مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

اتفاقات خیلی بزرگی در شهر تهران برای نوروز و ماه مبارک رمضان در حال رخ‌دادن است اما ازآنجا که این برنامه‌ها در مناطق، نواحی و بوستان‌های متنوعی پراکنده هستند شاید کمتر بتوان آنها را به چشم مردم آورد تا شهروندان متوجه این رخداد بزرگ شوند.

توکلی زاده

به گزارش همشهری آنلاین، محمدامین توکلی زاده؛ معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران در روزنامه همشهری نوشت؛ امسال به همت مجموعه مدیریت شهری ازجمله معاونت خدمات شهری، سازمان پارک‌ها و بوستان‌ها، سازمان زیباسازی و مجموعه‌های مختلف معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران برنامه‌های نوروزی و رمضانی شهر تهران از روز جمعه آغاز شد و کاروان‌های شادی و کاروان‌های نوروزی و رمضانی از میدان هفتم تیر تا پارک لاله حرکت کردند. این سومین سالی است که چنین برنامه‌ای توسط مجموعه مدیریت شهری اجرا می‌شود و درواقع افتتاحیه برنامه‌های نوروزی و رمضانی ما محسوب می‌شود. اقدامی که در این دوره متداول شد ایجاد جغرافیای مشخصی در شهر برای برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی بود؛ ما به غیر از برنامه‌هایی که در مناطق مختلف شهرداری برگزار می‌شود، فضاهایی را در میان بوستان‌ها و لوکیشن‌های مختلف شهر به مناسبت‌های مختلف ایجاد کردیم که «محرم شهر»، «دهکده‌های جام‌جهانی»، «دهکده‌های ورزشی» و همینطور «نوروزگاه» ‌هایی که در ۲ سال گذشته تجربه کردیم ازجمله آنها بود. امسال «شهر رمضان» در پارک لاله میزبان رخدادهای رمضانی شهر خواهد بود، همچنین امسال به همت سازمان زیباسازی، بلوار کشاورز رویداد افطارانه را تجربه خواهد کرد و رخدادهای رمضانی و نوروزی ما در مجموعه بلوار کشاورز و پارک لاله به یک تمرکزی دست پیدا خواهد کرد. سعی کرده‌ایم در این برنامه‌ها بسته مخاطبی وسیعی را درنظر بگیریم. مخاطب ما خانواده‌ها هستند، تلاش کردیم در این میان برای کودکان و نوجوانان فضای بهتری را آماده کنیم و متناسب با بهار قرآن و بهار ایران بتوانیم رویدادهای متنوعی را برنامه‌ریزی کنیم.
اتفاقات خیلی بزرگی در شهر تهران برای نوروز و ماه مبارک رمضان در حال رخ‌دادن است اما ازآنجا که این برنامه‌ها در مناطق، نواحی و بوستان‌های متنوعی پراکنده هستند شاید کمتر بتوان آنها را به چشم مردم آورد تا شهروندان متوجه این رخداد بزرگ شوند. تلاش ما این بود که در برنامه افتتاحیه، تجمیعی از رویدادهای مختلفی که در کل شهر به‌صورت پراکنده در حال رخ دادن است ارائه کنیم. امسال یکی از رویکردهایی که برای کاروان‌های نمایشی برای اجرا در مناطق و نواحی مختلف شهر درنظرگرفته‌ایم توجه به شاهنامه است. تمرکز بر ادبیات فارسی با این نگاه که نسل جدید به شاهنامه‌خوانی رو بیاورد یکی از موضوعات مورد تأکید برای امسال بوده و بر این اساس تلاش شده کاروان‌ها و پرفورمنس‌هایی را با محوریت شاهنامه در سطح شهر داشته باشیم.
از دیگر فعالیت‌های انجام شده، تلاش گسترده سازمان پارک‌ها و بوستان‌ها برای برپایی سفره‌های هفت سین معظم در جای‌جای شهر، گل‌کاری‌های جدید و ایجاد فضای باطراوت نوروزی برای شهروندان بوده است تا مردم بتوانند آیین‌های نوروزی‌شان را دور هم در پارک‌ها تجربه کنند. این گرد هم آمدن خانواده‌ها، بستگان، آشنایان، همسایگان و همشهری‌ها و این پیوستگی بین مردم ایران که به مناسبت نوروز تشدید می‌شود یکی از آورده‌ها و سرمایه‌های ملت ایران است که به لطف خدا وجود دارد و ما هم سعی می‌کنیم در راستای تقویت آن گام برداریم تا بتوانیم نوروز رمضانی پربار، پرشکوه، شاداب و معنوی را پای سفره‌های افطار و سفره‌های هفت‌سین تجربه کنیم. سعی خواهیم کرد سفره‌های افطاری ساده را در ۲۲منطقه شهری در ۲۲بوستان با اشتراک سازمان پارک‌ها و بوستان‌ها و معاونت خدمات شهری، مجموعه مترو، مجموعه ایستگاه‌های اتوبوس و در مساجد و هر جایی که بتوانیم با همت ناظرین و خیرین و کمک مساجد و هیئت‌های مذهبی برگزار کنیم و درخدمت مردم باشیم.
ما موظفیم که به تمام شهروندان خدمت ارائه کنیم اما با توجه به گستردگی شهر تهران و جمعیت ۱۰میلیونی این شهر سعی ما بر این است که با مشارکت خود مردم کار را جلو ببریم. در حال حاضر مساجد و مدارس زیادی با محوریت خود مردم در حال اجرای برنامه‌های معنوی‌ماه مبارک رمضان و سفره‌های افطاری ساده، جلسات قرآن ابراهیمی و مسابقات قرآن خانگی هستند. ده‌ها هزار جلسه قرآنی در خانه‌ها و منازل در حال برگزاری است و ما با ارتباطی که با اینها داریم سعی می‌کنیم با محوریت قرائت سوره ابراهیم(ع) و مسابقات قرآنی حول محور سوره حضرت ابراهیم(ع)، بین این جلسات گره و پیوستگی هم ایجاد شود. امسال شورای‌عالی قرآن در نمایشگاه قرآن در پارک لاله در مجموعه شهر شهدا برنامه‌های متنوعی را برای کودک و نوجوان بر بستر فضای مجازی ایجاد کرده است. برای نخستین بار وی‌آر (Virtual Reality یا واقعیت مجازی) سوره حضرت ابراهیم و قصص حضرت ابراهیم را دوستان کار کردند. بحث استفاده از هوش مصنوعی در تصویرسازی قصص قرآنی را کار کردند و همه اینها کمک خواهد کرد که نسل جدید که می‌خواهد با ابزار جدید تجربه کار فرهنگی را داشته باشد، بتواند از این فرصت استفاده کند و بتواند آورده جدیدی را با محوریت سوره حضرت ابراهیم در کارهای قرآنی داشته باشد.

کد خبر 839404
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha