چشیدن غذای محلی در سفر به شهرهای مختلف کشور خود بخشی از لذت سفر است. امسال با تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز، امتحان غذاهای محلی در سفره افطار برای گردشگران به یاد ماندنی شده‌است.

افطار کردستان

به گزارش همشهری آنلاین کردستانی‌ها برای سفره افطار خوراکی‌های متفاوتی دارند که معروف‌ترین‌شان شامل حلیم، کولیره و همچنین نوعی نان محلی با نام برساق است. برساق به عنوان شیرینی در کنار چای سرو می‌شود، در ماه رمضان طرفداران زیادی دارد. معمولا مردم سنندج، این نان‌های سنتی را در عید فطر هم می‌پزند و بین روزه‌داران قسمت می‌کنند.

نان‌های محلی در سفره افطار کردستانی‌ها | موزه مردم‌شناسی خانه کرد سنندج میزبان گردشگران با افطاری سنتی 
نان برساق


این نان یا شیرینی معروف سنندج به نام‌های محلی بژی، برژی، پشی یا بژی برساق هم خوانده می‌شود. برساق نوعی شیرینی لوله‌ای شکل سنتی کردی است که از ترکیب روغن و آرد گندم درست می‌شود و پس از سرخ شدن مقداری شکر یا خاک قند روی آن می‌ریزند.
این شب ها عطر نان کولیره هم از سفره افطر سنندجی‌ها بلند می‌شود. کولیره جزو نان‌های خوشمزه و محلی است که دستور پخت آسانی هم دارد. این نان محلی شیرین است و به زبان محلی به آن گیته یا کولیره می‌گویند و تقریبا شبیه نان روغنی است و باز کردن روزه با چای و کولیره یکی از خاطرات گردشگران شده‌است.

نان‌های محلی در سفره افطار کردستانی‌ها | موزه مردم‌شناسی خانه کرد سنندج میزبان گردشگران با افطاری سنتی 
نان کولیره



بیشتر بخوانید:
عطر چای چورک در سفره افطار زنجانی‌ها

در بین نان‌های محلی کردستان که معمولا زینت بخش سفره افطار است اسم نان ساجی هم هست. نان ساجی، نانی است که قبل از پخت به شکل خمیر بسیار نازکی پهن می شود و در حین پخت حجم زیادی پیدا نمی‌کند. تفاوت نان ساجی با نان معمولی این است که حالت اسفنجی شدن یا افزایش اندازه آن در حین پخت به فرآیند تخمیر بستگی ندارد. دلیل نامگذاری نان ساجی این است که روی ورق یا دیسک فلزی دایره ای داغ (ساجی) قرار می‌گیرد.
این طور که سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان خبر می‌دهد غذاهای بومی و محلی در ماه مبارک رمضان در محل موزه مردم‌شناسی خانه کُرد سنندج به مسافران و گردشگران نوروزی ارائه می‌شود. به گفته «منصور مهرزاد» سفره بومی کردستان در سه بخش غذاهای اصلی، پیش‌غذا، دسر و دمنوش برای سفره افطار تهیه و ارائه می‌شود. نان بزلماج و لاساجی، برساق، خوش‌ئاو، حه‌لوای گوله‌زه‌رد، آش قلیه، دمنوش‌های ونه‌ته‌ق و گول پونه، گول بابونه و بهارنارنج از جمله غذاها و دمنوش‌هایی هستند که برای گردشگران در ماه مبارک رمضان تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید:
غذاهای محلی در ایام روزه‌داری | حلوای سیاه، پای ثابت افطار و سحر مردم این استان
از افطاری بلوچ ها چه می‌دانید؟ | تباهگ، چانگال و پکوره

کد خبر 841218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha