دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

علیرضا ملکی : انجمن معتادان گمنام، ساختاری است جهانی و جامعه‌مدار که اعضای آن متعلق به فرهنگ‌های مختلف بوده و به زبان‌های متفاوت گفت‌وگو می‌کنند

این انجمن در حال حاضر در 128 کشور جهان، ازجمله کشورهای آسیایی مانند ایران، عربستان سعودی، امارات عربی‌متحده، اندونزی، مالزی، فیلیپین، مصر و...‌ فعالیت دارد.  مصاحبه کوتاهی که در زیر می‌خوانید، با مسئول اطلاع‌رسانی این انجمن در ایران است اما از آنجا‌ که  وی دوست ندارد نام‌ خود را افشا کند، از ذکر آن خودداری کرده‌ایم.

  • معتاد کیست؟ و عاقبت یک معتاد چگونه است؟

‌اکثر ما برای جواب دادن به این سؤال نیازی به فکر کردن نداریم. ما خوب به یاد می‌آوریم که زمانی تمام زندگی و فکر و ذکر ما در مواد مخدر خلاصه شده بود. ما همیشه یا مشغول گرفتن و مصرف کردن آن بودیم و یا به دنبال تهیه‌اش می‌گشتیم. ما زندگی می‌کردیم که مصرف کنیم و مصرف می‌کردیم که زندگی کنیم و یا به قولی زنده بمانیم. خیلی ساده بگویم معتاد، مرد یا زنی است که مواد مخدر زندگی‌اش را کنترل کند. معتاد کسی است که در چنگال یک بیماری مزمن و پیش‌رونده گرفتار است و همیشه عاقبتی چون زندان، تیمارستان و مرگ در انتظارش است.

  • این انجمن از چه سالی شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر چند نفر در این انجمن عضویت دارند؟

انجمن معتادان گمنام در ایران، از سال 1369 فعالیت خود را با چند عضو در حال بهبودی در مرکز بازپروری قرچک آغاز کرده و در مرداد ماه سال 1373 با تشکیل گروهی که با حمایت‌های معنوی مسئولان کشور همراه بود توانستیم محلی برای برگزاری جلسات خارج از مرکز بازپروری اجاره کنیم و نتیجه آخرین آمار و برآورد تقریبی که ما با تلاش 80 عضو خدمتگزار در مدت 3 ماه، در آخرین روزهای سال 86 انجام دادیم تعداد 155 هزار و 575 عضو در قالب 2564 گروه و 11هزار و 256 جلسه هفتگی برنامه بهبودی فردی خود را به نحو موثری پیگیری می‌کنند.

  • برای عضویت در این انجمن پولی هم دریافت می‌کنید و اینکه کل تمرکز این انجمن روی یک ماده مخدر خاصی است؟

در این انجمن هیچ حق عضویتی از هیچ‌کس دریافت نشده و نخواهد شد. از دیدگاه انجمن معتادان گمنام، حتی الکل هم به‌نوعی مواد مخدر محسوب می‌شود و ما در جلسات گروهی راه‌های بهبودی از این اعتیاد را نیز ارائه می‌دهیم.

  • پس با این حساب این انجمن به سازمان یا نهاد خاصی وابسته است؟

این انجمن به هیچ نهاد و یا سازمانی وابسته نیست و هیچ‌گونه فعالیتی در خصوص ترک فیزیکی و درمان بالینی اعتیاد ندارد و اینکه هیچ‌گونه کمک مالی خارج از انجمن را قبول نمی‌کند و هزینه‌هایش را از طریق کمک‌های داوطلبانه اعضای خود تامین می‌کند و بس.

  • به غیر از راه‌های ترک اعتیاد، چه فعالیت‌های دیگری در این انجمن انجام می‌گیرد؟

این انجمن اصول معنوی پایه‌ای مانند صداقت، روشن‌بینی، ایمان، تمایل و فروتنی را به معتادان آموزش می‌دهد تا در زندگی روزانه مورد استفاده قرار دهند. برنامه ما از اصولی تشکیل شده است که بسیار ساده است. امروز برای ما بهبودی یک واقعیت است که ما با به کارگیری قدم‌های دوازده‌گانه، شخصیت‌های درهم شکسته خود را از نو می‌سازیم. امروز عشق، شادی، امید، غم و هیجان واقعی خود را حس می‌کنیم و این احساسات مانند گذشته تحت تاثیر مواد مخدر نیستند.

  • ‌چقدر زمان لازم است که یک بیمار بهبودی کاملش را به‌دست آورد؟

بهبودی در این انجمن یک درمان معجزه‌آسا نیست و در یک مقطع زمانی خاصی صورت نمی‌گیرد بلکه فرایندی مداوم و مشخص است که نحوه پیمودن این مسیر با تصمیم شخصی اعضا صورت می‌گیرد.

  • آیا اتفاق افتاده یک معتاد پس از سال‌ها بودن در برنامه‌های ترک مجدد در دام افکار سابق خود گرفتار شود؟ و شما چگونه با این مشکل مقابله می‌کنید؟

بله،  برای مقابله لازم است از الگوهای فکری قدیم خود اجتناب کند و عقاید کهنه را کنار بگذارد و مدام مراقب گرایشی که به مواد دارد باشد.

  • دوران‌ قبل و پس از رهایی یک بیمار از بند اعتیاد به چه شکل است؟

زندگی و وجود ما سال‌ها دستخوش یک خلأ معنوی بود و نمی‌دانستیم که مصرف موادمخدر به خاطر پر کردن این خلأ بوده و تحت تاثیر همین خلأ بود که هیچ‌وقت خودمان نبودیم و مدام در حال نقش بازی‌کردن بودیم. خودخواهی، خودمحوری، ناصداقتی، ناآرامی، بی‌قراری، ناشکری، تنهایی و انزوا از نشانه‌های این بیماری قبل از رهایی است. اما برعکس پس از رهایی، ما برای اولین‌بار در زندگی شروع به شناخت خود کرده و احساسات تازه‌ای را تجربه می‌کنیم. مانند دوست‌داشتن و دوست داشته‌شدن و می‌فهمیم که دیگران به ما اهمیت می‌دهند و ما هم غمخوار و نگران آنها هستیم. از چیزهایی لذت می‌بریم که قبلا هرگز فکرش را هم نمی‌کردیم. زمانی که مرتکب اشتباه می‌شویم آن را قبول می‌کنیم و از آن درس می‌گیریم و شکست را تجربه می‌کنیم و یاد می‌گیریم که چطور موفق شویم.

  • در دوران بهبودی و پس از بهبودی ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شوید؟

در دوران بهبودی، اغلب مبجوریم با بحران‌هایی نظیر مشکلات مالی یا جدایی روبه‌رو شویم. اینها واقعیات زندگی ما هستند و به خاطر پاکی ما ناپدید نمی‌شوند. بعضی از ما حتی پس از سال‌ها پاکی، همچنان  با بیماری، بیکاری، بی‌پولی و بی‌خانمانی روبه‌رو بوده‌ایم و خود را با این فکر که گویا پاک بودن هم زیاد برایمان فایده نداشته، سرگرم کرده و باعث شدیم که افکار و احساسات سابق مانند افسوس، خشم و رنجش دوباره در ما زنده شود، حالا هر چقدر هم که ناملایمات زندگی برایمان دردناک باشد، چیزی که واضح است، اینکه ما نباید چیزی مصرف کنیم، حالا هرچه که پیش آید فرق نمی‌کند.

  • شده معتادان در قالب آموزه‌های این انجمن به یکدیگر کمک کنند؟

ببینید، ما حکم چشم و گوش یکدیگر را داریم. وقتی ما اشتباهی مرتکب می‌شویم، دوستان در حال بهبودی‌مان با نشان دادن چیزی که ما نمی‌بینیم ما را به راه درست رهنمون می‌کنند. کمک کردن به معتاد در حال عذاب یکی از پربارترین تجربه‌های زندگی ماست. ما مایل به کمک هستیم و چون با معتادان تجربه‌های مشترک داریم به صورت مشترک همدیگر را درک می‌کنیم که هیچ‌کس دیگر (غیرمعتاد) نمی‌تواند.

  •  شما از واژه «گمنام» زیاد استفاده می‌کنید، چرایی گمنامی در این انجمن دلیل خاصی دارد؟

گمنامی برای ما یک اصل اساسی است. رعایت این اصل باعث می‌شود تا معتادان بدون ترس از ممانعت‌های اجتماعی در جلسات شرکت کنند. این برای معتادی که قصد دارد برای اولین بار در جلسات بهبودی شرکت کند مسئله مهمی است. همچنین گمنامی فضای یکسان و مساوات را در جلسات به وجود می‌آورد و این اطمینان را ایجاد می‌کند که هیچ فرد یا شرایطی مهم‌تر از پیام بهبودی که در جلسات انجمن به مشارکت گذاشته می‌شود، نیست. ضمنا گمنامی به اعضا مربوط می‌شود نه به انجمن.

  • پیامی برای افرادی که در این انجمن عضویت دارند؟

 ما باید همگی دست به دست هم دهیم و با اتحاد و همبستگی بیاموزیم که حقیقتا جزیی از چیزهای بزرگ‌تر از خودمان هستیم

کد خبر 84013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز