حرم امامزاده صالح قدمتی حدود ۷۰۰ سال دارد. سال‌ها قبل صحن و حیاط امامزاده، گورستان عمومی بود و در سال‌های اخیر اثر گورها را از بین برده‌اند و فقط تعداد محدودی از سنگ قبرها ازجمله سنگ قبر محمدولی خان تنکابنی -سپهسالار اعظم- را باقی گذاشته‌اند.

تصاویری خاص از غبار روبی ضریح مطهر امامزاده صالح(ع)

همشهری: گفته می‌شود که سر امامزاده صالح در این آرامگاه مدفون است و بدن وی نیز در آرامگاهی با نام مشابه در میدان عالی‌قاپوی اردبیل آرمیده است.

نذر نمک برای امامزاده صالح

در گذشته‌های دور به‌دلیل دسترسی نداشتن به وسیله نقلیه و صعب‌العبوربودن تجریش در زمستان، زیارت‌کنندگان حرم امامزاده صالح با خود نمک می‌آوردند و در مسیر ورودی امامزاده می‌ریختند تا یخ‌ها و برف‌های محل آب شود و راه برای دیگر مردم و دیگر زیارت‌کنندگان باز و هموار شود. به همین دلیل از آن تاریخ به بعد، نمک جزو نذریات این بقعه شد و زیارت‌کنندگانی که استطاعت مالی ندارند، نیازمند این نمک‌های نذری هستند، این نمک‌ها را گرفته یا خود استفاده می‌کنند یا به فروش می‌رسانند.

چنار کهنسال امامزاده

کمتر از ۳ دهه پیش، در محوطه‌ این امامزاده، چناری کهنسال وجود داشت که گویا حدود ۸۰۰سال از عمرش می‌گذشت. این چنار که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده بود، از معروف‌ترین چنارهای کهنسال ایران بود که در آثار جهانگردان خارجی نیز به آن اشاره ‌می‌شد. ژان دیولافوا، جهانگرد مشهور فرانسوی، درباره‌ این چنار نوشته بود: محیط آن تقریبا به ۱۵‌ متر می‌رسد. هریک از شاخه‌های آن مانند تنه درخت کهنسالی بر فراز بنای مسجد و اطراف آن سر به آسمان کشیده است. متأسفانه با نشست قنات زیر امامزاده، این درخت چنار آسیب دید و با مجوز میراث فرهنگی در سال ۷۹ قطع شد.

بازار قدیمی

دیدن بازار قدیمی تجریش که بنام بازار امامزاده صالح هم معروف است هم فال است وهم تماشا. یکی از ورودی های پاساژ معروف قائم تجریش در بازار است که می توانید از این پاساژ که هر طبقه آن مختص به یک صنف است بازدید کنید. در تکیه تجریش که تمام روزهای سال - به غیر ایام شهادت ائمه- باز است و انواع میوه و سبزی و صیفی جات تازه و ناب و درجه یک را می توانید تهیه کنید. بلال فروش‌های کنار بازار هم مشتری های خاص خودشان را دارند. سینی های مملو از بسته بندی های نمک هم در کنار اغلی مغازه های بازار دیده می شود. مثل تمام اماکن زیارتی دیگر مغازه‌های نزدیک به در صحن های حرم به فروش لوازم مذهبی از قبیل چادر نمار، سجاده و مهر و تسبیح و جانماز اختصاص دارند. در اطراف میدان تجریش و امامزاده صالح مراکز تجاری بزرگی وجود دارند که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

چه جاذبه‌های دیدنی دارد:‌

  1. بازار تجریش:‌ از یک طرف به میدان تجریش و از سوی دیگر به میدان قدس و متروی تجریش منتهی می‌شود. امامزاده صالح(ع) در بخش انتهایی این بازار قرار دارد.
  2. پاساژ قائم:‌ مرکز خرید تجریش که یک در آن به بازار تجریش باز می‌شود.
  3. کاخ‌های نیاوران و سعدآباد:‌ از مکان‌های دیدنی شما تهران محسوب می‌شود.

نشانی: منطقه یک، میدان تجریش

نسب: امام موسی کاظم(ع)

‌قدمت: ‌ایلخانان

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی:‌ دارد

امکانات: مصلا، محل استراحت زائران، نیمکت، چایخانه، سرویس بهداشتی و بازار اطراف حرم

کد خبر 838998
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha