مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

دومین چهارشنبه ماه مارس روز جهانی رژیم درمانگر Nutritionist's Day است و رژیم درمانی هم یک اصطلاح گسترده برای تغییر یا در پیش گرفتن یک رژیم غذایی برای پیشگیری یا درمان یک بیماری یا صرفاً برای ارتقای سلامت مطلوب است.

انتخاب درست تغذيه

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: متخصصان تغذیه و رژیم غذایی به تبدیل علم تغذیه به اطلاعات کاربردی برای مردم در مورد انتخاب‌های غذایی و تغذیه کمک می‌کنند. آن‌ها تقریباً در هر زمینه‌ای از جمله مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی، تناسب اندام و صنایع غذایی برای بهبود رفاه فیزیکی عموم مردم کار می‌کنند. بر این اساس رژیم درمانی یک اصطلاح گسترده برای تغییر یا در پیش گرفتن یک رژیم غذایی برای پیشگیری یا درمان یک بیماری یا صرفاً برای ارتقای سلامت مطلوب است. در بعضی موارد، یک برنامه غذایی جایگزین برای سبک زندگی ممکن است برای حذف برخی غذاها برای بازیابی سلامت الزامی باشد.

یک رژیم غذایی نادرست نه تنها می‌تواند باعث افزایش وزن و مشکلات پوستی، بلکه ممکن است باعث خستگی هم شود. بسته به نوع بیماری، اگر رژیم غذایی توصیه شده توسط متخصص را رعایت نکنید، ممکن است عواقب جدی بر سلامتی شما داشته باشد. چون یک رژیم غذایی خوب می‌تواند از بیماری‌های مختلف جلوگیری کند.

عواقب رژیم‌هایی که جدی گرفته نمی‌شوند
آریا سیفی، کارشناس علوم تغذیه

کارکردهای علم تغذیه

آریا سیفی، کارشناس علوم تغذیه درباره روز رژیم درمانگر می‌گوید: متخصصان تغذیه، متخصصان سلامتی هستند که در زمینه تغذیه و رژیم غذایی انسان متخصص هستند. این متخصصان تحقیقات علمی، تغذیه، علوم رفتاری و علوم اجتماعی را برای ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و شکل دادن به انتخاب‌های غذایی افراد سالم و بیمار ترکیب می‌کنند.

متخصصان تغذیه معمولاً به این موارد توجه دارند:

نیازهای تغذیه‌ای و سلامتی مراجعان را ارزیابی می‌کنند و به آن‌ها در مورد مسائل تغذیه و عادات غذایی سالم مشاوره می‌دهند.

همچنین برنامه‌های غذایی و تغذیه‌ای را با در نظر گرفتن ترجیحات و بودجه افراد تهیه می‌کنند.

ارزیابی و نظارت بر شیوه‌های تغذیه

به گفته این کارشناس تغذیه، متخصصان تغذیه ارزیابی و نظارت بر اثرات برنامه‌ها و شیوه‌های تغذیه و ایجاد تغییرات در آن‌ها را مد نظر قرار می‌دهند و در صورت نیاز با صحبت با گروه‌ها در مورد رژیم غذایی، تغذیه، و رابطه بین عادات غذایی خوب و پیشگیری یا مدیریت بیماری‌های خاص، سبک زندگی سالمی را ترویج می‌دهند.

آن‌ها همچنین مطالب آموزشی در مورد انتخاب غذای سالم و سبک زندگی در فضای مجازی ایجاد می‌کنند. ضمن آنکه تغذیه سلامت مراجعان خود را از طریق ارزیابی تغذیه و آزمایش‌های آزمایشگاهی تشخیصی ارزیابی می‌کنند.

عواقب رژیم‌هایی که جدی گرفته نمی‌شوند

اصلاح رفتار و تغییر سبک زندگی

سیفی می‌گوید: متخصصان تغذیه بر اساس یافته‌های خود از تست‌های مختلف برای ارزیابی مشکلات مراجعه کنندگان و بر اساس نتیجه آزمایشات‌شان در مورد اصلاح رفتار و تغییر سبک زندگی و برنامه‌های مداخله‌ای توصیه‌هایی می‌کنند. از جمله اینکه آن‌ها برای داشتن یک سبک زندگی سالم یا بهبود یک بیماری از چه غذاهایی باید استفاده و از خوردن چه موادغذایی خودداری کنند.

به این ترتیب متخصصان تغذیه می‌توانند به پیشگیری یا درمان بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، خودایمنی و چاقی، بیماری‌های کلیوی، انواع دیابت (دیابت نوع اول، دوم، بارداری) کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

رژیم کاهش وزن علمی و بدون برگشت چه شرایطی دارد؟

چاقی واقعاً یک بیماری است؟

خبر بد برای شب بیدارها ؛ کم خواب‌ها دیابت می‌گیرند؟

بسیاری از متخصصان تغذیه با توجه به مشکلات هر فرد و با توجه به نتایج بررسی‌ها و آزمایشات‌شان، اطلاعاتی در اختیار او قرار می‌دهند. به عنوان مثال، یک متخصص تغذیه ممکن است به یک شخص مبتلا به دیابت آموزش دهد که چگونه برای بهبود و متعادل کردن قند خون خود، وعده‌های غذایی‌اش را برنامه ریزی کند.

همچنین ممکن است برای کمک به مراجعه کننده‌هایی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، رژیمی با چربی سالم و قند محدود برنامه ریزی کنند یا به عنوان بخشی از یک تیم با دیگر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی برای هماهنگی مراقبت از مراجعان و بیماران کار کنند.

دامنه گسترده علم تغذیه

به گفته این متخصص تغذیه اگرچه بسیاری از متخصصان تغذیه وظایف مشابهی را انجام می‌دهند، اما در این مشاغل تخصص‌های مختلفی وجود دارد. مثلاً متخصصان تغذیه بالینی، ارتباط علم تغذیه با علم پزشکی را مد نظر قرار می‌دهند و برنامه‌های تغذیه‌ای سفارشی را بر اساس نیازهای بهداشتی مراجعه کنندگان خودبه آن‌ها ارائه می‌دهند. همچنین به مراجعه کنندگان در مورد چگونگی بهبود سلامت خود از طریق تغذیه مشاوره می‌دهند.

متخصصان تغذیه بالینی ممکن است تخصص بیشتری داشته باشند. مانند کار کردن با افرادی که بیماری کلیوی، دیابت، اختلالات گوارشی یا بیماری‌های دیگری دارند. آن‌ها در موسساتی مانند بیمارستان‌ها، مراکز مراقبت طولانی مدت و کلینیک‌ها و همچنین در مطب خصوصی کار می‌کنند.

متخصصان تغذیه ورزشی نیز به ورزشکاران کمک می‌کنند تا استراتژی‌هایی برای تغذیه مناسب ارائه دهند. این امر از تمرین، عملکرد، سوخت گیری و ری کاوری آن‌ها پس از آسیب پشتیبانی می‌کند. آن‌ها به ورزشکاران کمک می‌کنند تا انتخاب آگاهانه و سالمی در مورد غذایی که می‌خورند داشته باشند. همچنین توصیه‌های بی‌طرفانه‌ای در مورد هر مکمل ورزشی که یک ورزشکار به آن نیاز دارد یا می‌خواهد ارائه می‌دهند.

کد خبر 837918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha