سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر - الهام اناری: نحسی 13، این‌بار به جان سینما افتاد تا سیزدهمین جشن سینمای ایران با تاخیر برگزار شود

جشن خانه سینما به‌دلیل به تعویق افتادن داوری‌ها با تاخیر برگزار خواهد شد. این خبری است که روز گذشته دبیر جشن سیزدهم در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرد.

فرهاد توحیدی در این ‌باره گفت: هیأت‌مدیره جامعه اصناف سینمای ایران در آخرین نشست خود که دیروز برگزار شد پس از بررسی شرایط کنونی، تصمیم گرفت برگزاری جلسات نمایش و داوری فیلم‌های سیزدهمین جشن سینمای ایران را به زمان مناسب‌تری موکول نماید.

وی افزود: به همین دلیل زمان جشن سینمای ایران که پیش از این اعلام شده بود روز 27 شهریور ماه برگزار می‌شود به تعویق افتاد. زمان برگزاری سیزدهمین جشن خانه سینما به‌زودی اعلام می‌شود.

وی گفته بود از روز دوشنبه 25 خرداد ماه نیز کار داوری آثار در سالن شماره یک خانه سینما آغاز می‌شود. این در حالی است که فراخوان در بخش‌های مستند، کوتاه و انیمیشن به پایان رسیده و در بخش مستند 303، کوتاه 331 و انیمیشن 67 اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

قرار بود داوری‌های جشن خانه سینما از 25 خرداد ماه آغاز شود. پیش از این توحیدی گفته بود: آیین گشایش داوری سیزدهمین جشن سینمای ایران یکشنبه شب 24 خردادماه با حضور داوران، مدیرعامل، اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما و اهالی مطبوعات در سالن شماره 2 خانه سینما برگزار می‌شود.27 شهریور به‌عنوان تاریخ برگزاری سیزدهمین جشن سینمای ایران اعلام شده بود که با شرایط پیش‌آمده، این جشن در پاییز برگزار خواهد شد.

در این فاصله فیلم‌هایی که هنوز در مراحل مختلف فنی به‌سر می‌برند و هنوز فرم شرکت در جشن را پر نکرده‌اند نیز شانس حضور در این رخداد سینمایی را خواهند یافت؛ چون مهلت ارسال آثار نیز تمدید خواهد شد.

در جشن سیزدهم، آثار شرکت‌کننده باید دارای پروانه نمایش یا پروانه ساخت باشند. البته اصلاحاتی جزئی در نوع امتیاز‌بندی داوران به‌وجود آمده تا دقتی بیشتر در امتیاز دادن به آثار لحاظ شود.

سال گذشته جشن سینمای ایران در برج میلاد و با حضور گسترده مردم برگزار شد که البته بی‌نظمی‌های حاکم بر مراسم، انتقادهای زیادی را به همراه داشت. به همین دلیل مراسم اصلی جشن امسال به‌صورت جمع و جورتر و صرفا با حضور هنرمندان برگزار می‌شود. البته قرار است به استقبال مردم به شکلی دیگر پاسخ داده شود.

به گفته توحیدی، نمایشگاه توانمندی‌های سینمای ایران قرار است با مذاکرات مدیر اجرایی جشن با دقتی بیشتر بین یک هفته تا 10 روز برگزار شده و محلی برای حضور مردم باشد. در این نمایشگاه شرکت‌های سینمایی و بنگاه‌های داخلی که در زمینه تکنولوژی، ابزارهای سینمایی و جلوه‌های بصری فعال هستند، حضور دارند.

همچنین قرار است دکور چند فیلم سینمایی که مورد توجه مردم قرار داشته، در معرض دید عموم قرار بگیرد. همچنین در حاشیه این جشن کارگاه‌های آموزشی هم برگزار می‌شود.

جشن خانه سینما در طول دوران برگزاری‌اش فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. به‌عنوان مثال در جشن پنجم جایزه بهترین فیلم در پارکینگ محل برگزاری به برنده اهدا شد یا در جشن هشتم اتفاقاتی در طول برگزاری جشن رخ داد که مدت‌ها سینمای ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

جشن یازدهم نیز در حالی برگزار شد که اتحادیه تهیه‌کنندگان آن را تحریم کرد و فیلم‌های خود را از جشن بیرون کشید.

در جشن دوازدهم بیش از هر چیز 2 نکته جلب توجه می‌کرد. اول حضور برخی فیلم‌هایی که هنوز به‌صورت رسمی پروانه نمایش نگرفته بودند و یکی از این فیلم‌ها (خاک آشنا) چند جایزه اصلی را به‌خود اختصاص داد و نکته دوم نحوه برگزاری جشن در برج میلاد بود که حضور افراد متفرقه چنان گسترده شد که سینماگران را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

حالا باید دید جشن سیزدهم درنهایت در چه شرایطی و چگونه برگزار می‌شود. فعلا که نحسی 13 دامن جشن را گرفته و برای نخستین بار این رویداد سینمایی در فصل برگ‌ریزان برگزار می‌شود.

کد خبر 83699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز