اگر به فرزندتان بگویید که «روزی جزیره‌ای کوچک، از تنهایی خسته شد و تصمیم گرفت برای پیداکردن یک دوست، در اقیانوس‌ها شنا کند...» به‌ نظرتان او ماجرا را باور خواهد کرد؟

پوستر

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: پاسخ شما، حتما منفی است و خواهید گفت تنها درصورتی او ماجرای جزیره تنها را دنبال خواهد کرد که آن را از کتاب داستانی برایش بخوانم. به زبان ساده، تنها در دنیای داستان‌هاست که می‌توان شناکردن جزیره‌ای تنها را در اقیانوس دوستی تصور کرد و تنها کتاب‌ها هستند که می‌توان آنها را در آغوش گرفت و اجازه داد تخیل کودکان و نوجوانانمان اوج بگیرد.

بیش‌تر بخوانید:

چگونه فرزندانمان را کتاب‌خوان کنیم

و حالا ۵۷‌ سال است که در جهان، علاقه‌مندان به کتاب کودک و نوجوان، امروز، چهاردهم فروردین‌ برابر با دوم آوریل را به بهانه تولد «هانس کریستین اندرسن»، نویسنده شهیر کودکان و به احترام کتاب‌های این گروه سنی، جشن می‌گیرند تا عشق به خواندن را در میان کودکان و نوجوانان ترویج کنند و نقش عمیق مطالعه را در ذهن بچه‌ها، یادآور شوند.

چرا امروز؟

هانس کریستین اندرسن، نویسنده بلندآوازه داستان‌های کودکان در دوم آوریل سال۱۸۰۵ در دانمارک متولد شد. او خالق داستان‌های «جوجه اردک زشت»، «دخترک کبریت‌فروش»، «بند انگشتی» و... است و توانسته با خلق داستان‌های تخیلی خود، بیش از ۱۵۰ افسانه نو را بیافریند. او در زندگی خود تلاش کرد تا عشق به خواندن را میان کودکان زنده کند و علاوه بر آنکه روز تولد او را در جهان، به‌نام روز جهانی کتاب کودک و نوجوان جشن می‌گیرند، جایزه‌ ادبی معتبری هم به نام او در ادبیات کودکان و نوجوانان وجود دارد که هم‌تراز با نوبل ادبیات است.

جشن کتاب امسال

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (iBbY) که از سال۱۹۶۷، جشن کتاب کودک و نوجوان را در دوم آوریل هر سال برگزار می‌کند، برگزاری جشن امسال را برعهده کشور ژاپن گذاشته. این کشور هم با شعار «از دریاها با بال تخیل خود عبور کن» و با انتشار پوستر و پیامی، نقش بی‌بدیل کتاب را به جهانیان یادآور شده.

به کودکانمان کتاب عیدی دهیم

«ایکو کادونو» نویسنده ژاپنی و برنده جایزه هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۱۸، در بخشی از پیام امسال نوشته: «... من داستان سفری هستم و به هر کجا پرواز می‌کنم؛ روی بال‌های باد، با بال‌های امواج، یا گاهی روی بال‌های شن‌های ریز، و گاهی سوار بر بال پرندگان مهاجر و حتی سوار بر هواپیماهای جت. من کنارت می‌نشینم و با بازکردن صفحه‌های کتاب، داستانی را برایت تعریف می‌کنم...»

کاش ما ایرانیان هم در این روزهای سال نو، رسم کتاب عیدی‌دادن را به کودکان، در خانواده خود تقویت کنیم تا نقشی در برپایی جشن کتاب کودک در سرزمینمان داشته باشیم.

کد خبر 841399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha