باشکوه در حمایت از فلسطین

خروش لشکر قدس


غرب آسیا

رژه روز قدس در سوریه

مراسم روز جهانی قدس در دمشق سوریه نیز برگزار شده است. در این مراسم گروه‌های فلسطینی در اردوگاه یرموک مراسم رژه روز قدس را برگزار کردند.

تظاهرات مردم بحرین پس از نماز جمعه

مردم بحرین در راهپیمایی روز قدس در غرب منامه، شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس در منطقه «الدراز» بحرین بعد از اقامه نماز جمعه برگزار شد.

تجمع مقابل سفارت آمریکا در عمان

شماری از مردم عمان در مقابل سفارت آمریکا در مسقط تجمع و حمایت واشنگتن از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کردند.

فریاد روز قدس در سراسر عراق

مردم عراق نیز با حضور گسترده در مراسم‌های روز قدس در کرکوک، دیالی، ذی‌قار، نجف، بغداد و موصل، فریاد حمایت از فلسطین سر دادند.

راهپیمایی باشکوه مردم ترکیه

مردم ترکیه در شهر استانبول با برپایی راهپیمایی، از مردم فلسطین حمایت و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

تظاهرات میلیونی در یمن

تجمعات میلیونی مردم یمن در چند استان این کشور از جمله صنعاء برگزار شد.

همبستگی اردنی‌ها با فلسطین

مردم اردن نیز روز جمعه در روز جهانی قدس با برگزاری تظاهراتی در امان پایتخت این کشور و با سر دادن شعارهایی در حمایت از مقاومت فلسطین، با مردم غزه اعلام همبستگی کردند.

آسیای مرکزی

تظاهرات در کشمیر پاکستان

هزاران نفر از مردم منطقه کشمیر پاکستان همزمان با روز جهانی قدس در حمایت از مسجدالاقصی و مردم غزه راهپیمایی کردند.

آسیای شرقی

درخواست تحریم جهانی اسرائیل در اندونزی

در شهر باندونگ اندونزی، مردم در حمایت از فلسطین تجمع کردند و خواستار تحریم جهانی اسرائیل شدند.

حمایت مالزیایی‌ها از فلسطین

شبکه قطری العربی هم در گزارشی اختصاصی، از راهپیمایی مردم مالزی در کوالالامپور در حمایت از مردم فلسطین و غزه خبر داد. شرکت کنندگان در این راهپیمایی با مردم و آرمان فلسطین اعلام همبستگی کردند.

تجمع مردم بنگلادش

مراسم روز جهانی قدس در بنگلادش هم برگزار شد و مردم در تجمعی در حمایت از فلسطین شرکت کرده و شعارهای مرگ بر اسرائیل سردادند.

اروپا

فریاد مرگ بر اسرائیل در مرکز لندن

هزاران تن از مسلمانان روزه‌دار، فعالان مدنی و گروه‌های مدافع حقوق بشر و ضد جنگ و نیز فعالان یهودی و مسیحی مخالف رژیم صهیونیستی در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان و برای تکریم روز جهانی قدس، در خیابان‌های مرکز لندن راهپیمایی کرده و فریاد مرگ بر اسرائیل سر دادند. معترضان انگلیسی مقابل ساختمان وزارت کشور انگلیس تجمع کرده و پس از سردادن شعارهای ضد اسرائیلی، به سمت دفتر نخست وزیر انگلیس راهپیمایی کردند. در این مراسم خاخام‌های یهودی پرچم اسرائیل را به آتش کشیده و به نشانه اعتراض روی آن پا کوبیدند.

کد خبر 842569
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha