سفره افطار و سحر ماه مبارک رمضان در هر شهری رنگ و بوی خاص خودش دارد و اهالی آن منطقه، سنت‌های طبخ غذاها و شیرینی‌های خاص برای ماه مبارک رمضان را تا به امروز حفظ کرده‌ و راه و روش پخت آن را به جوان‌تر آموزش داده‌اند.  

افطار بلوچی

به گزارش همشهری آنلاین استان پهناور سیستان و بلوچستان هم از داشتن غذاهای خاص برای سفره سحری و افطاری ماه مبارک رمضان مستثنا نیست. ساحل‌نشینان عمان غذاهایی همچون تباهگ و چنگال را سر سفره سحری و افطار می‌گذارند.
اصلی‌ترین خوراک مخصوص سحری بلوچ‌ها تباهگ است. خوراکی که معمولا با مخلوطی از برنج و گوشت خشک شده گوسفند با پودر انار (در لهجه محلی انار دانَگ) پخته می‌شود.
پاکورا هم یک غذای ویژه برای افطاری بلوچ‌ها است؛ غذایی که از ترکیب و سرخ کردن مواد غذایی مختلف از جمله مرغ، پیاز، سیب‌زمینی و اسفناج تهیه می‌شود. پاکورای مرغ یکی از معروف‌ترین انواع پاکوراست.
چانگال هم شیرینی خوش طعم و لذیذ سر سفره افطار است. مواد اولیه آن خرما، خمیر نیمه پخته، روغن محلی حیوانی و افزودنی‌های معطری است که توسط زنان بلوچ از کوه‌ها و دشت‌های بلوچستان جمع آوری می‌شود.
بت‌ماش هم که غذایی شبیه آش است، از خوراکی‌های سر سفره افطار است. البته ناگفته نماند که به عقیده بلوچی‌ها، زمانی هم که باران می‌بارد باید بت ماش درست کرد و سر سفره گذاشت. این غذای سنتی کاملا نرم است و از موادی چون برنج، روغن، ماش و افزودنی های معطر تهیه می شود.
نان تیموش نیز همچون سایرخوراکی ها خاص بلوچستان در ماه مبارک رمضان، طرفداران زیادی دارد. این نان بسیار نازک و کاملا ترد را بیشتر با خورشت مصرف می کنند.
سفره سحر و افطاری بلوچی‌ها بدون پکوره نمی‌شود. آرد نخود، آرد گندم، گشنیز، ادیه های معطر و روغن از مواد اصلی این غذاست. پکودا که با آرد نخود درست می شود یکی از غذاهای افطاری سراوان است که در آن آرد گندم، آردنخود، سیب زمینی، گشنیز، نخود و نمک به کار می‌رود. برای طبخ این نوع غذا از تابه‌های مخصوص ته گودی استفاده می‌کنند و بعد از ریختن روغن در تابه با یک قاشق غذا خوری پکوره را در گوشه‌ای از تابه قرار می‌دهند و در پایان ۴ تا ۶ پکوره در آن جای می‌گیرد.
اهالی میرجاوه، غذاهای خوشمزه و متنوعی برای این ایام رمضان طبخ می کنند. بز قورمه یکی از غذاهای سنتی مردم این شهرستان محسوب می شود که در هنگام افطار و سحر مورد استفاده قرار می گیرد.
سرخ کردنی‌هایی مثل سمبوسه، نان روغنی، شیرسیویی، شربت و حلوا خرما هم پای ثابت افطاری‌های ماه رمضان در سراوان است.
از دیگر خوراک‌های محلی که بر سر سفره های افطار مردم بلوچ دیده می‌شود، حلوا شکری، حلوا شیرگی، خرما بریز، خرما شیرگی، کتوک، هارگ، انواع لبنیات محلی، مربای خرماست.

کد خبر 839588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha