ایندیپندنت انگلیس نوشت: مشخص نیست که آیا ایران خودش پاسخ می‌دهد یا اینکه همچنان به نیروهای نیابتی از جمله شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و شورشیان حوثی یمن تکیه می‌کند.

راهپیمایی اسرائیل انگلیس کنسولگری ایران سوریه

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های خارجی با استناد به اظهارات مقامات ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه از انتقام ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق نوشتند.

سی ان ان نوشت: ایران قول داده است که پس از حمله اسرائیل به بمباران مجتمع سفارتی خود در سوریه در روز دوشنبه، تلافی خواهد کرد. این حمله هوایی ساختمان کنسولگری ایران را در پایتخت سوریه، دمشق، ویران کرد و حداقل هفت مقام از جمله محمدرضا زاهدی، یکی از فرماندهان ارشد سپاه و محمدهادی حاجی‌رحیمی، فرمانده ارشد این کشور را از بین برد.

تحلیلگران می‌گویند یکی از فوری‌ترین پیامدهای حمله به کنسولگری می‌تواند افزایش حملات توسط نیروهای نیابتی ایران، به‌ویژه علیه نیروهای آمریکایی باشد.

خبرگزاری رویترز هم نوشت: ایران روز سه‌شنبه متعهد شد که از اسرائیل به‌خاطر حمله هوایی که منجر به از بین رفتن دو ژنرال ارشد و پنج مستشار نظامی دیگر در محوطه سفارت ایران در دمشق شد، انتقام بگیرد و بر خطر تشدید بیشتر تنش‌ها پس از حمله بی‌سابقه تاکید کرد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران قول انتقام گرفت. وی گفت: رژیم صهیونیستی به دست دلیرمردان ما مجازات خواهد شد.

علی شمخانی، مشاور سیاسی (آیت‌الله) خامنه‌ای، در پستی در ایکس گفت که ایالات متحده «مسئول مستقیم باقی می‌ماند، خواه از قصد انجام این حمله آگاه باشد یا نه».

گاردین هم گزارش داد: ایران پس از اینکه هواپیماهای جنگی اسرائیل کنسولگری ایران در دمشق را تخریب کردند و دستکم 11 نفر از جمله یکی از فرماندهان ارشد نیروی قدس را از بین بردند، قول انتقام داده است.

زاهدی در قلب تامین موشک‌های ساخت ایران برای حزب‌الله قرار داشت و از سال ۲۰۱۰ تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه او اعمال شده بود.

بلومبرگ آمریکا در این باره نوشت: ایران پس از مقصر دانستن اسرائیل برای حمله هوایی مرگبار به سفارت خود در سوریه - یک رویارویی مستقیم نادر در تشدید درگیری دشمنان بر سر جنگ در غزه - قول انتقام از اسرائیل داد.

تایمز اسرائیل هم نوشت: تلویزیون دولتی ایران روز سه‌شنبه گزارش داد که شورای عالی امنیت ملی کشور، یک نهاد کلیدی تصمیم‌گیری، اواخر روز دوشنبه تشکیل جلسه داد و درباره پاسخ «الزامی» به حمله تصمیم گرفت. در این گزارش آمده است که این نشست به ریاست ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برگزار شد، اما جزئیات بیشتری ارائه نشد. رئیسی در بیانیه‌ای آنلاین، اسرائیل را مسئول این حمله دانست و گفت: جنایت بزدلانه بی پاسخ نخواهد ماند.

ایندیپندنت انگلیس هم نوشت: پس از حمله اسرائیل به کنسولگری در سوریه، ایران قول انتقام داد. ایران و یکی از حامیان اصلی آن متعهد شده‌اند که به حمله‌ای که به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده می‌شود، پاسخ دهند.

مشخص نیست که آیا ایران خودش پاسخ می‌دهد و خطر رویارویی خطرناک با اسرائیل و متحدش ایالات متحده را تهدید می‌کند یا اینکه همچنان به نیروهای نیابتی از جمله شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و شورشیان حوثی یمن تکیه می‌کند.

کد خبر 841714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha