گروه شهری: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست‌و‌یکمین جلسه خود که یکشنبه سی و یکم خرداد ماه برگزار شد

طرح «تعیین سیاست‌های اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی» شهر تهران را به تصویب رساندند.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر در پایان جلسه و در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب طرح فوق افزود: متأسفانه تاکنون نسبت به حفظ و احیای بناهای تاریخی شهر تهران بی‌توجهی شده است و طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از حدود 5 هزار آثار و اماکن تاریخی در تهران نزدیک به 2500 بنا باقی مانده است.

به گفته دانشجو مدیریت شهری برای حفظ و احیای این بناها طرح مذکور را ارائه و بعد از طی جلسات متعددی با مسئولان ذیربط، ضوابط و سیاست‌های این احیا مشخص و به تصویب رسید.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه احیای این بناها برای صاحبان و مالکان آنها توجیه اقتصادی ندارد بنابراین باید سیاست‌هایی اتخاذ شود تا انگیزه در بین مالکان و بخش خصوصی برای حفظ و مرمت این آثار به‌وجود بیاید.

دانشجو اضافه کرد: در دنیای امروز برای بسیاری از این بناها تعاریفی خدماتی با رویکرد گردشگری لحاظ می‌شود؛ برای نمونه از این بناها می‌توان به‌عنوان رستوران، هتل و حتی موزه استفاده کرد.

براساس ماده واحده این طرح، از تسهیلات تشویقی بندهای مندرج در مصوبه تیر ماه سال 86 با عنوان «ساماندهی و توسعه تاسیسات گردشگری در شهر تهران» معادل 50 درصد مبلغ ماخذ مصوب مذکور، درخصوص فضاها و اماکن تاریخی واجد شرایط با لحاظ ضوابط شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و در چارچوب مفاد طرح‌های تفصیلی مناطق شهری برای بهره‌برداری مرتبط با تاسیسات گردشگری دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر، شهرداری تهران به‌منظور ایجاد انگیزه در جذب مشارکت بخش خصوصی در احیا و مرمت فضاها و اماکن تاریخی موصوف تا زمان بهره‌برداری متناسب با بندهای یک، 2 و 3 تسهیلات تشویقی، از دریافت عوارض کاربری و سایر عوارض مربوط خودداری کند و نیز کمیته اجرایی شورای اسلامی شهر تهران موظف است حداکثر تا 6 ماه نسبت به بررسی و بازنگری لازم در ضوابط موجود و اعلام نظر به مراجع ذیربط به‌ویژه کمیسیون ماده 5، شورای شهر تهران و سایر مراجع  اقدام کند.

ارائه تسهیلات تشویقی

سخنگوی شورا در بخش دیگر اظهاراتش از ارائه یک لایحه دوفوریتی از سوی شهرداری تهران مبنی بر ارائه تسهیلات تشویقی به‌منظور رونق ساخت و ساز در شهر تهران خبر داد و گفت: این لایحه با توجه به همخوانی‌ای که با لایحه اصلاحیه مصوبه مجوز تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران داشت، به یک فوریت تبدیل شد تا همراه با آن اصلاحیه در جلسات آتی شورا بعد از کار کارشناسی که در کمیسیون‌های شورا صورت می‌گیرد برای بررسی و تصویب به صحن شورا ارائه شود.

سخنگوی شورای شهر همچنین با اشاره به موضوع بروز درگیری‌ها و اغتشاشات در سطح شهر تهران و تدبیر اعضای شورای شهر در پیشبرد بیانات مقام معظم رهبری در روز جمعه بیست‌ونهم خرداد ماه تصریح کرد: موضوع ناآرامی‌ها در تهران در جلسه روز یکشنبه شورا مطرح شد که همه اعضا بر پیشبرد فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید کردند و مقرر شد ظرف چند ساعت آینده اعضای شورا در یک نشست مشترک بیانیه‌ای را همسو با بیانات رهبر معظم تنظیم کنند و از همه عزیزانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شده و از طرفداران‌شان بخواهیم که در جهت اجرای این فرمایشات گام بردارند و مطالبات خود را از راه‌های قانونی و البته با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری پیگیری کنند

کد خبر 83969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز