امسال قرار است نوروز متفاوتی را تجربه کنیم، صدای ربنا و اذان موذن‌زاده اردبیلی باعصرهای عید امسال حال و هوای معنوی و پرشوری خواهد داشت. گردش و گشت وگذار در نوروز امسال هم متفاوت است.

گردش در رمضان

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: امسال عید بیشتر تفریحات به ساعات بعد از افطار موکول می‌شود و البته نهادهای مختلف دست به‌کار شده‌اند تا برنامه‌های گردش و تفریح را متناسب با این شرایط طراحی کنند. شهرداری تهران هم از محافل قرآنی در مساجد گرفته تا دوچرخه‌سواری در مسیرهای تاریخی شهر، بسته پر و پیمانی از برنامه‌های گردشگری برای نوروز امسال درنظر گرفته است.

فصل عاشقی در مساجد

روزها و شب‌های ‌ماه رمضان، مساجد شهر بیشتر از هر وقت دیگری در سال میزبان مومنان هستند. تقارن بهار قرآن با بهار طبیعت و ایام نوروز باعث شده شهروندان فراغت بیشتری برای شرکت در برنامه‌های مذهبی و حضور در مساجد داشته باشند. به همین دلیل نوروز امسال برنامه‌های مساجد هم متنوع‌تر شده است. کرسی‌های تفسیر قرآن در مساجد برپا و بعد از آن جلسات پرسش و پاسخ با حضور جوانان در مناطق مختلف شهر برگزار می‌شود. مسابقه سی روز، سی درس می‌تواند شور و هیجان را به جمع نوجوانان و جوانان مسجدی بیاورد. نوروز امسال به همت شهرداری تهران، درماه مبارک رمضان در هر مسجد محله‌ای محفل قرآن برپا خواهد شد تا در نهایت 2000محفل قرآنی در شهر برگزار شده باشد. به این ترتیب استفاده از برنامه‌های فرهنگی مذهبی مساجد، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های تفریحی نوروز امسال خواهد بود.از هفته‌های قبل، غبارروبی مساجد انجام شده و بسیاری از مساجد و بوستان‌ها هم نوسازی شده تا در نوروز گردشگران بتوانند از آنها استفاده کنند.

شهر رمضان در بوستان لاله

مگر می‌شود بهار باشد و نوروز، اما سراغی از طبیعت و باغ و بوستان نگیریم؟ خیلی از خانواده‌ها گشت وگذار در طبیعت بهاری بوستان‌ها، تماشای سبزشدن دوباره درخت‌ها و جوانه‌زدن گیاهان در هوای خنک را به هر تفریح دیگری ترجیح می‌دهند. خبر خوب اینکه بوستان لاله با مناظر بهاری و امکانات ویژه، امسال هم مثل سال‌های قبل، محل برگزاری جشنواره شهر رمضان برای خانواده‌هاست. نشست‌های قرآنی، برنامه‌های فرهنگی، جشن‌های مذهبی و مسابقات متنوع، بخشی از برنامه‌های شهر رمضان است. آنطور که مسئولان برگزاری شهر رمضان خبر داده‌اند، مخاطب ویژه آنها کودکان و نوجوانان هستند. پیشنهاد ما این است که بوستان لاله را حتما به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری نوروزی انتخاب کنید، هم مهمان شهر رمضان شوید و هم از امکانات دیگر بوستان استفاده کنید. زمین‌های بازی متعدد، دریاچه، باغ‌ژاپنی و باغ‌راه‌های سرسبز بخشی از جاذبه‌های این بوستان است. بازارچه خوداشتغالی هم در ضلع شمال غربی بوستان برپاست.

به صرف یک افطاری ساده

چند سالی است که برپایی سفره‌های افطاری ساده در شهر رونق گرفته و در مناطق مختلف پایتخت، ایستگاه‌های مخصوص توزیع افطاری برپا می‌شود. چه لذتی بالاتر از اینکه در یک مهمانی صمیمانه با شهروندان دیگر شرکت کنید، با مردم سر یک سفره بنشینید و با صرف یک افطاری ساده، ساعتی را به معاشرت با روزه‌داران بگذرانید؟ آنطور که شهرداری تهران خبر داده، به جز برپایی سفره‌های افطاری در محله‌های مختلف، مثل سفره افطاری بلوار کشاورز، 22چایخانه هم با نام محبان رضا در 22منطقه برای افطاری ساده میزبان مردم خواهد بود. می‌توانید عصرهای بهاری این نوروز را به یک گشت وگذار کوتاه در محله و بعد نشستن دور سفره‌ ماه مهمانی خدا در شهر اختصاص دهید. البته که در خیلی از محله‌های شهر، سفره افطاری در مساجد و حسینیه‌ها به همت اهالی محله پهن می‌شود و به همین بهانه، همسایه‌ها هم دیداری با هم تازه می‌کنند.

در تعطیلات نوروز کجا برویم؟ | تهرانگردی با درشکه تا پیاده روی با تورها

تهرانگردی با درشکه

اگر تا به حال گشت وگذار با تورهای تهرانگردی را تجربه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این نوروز حتما با یکی از این تورها همراه شوید تا خاطره‌ای به یادماندنی از گردش در پایتخت بسازید. شهرداری تهران امسال هم مجموعه‌ای از تورهای شهر مثل تورهای پیاده، تورهای دوچرخه‌سواری و.... برپا کرده است. در این تورها از جاذبه‌های دیدنی، بافت تاریخی، موزه‌ها و گردشگاه‌های محله‌های مختلف دیدن می‌کنید و همراه با گروهی از گردشگران، مهمان یک برنامه تفریحی ویژه می‌شوید. امسال قرار است این برنامه‌ها متنوع‌تر از قبل باشند. می‌توانید در بخش‌های تاریخی شهرری واقع در منطقه 20، در تورهای درشکه‌سواری شرکت کنید و بعد از یک گشت وگذار کوتاه، راهی امامزاده شاه‌عبدالعظیم(ع) شوید یا در بازار شهرری گشتی بزنید و دور از شلوغی و ترافیک قبل از عید، ویترین مغازه‌ها را تماشا کنید و خریدهایتان را انجام دهید.

در تعطیلات نوروز کجا برویم؟ | تهرانگردی با درشکه تا پیاده روی با تورها

پیاده در شهر

آب و هوای دلچسب بهار جان می‌دهد برای پیاده گزکردن کوچه‌ها و خیابان‌های شهر. پیاده‌روی در مناطق دیدنی شهر هم فال است و هم تماشا؛ هم ورزش است هم تفریح. برای انتخاب مسیر مناسب پیاده‌روی در نوروز، شهرداری تهران کارتان را راحت کرده است.گردشگری پیاده در مناطق ۱، ۱۲ ۱۱، ۵، ۶، ۱۳ و ۱۴ مورد توجه قرار گرفته و ۲۴ مسیر گردشگری طراحی شده است. در این مسیرها راهنمای گردشگری مستقر خواهد بود و مردم رایگان با همراهی راهنماهای گردشگری از بخش‌های مختلف تاریخی هرمنطقه بازدید خواهند کرد. البته به جز مسیر پیاده‌روی، در مناطقی مثل ۱۲، ۱۱، ۶ و... که مسیرهای شرقی_غربی زیادی دارد، تورهای دوچرخه‌سواری هم در نظر گرفته شده است. خلاصه اینکه اگر طرفدار فعالیت‌های ورزشی سبک، گشت وگذار پیاده در شهر و لذت‌بردن از هوای بهاری هستید، این برنامه‌ها را از دست ندهید.

کد خبر 839513
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha