رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفت و گو با همشهری ضمن تشریح برنامه های نوروزی تاکید کرد و گفت که سعی ما ترویج گردشگری در پایتخت است

کاروان شادی

همشهری- زینب زینال زاده: امروز (25 اسفند) است و 5 روز مانده تا بهار از دروازهای شهر عبور کند و با آمدنش نوید آغاز سال نو را بدهد. در واپسین ساعات و دقایق باقی مانده از سال 1402،شهرداری تهران تلاش می کند تا همه چیز برای استقبال از سال 1403 مهیا شود. به همت سازمان زیباسازی، کارهایی چون نصب آثار حجمی با مضمون نوروز و رمضان، دیوارنگاره و نقاشی دیواری، جانمایی تخم مرغ های رنگی، آذین‌بندی ریسه‌ای، نورپردازی و نورآرایی، رنگ آمیزی و بهسازی جداره‌ها و ... انجام شده است. با تلاش سازمان بوستان های و فضای سبز هم پایتخت رختی از گل های بهاری به تن کرده و خلاصه همه چیز برای فرارسیدن سال نو آماده شده است. امروز هم با حرکت کاروان های شادی از میدان هفتم تیر رسما جشن های نوروزی آغاز شد و شاهنامه خوانی توسط این کاروان ها نوید بخش آمدن روزهای بهاری و عید نوروز بود. امیر قاسمی رئیس ستا گردشگری شهرداری تهران در گفت و گو با همشهری ضمن تشریح برنامه و مسیر کاروان های شاد تاکید کرد: «سعی داریم با اجرای برنامه های فرهنگی گامی در راستای ترویج گردشگری در پایتخت برداریم.»

آشنایی با میراث کهن

شاهنامه، میراث ارزشمند فرهنگی و هویت تاریخی ایران است. بنابراین ضرورت دارد نسل ها با این میراث کهن آشنا شوند و از این رو امسال با توجه به بررسی های انجام شده و تدابیری که صورت گرفته، کاروان های شادی راویان داستان های شاهنامه و معرفی قهرمانان آن خواهند بود. در واقع با استفاده از ظرفیت کاروان های شادی، علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی می توان میراث فرهنگی و هویت تاریخی ایران زمین را به آیندگان منتقل کرد.

مقصد؛ میدان هفت تیر

برنامه دیروز (25 اسفند) به صورت متمرکز بود اما در ایام سال نو به ویژه میلاد امام حسن مجتبی هم حرکت کاروان ها را خواهیم داشت. براساس برنامه ریزی های انجام شده، کاروان های شادی از مناطق 22 گانه خود را به ضلع شمالی میدان هفت تیر رساندند. البته در این میان عروسک گردان ها و عروسک های غول پیکر و نقالان و گروه های نمایشی هم حضور داشتند.

اجرای برنامه در میدان ولیعصر

ساعت 16 حرکت از میدان هفت تیر به سمت میدان ولیعصر آغاز شد. نقالان، گروه های فرهنگی، عروسک های غول پیکر، تن پوش های عروسکی برنامه های خود را اجرا کردند و هر یک از آنها با استفاده از ظرفیت های گروهی بخش هایی از شاهنامه را روایت کردند. موسیقی اقدام و ساز و دهل هم توسط گروه های هنری اجرا شد.

میزبانی در بوستان لاله

به دلیل تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، برنامه ها به گونه ای طراحی و پیش بینی شده اند تا هر دو مناسبت را در برگیرند و شهروندان بتوانند از آنها استفاده کنند. بوستان لاله از جمله پهنه های مرکزی میزبانی از برنامه شهر رمضان است و از این رو کاروان های شادی همراه با آواز خوانی و پایکوبی با گذر از بلوار کشاورز به بوستان لاله رسیدند و میزبان شهروندان در این بوستان به صرف افطاری ساده بودیم. در نهایت هم برنامه با آتش بازی به پایان رسید. البته بزرگترین سفره افطاری هم میلاد امام حسن مجتبی در بلوار کشاور گسترده خواهد شد.

  • معرفی جاذبه های پایتخت

امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران: امسال جشن فعالیت های نوروزی با حرکت کاروان های شادی با تم شاهنامه شروع شد اما این برنامه ها در ایام عید هم ادامه خواهد داشت. به هر حال تهران دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی است و معرفی آنها یک ضرورت است که می توان از سال نو به عنوان یک فرصت طلایی و مناسب برای این کار (معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری تهران) استفاده کرد. برپایی ایستگاه‌های اطلاع رسانی و استقبال از مسافران نوروزی، تهیه و توزیع ۱۵۰ هزار نسخه اقلام گردشگری اعم از نقشه، برگه تخفیفات، کتاب گردشگری و بروشور برنامه های نوروزی و ... با همین رویکرد انجام شده است. اجرای تورهای پیاده روی و ری گردی در ۱۹ مسیر، اجرای برنامه های اقوام در محلات، اکران جاذبه های گردشگری با همکاری سازمان زیباسازی و ... اهم برنامه های گردشگری در نوروز 1403 هستند.

کد خبر 838634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • شهرام CA ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    2 2
    نوروز تنها امید بخش زندگی برای ایرانیان است و بس.
    • US ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      3 8
      کدام امید ؟
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    2 2
    با اون میزان عیدی که واریز شده نهایتا بشه پوزخند زد نهدشادی
  • FR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    همیشه اینجوری هستیم!! و به همین دلیل با دنیا متفاوت هستیم!!