رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد معتقد است که عرضه داروهای مخدر از سوی داروخانه خطراتی همچون اعتیاد داروخانه‌ای را به همراه خواهد داشت. 

متادون

به گزارش همشهری آنلاین، علی غلامی، رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر با انتقاد از برون سپاری داروی ترک اعتیاد می‌گوید: ما یک تجربه اعتیاد داروخانه‌ای را داریم و در حال حاضر ۲۴درصد از جوانان اولین تجربه اعتیادشان مصرف ترامادل است. نگرانی اینجاست که با توزیع متادون در داروخانه‌ها و دسترسی آسان و ارزان به آن به راحتی اولین اعتیاد جوانان داروی متادون شود.

غلامی توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها را غیرکارشناسی می‌داند و تاکید می‌کند: طبق کنوانسیون جهانی ۱۹۶۱ که ایران نیز عضو آن است، تعهد شده که داروهای تحت کنترل باید در محلی که پزشک، پرستار و تجهیزات احیاء موجود است استفاده شود که داروخانه هیچ شباهتی با آن ندارد.

وی ادامه می‌دهد: مراکز درمان اعتیاد سالانه ۳هزار میلیارد تومان خرید از معاونت‌های غذا و دارو دارند. در شرایط اقتصادی موجود که وزارت بهداشت حتی در ارائه خدمات اولیه به بیماران با مشکل مواجه است این غیرمنطقی است که عنوان می‌کند طبق اصل ۴۴ قصد دارد توزیع دارو را برون سپاری کند.

به گفته غلامی سازمان غذا و دارو هم قصد دارد به بهانه نبود نظارت کافی بر معاونت‌های خود و وجود نشت دارو از آنها، توزیع دارو را به ۴۰۰ داروخانه منتخب واگذار کند اما سوال اینجاست که نظارت بر ۴۰ معاونت غذا و دارو که در ساختمان وزارت بهداشت و دانشگاه واقع شده‌اند آسانتر است و یا ۴۰۰ داروخانه که خارج از سیستم وزارت بهداشت هستند. از سوی دیگر تضمین چیست و چگونه است که با وجود ۱۸هزار داروخانه در کشور تنها قرار است این مقدار نقدینگی (۳هزار میلیارد تومان) به جیب حدود ۲درصد از داروخانه‌ها (۴۰۰ داروخانه) سرازیر شود که همین امر توجه را به رانت بیشتر می‌کند.

این مسئول معتقد است این شرایط بهانه‌ای بیش نیست که با طرح آن می‌توان فهمید مافیای دارو و مواد مخدر برای رقم ۳همت به صورت سالانه از توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها دندان تیز کرده‌اند.

به نقل از کانون کشوری درمانگران اعتیاد، غلامی تاکید می‌کند: درآمد حاصل از فروش داروهای تحت کنترل در بودجه سالانه دولت ردیف بودجه‌ای دارد و وزارت بهداشت بدون اجازه مجلس حق چنین کاری را ندارد. البته دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید پاسخگو باشد.

بیشتر بخوانید

مرگ وحشتناک دختر ۲ ساله با متادون

ترک اعتیاد لاکچری با ۵۰ میلیون تومان!

مدل جدیدی جایگزین ترک اعتیاد با متادون می شود

کد خبر 837002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha