سال‌هاست که بانک‌ها موظف شده‌اند تا وام ازدواج بپردازند بلکه جوانان تشویق شوند تا ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند این در حالی است که آمارهای رسمی از نتیجه معکوس خبر می‌دهد. داستان چیست؟

ازدواج آسان

به گزارش همشهری، مرکز آمار ایران می‌گوید: تعداد ازدواج‌های ثبت شده در کشور از ۸۳۹ هزار و ۹۶۸ فقره در سال ۱۳۹۱ به ۵۳۴ هزار و ۱۳۹ فقره در سال ۱۴۰۱ رسیده است. داستان چیست؟

مرکز آمار ایران می‌گوید: شاخص نسبت ازدواج در کشور یعنی تعداد ازدواج‌های ثبت شده به ازای هر هزار نفر جمعیت از ۱۱.۲ درصد در سال ۱۳۹۱ به بعد روند نزولی را تجربه کرده و در پایان سال ۱۴۰۱ به کمترین میزان ممکن یعنی ۶.۳ درصد رسیده است.

این در حالی است که همه ساله در قانون بودجه سالانه کشور سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بیشتر هم شده و بانک‌ها موظف هستند که به عروس و دامادها وام بپردازند. بانک مرکزی می‌گوید در ۹ ماهه نخست امسال بانک‌ها به ۶۱۸ هزار و ۷۷۹ عروس و داماد وام ازدواج پرداخت کرده‌اند و ۲۸۰ هزار و ۵۴۳ نفر هم در صف قرار دارند.

در قانون بودجه سال آینده هم نمایندگان مجلس مصوب کرده‌اند که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول فروردین ۱۴۰۱ است، ۳۰۰ میلیون تومان با دوره‌ بازپرداخت ۱۰ ساله خواهد بود.

جوانان با وام ازدواج نمی‌کنند! | گزارش مرکز آمار از شاخص نسبت ازدواج در کشور

تغییر ریل در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم در تلاش برای تشویق جونان به ازدواج و تشکیل خانواده سیاست‌های تشویقی جدیدی را در ۲ سال اخیر در نظر گرفته از جمله اینکه ساخت خانه با طرح نهضت ملی مسکن از یک سو و کاهش نرخ بیکاری از سوی دیگر ممکن است که باعث بهبود شاخص ازدواج در کشور شود. اسفندماه سال گذشته بود که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوردر جلسه شورای عالی جوانان بر تلاش بیشتر دولت برای حمایت از جوانان به‌ویژه در امر ازدواج، شغل و مسکن آنها تاکید کرد.

در برنامه هفتم توسعه که از سال آینده اجرا می‌شود دولت باید میانگین سن ازدواج را یک سال کم کند و نرخ ازدواج نسبت به جمعیت در سن ازدواج را ۵ درصد افزایش دهد.

کد خبر 837153
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    ازدواج هم دیگه برای بچه پولدارهاست یه انگشتر ساده ۴۰ میلیون تومن و یه سرویس طلا نازک ساده کم کمش ۲۰۰ میلیون تومن تازه هزینه جهیزیه و رهن و اجاره خانه و ... جدا با حقوق اداره کاری ما که نمیتونیم ازدواج کنیم