شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری ایالات متحده در اقدامی بی‌سابقه خواستار گفت‌وگو با جنبش حماس شد.

به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط، مقامات حماس از دریافت نامه‌ای از باراک اوباما خبر داده‌اند که بیانگر تمایل آمریکا برای تغییر در شروط کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه و گفت‌وگوی مستقیم با این جنبش است.

این نامه توسط کارتر در دیدار روز سه‌شنبه گذشته از غزه به مقامات حماس ارائه شده است. مشیر المصری یکی از سخنگویان حماس با تایید این مطلب، افزود: پیشنهادهای مکتوب آمریکا هم‌اکنون روی میز مذاکره قرار دارد و درصورت تامین منافع و حقوق مردم فلسطین با آن موافقت خواهیم کرد.

منابع آگاه از تاکید پیشنهاد جدید دولت اوباما بر 2موضوع اساسی خبر می‌دهند؛ 1- موافقت حماس با طرح صلح کشورهای عربی 2- پذیرش اهداف مورد اشاره در نقشه راه.

کارتر موافقت حماس با این دو پیشنهاد را کلید مذاکره آمریکا با حماس و رفع محاصره سیاسی و اقتصادی از این جنبش می‌داند. از سوی دیگر حماس در پاسخ اولیه خود به این پیشنهادها اعلام کرده است: این جنبش هرگز از مواضع خود که در میثاق وفاق ملی فلسطین ارائه کرده است، کوتاه نخواهد آمد و تغییری در آن نخواهد داد.

میثاق وفاق ملی فلسطین بر بازگشت آوارگان فلسطینی 1967 به سرزمین‌های اشغالی تاکید دارد. فوزی برهوم سخنگوی حماس در این باره گفت: فحوای این پیشنهادها بیان‌کننده رغبت دولت آمریکا برای تغییر در شروط کمیته چهارجانبه و پایان درد و رنج مردم غزه است.
وی افزود: درصورت احترام آمریکا به درخواست‌های ملت فلسطین از مذاکره با دولت جدید آمریکا و اوباما استقبال می‌کنیم.

از سوی دیگر، یحیی موسی از رهبران برجسته حماس گفت: کارتر دیدگاه خود را به‌طور غیرمکتوب به حماس ارائه کرد. وی این دیدگاه را اساسا در جریان دیدار با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در دمشق مطرح کرد و سپس به نوار غزه سفر و این مسئله را با رهبران حماس در نوار غزه مطرح کرد.

موسی افزود: کارتر به ما ابلاغ کرد که باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، خواهان تغییر شروط کمیته کاری چهارجانبه و تلاشی فراتر از آن شروط است؛ اما معتقد است که حماس نیز باید دیدگاه قابل‌قبولی داشته باشد.

موسی خاطرنشان کرد: حماس به کارتر اطلاع داد که جنبش حماس در رویکرد خود که آن را در چارچوب سند وفاق ملی فلسطین ارائه کرده است، تغییری نخواهد داد.

نشست دفتر سیاسی حماس

خالد مشعل جمعه شب پس از نشست اعضای سیاسی این دفتر در گفت‌وگو با خبرنگاران کویتی بیان کرد: در این نشست امور داخلی فلسطین و رفع موانع بر سر راه تحقق آشتی ملی و نیز تلاش برای حفظ حقوق ملت فلسطین در سایه مواضع افراطی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بحث و بررسی شد.

وی گفت که به‌زودی مواضع جنبش حماس را در قبال سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام خواهد کرد.

مشعل با بیان اینکه صحیح نیست در غزه و کرانه باختری حکومت‌های جداگانه وجود داشته باشد، افزود: باید یک حکومت واحد با توافق ملی و طبق اصول دمکراتیک تشکیل شود، اما متأسفانه برخی با این اصول و نتایج انتخابات ژانویه 2006 مخالفت کردند و برای تقویت خود به عوامل خارجی روی آوردند که منجر به اختلافات داخلی در عرصه فلسطین شد. وی ادامه داد: دخالت خارجی جزئی از قیمومیت شده است و گویی ملت فلسطین باید از مرحله استعمار به اشغال و سپس قیمومیت بین‌المللی گذر کند.

مشعل در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: حماس با جنبش فتح مشکلی ندارد. این جنبش در عرصه مبارزه تاریخ طولانی دارد و ما اکنون با برنامه‌های سیاسی آن اختلاف داریم و این امری مشروع است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به این پرسش که محاصره بین‌المللی حماس نتیجه ارتباط این جنبش با قطر، ایران و حزب‌الله است، تصریح کرد: اولا ما به هیچ طرفی وابسته نیستیم و دارای روابط باز با آنها هستیم و این کاملا مشهود است همانطور که با کشورهایی همچون مصر، یمن، سودان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اروپایی ارتباط داریم.

کد خبر 83893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز