مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
۱ نفر

یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی نزدیک تهران دریاچه حوض سلطان قم است که به نام‌های تالاب حوض سلطان، دریاچه قم، دریاچه ساوه و دریاچه شاهی نیز معروف است.

حوض سلطان

همشهری: دریاچه که در ۷۰ کیلومتری آزادراه خلیج فارس قرار دارد در ماه‌هایی از سال، آب این دریاچه به‌دلیل وجود نوعی جلبک‌ تک‌سلولی به رنگ سرخ درآمده و جلوه بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد. وسعت و شکل دریاچه حوض سلطان متناسـب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سـال، متفاوت است؛ درمواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در دوره کم آبی وسعت آن کم می‌شود. بدین‌ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است. در قسمت‌های کم عمق آن به راحتی قدم بردارید و اثر نمک را روی کفش خود ببینید. غلظت نمک باعث شده تا در نزدیکی دریاچه اشکال پنج ضلعی زیبایی از جنس نمک ایجاد شوند و توجه بسیاری از گردشگران را به‌خود جلب کنند اما باید بدانید که هرچه به سمت مرکز دریاچه پیش بروید سطح زیر آن گلی خواهد شد و ممکن است پای شما به راحتی در آن گیر کندY پس احتیاط کنید و اصلا تا میانه دریاچه جلو نروید.

بزرگ‌ترین آینه ایران

دریاچه نمک حوض سلطان به‌دلیل شفافیت شگفت‌انگیزش به بزرگ‌ترین آینه ایران مشهور است. این دریاچه به جز پرندگان بومی مثل هوبره و انواع کبوتر در فصول مختلف سال نیز پذیرای پرندگان مهاجری مثل دسته‌های بزرگ فلامینگو یا پرندگانی مثل پلیکان، لک لک، پرلا، پاشل باش، غاز خاکستری، حواصیل، مرغ سفید ماهی خوار، باقرقره، قل قویرق و... است که از راه‌های دور و نزدیک به آن می‌آیند. آب دریاچه حوض سلطان و خاک اطراف آن شور است و نوع گیاهان منطقه به‌دلیل خصوصیات ویژه‌ای که دارند از نظر خواص دارویی، مواد مؤثر و سایر کاربردها دارای ارزش بسیاری هستند.

بزرگ‌ترین آینه ایران اینجاست!

موقعیت: ۷۰کیلومتری آزادراه تهران- قم (خلیج‌فارس)

رستوران یا کافه: ندارد

عمق آب: ۸متر

وسعت: ۲۴۰کیلومترمربع

قابلیت شرب: ندارد

راه دسترسی: وارد اتوبان تهران- قم شوید و پس از تردد ۷۰کیلومتری با عبور از زیرگذر به سمت چپ اتوبان بروید. در سمت چپ اتوبان، جاده‌ای به سمت روستای چشمه شور می‌رود که تنها نشانه آن در اتوبان تابلوی اطلاعات گردشگری است. انتهای جاده به ساحل دریاچه حوض سلطان می‌رسد.

کد خبر 842345
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha