مظفرالدین شاه قاجار در خاطرات خود از دومین سفر خود به فرنگ در ۱۲۸۰ ه– ش (۱۳۲۰ ه– ق– ۱۹۰۲ م)، از ماجرای دلبری یک زن آلمانی و بی‌اعتنایی‌اش به این زن می‌نویسد. 

 مظفرالدین شاه

به گزارش همشهری آنلاین، شاه قاجار روایتی جالب و خواندنی از دلبری زن آلمانی برای خود نقل می‌کند و می‌گوید اعتنایی به او نکرده است.

مظفرالدین شاه بعد از دیدار از کشورهای روسیه، اتریش و ایتالیا، چهارمین مقصد سفر خود را آلمان بر می‌گزیند. بعد از دیدار با امپراتور آلمان در شهر برلین، آن‌چنان که مدعی می‌شود برای درمان خود رهسپار شهر کارلسباد می‌شود. در مدت اقامت در این شهر، او در سفرنامه خود ماجرایی به تاریخ جمعه ششم ربیع الاول ۱۳۲۰ ه– ق را نقل می‌کند که در آن یک زن آلمانی برای او دلبری می‌کند. در ادامه شرح این خاطره نقل شده است:


«صبح برخاستیم بواسطة علت کسالت مزاج نتوانستیم پیاده راه برویم بالای کوه و گردش هر روز که میرفتیم سوار کالسکه شدیم و آب خوردیم. فخر الملک و سیف السلطان و آقاسید حسین با ما بودند بآن قهوه خانه که رسیدیم پیاده شدیم و آب خوردیم و خیلی راه رفتیم. آب خوردنمان که تمام شد باز سوار کالسکه شدیم و آمدیم رو بمنزل همینطور تماشا میکردیم و میامدیم تا رسیدیم. دم در منزل که رسیدیم جناب اشرف اتابک اعظم را دیدیم او هم از گردش خودش صحبت میکرد بعد آمدیم توی چادر نشستیم چائی خوردیم و سفارش دادیم از همین چادرها چهار تا برای ما درست کنند و بمسیو اولیس کندکتر هتل سفارش دادیم نمونه پارچه آنرا هم آورد بنظر رسانید چیز خوبی بود برای شاه آباد و دوشان تپه و صاحبقرانیه. بعد آمدیم نهار خوردیم بعد برخاستیم آمدیم توی باغچه جلو هتل گردش کردیم. عکس جناب اشرف اتابک اعظم و سایر ملتزمین را انداختیم یک ضعیفه‌ای روبروی ما در هتل دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد آواز میخواند رقاصی میکرد میخواست از ما دلربایی کند ما هم اعتنائی به او نکردیم.

ماجرای جالب دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!  | دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ...

بعد کالسکه خواستیم سوار شدیم و رفتیم به گردش و رفتیم به ویلا پارک از توی شهر گذشتیم و بعد یک فرسخ پائین‌تر از شهر رفتیم تا رسیدیم به این قهوه خانه ویلا پارک. آدم غریبی آنجا بود از هر قبیل اسباب اسباب موزائیک چوب دست و… همه چیز در دستش گرفته و بخودش آویخته بود عکس او را هم انداختیم. سیف السلطان عرض کرد عکس یک آدمی را انداخته‌اید که مغازۀ متحرکی است و از هر قبیل اسباب دارد. از اهر بوهم بود و خیلی ترکیب غریبی داشت. دختره خوشگلی هم بود خدمتکار قهوه خانه چائی خوردیم و سوار کالسکه شدیم آمدیم به تآتر [ تئاتر]خیلی خوب تاتری [ تئاتری]بود کمدی بوده مادموازل والا که حقیقتاً نقل دارد بازی‌های خوب در آورد و خوب رقصید. بعد آمدیم منزل نغر الملک را احضار کردیم عرض کردند خوابیده است ما هم رفتیم بالا و بعد خوابیدیم.

مظفرالدین شاه که در دوره ولایت عهدی خود هیچ سفری به خارج از کشور نکرده بود، در دوران حکومت، سه بار به بهانه بیماری، ابتلا به نقرس، مداوا و استفاده از آب‌های معدنی به فرنگ سفر کرد.

اولین سفر خارجی مظفرالدین شاه در سال ۱۲۷۸ ه– ش (۱۳۱۸ ق- ۱۹۰۰ م) صورت گرفت.

در سال ۱۲۸۰ ه– ش (۱۳۲۰ ق- ۱۹۰۲ م) مظفرالدین شاه که نتوانسته بود در سفر اول خود از انگلستان دیدن کند، مجددا عازم اروپا شد.

مظفرالدین شاه برای بار سوم هم به بهانه ابتلا به بیماری عازم اروپا شد.

کد خبر 842146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha