سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سیف‌الله داد، کارگردان سینما، پس از تحمل یک دوره بیماری در 54 سالگی از دنیا رفت.

این کارگردان و مدیر سینمایی که از 29 تیر‌ در بیمارستان مهر بستری بود، بر اثر حمله قلبی درگذشت. او متولد 1334 خرمشهر و فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه شیراز بود. عضویت در شورای بررسی فیلمنامه و گروه فیلم شبکه یک سیما و بخش فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق کاری اوست. او همچنین از مؤسسان سازمان سینمایی سینا فیلم بود و در سال‌های 1374 تا 1376 ریاست هیأت‌مدیره خانه سینما را بر عهده داشت.

سیف‌الله داد به‌عنوان معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال‌های 1376 تا 1379 فعال بود که اغلب سینماگران از دوران فعالیت او در این معاونت، با رضایتمندی یاد می‌کنند. او فعالیت در سینما را با کارگردانی فیلم «زیر باران» در سال 1364 آغاز کرد. در همان دهه 60 فیلم پرفروش «کانی‌ مانگا» را کارگردانی کرد و در دهه 70 «بازمانده» را جلوی دوربین برد.

قرار بود، یک اپیزود از فیلم سینمایی «تهران در جست‌وجوی زیبایی» با عنوان«تهران از ماورا» را کارگردانی کند؛ اما با درگذشت او، تدوین فیلم سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی به‌عنوان آخرین فعالیت سینمایی‌‌اش ثبت شد.

تدوین‌ فیلم‌های «بچه‌های طلاق» تهمینه میلانی، «ابلیس» احمد رضا درویش، «در مسلخ عشق» کمال تبریزی، «عملیات کرکوک» جمال شورجه، «هور در آتش» عزیزالله حمیدنژاد از دیگر فعالیت‌های او در عرصه سینما به شمار می‌رود. داد به‌عنوان مجری طرح در«از کرخه تا راین» با ابراهیم حاتمی‌کیا همکاری داشت.

خاتمی، درگذشت سیف‌الله داد را تسلیت گفت

سید محمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق کشور در پیامی درگذشت معاون سابق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمند هنرشناس و درد آشنای ایران، سیف‌الله داد را تسلیت گفت. در پیام رئیس مؤسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها آمده است: «سیف‌الله داد بزرگ و والامنش نیز به ملاقات پروردگار رفت و جانمان را به آتش اندوه تابدار کرد.

عزیزی با مناعت طبع مثال زدنی، دانش و بینش روشن، هنرمندی و هنرشناسی و درد آشنای انسان و انسانیت و پایبند دین و ارزش‌های اصیل انقلاب مردمی - اسلامی، امروز در میان ما نیست و چه خسارت سنگینی برای ایران و ایرانی و همه هنرمندان و اندیشه وران و فرهیختگان این مرز و بوم.

بدون تردید آثار هنری و نقش والای مدیریتی او در عرصه فرهنگ و هنر این کشور هیچگاه از یادها نخواهد رفت. از خداوند منان برای روان پاک و بلند این عزیز آمرزش و والایی جایگاه و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی و برای همه اصحاب فرهنگ و هنر، شکیبایی و پایداری طلب می‌کنم.»

بهشتی: فیلم‌هایش را دردمندانه انتخاب می‌کرد

سید محمد بهشتی، همکار سابق او و از بنیانگذاران بنیاد سینمایی فارابی نیز از مرحوم سیف‌الله داد به‌عنوان یکی از شخصیت‌های استثنایی سینما یاد کرد و گفت: سیف‌الله داد هم در عرصه هنری، توانایی بسیار خوبی نشان داد و هم در عرصه مدیریتی.

سیف‌الله داد با اینکه فیلم‌های زیادی نساخت، اما همین فیلم‌هایی که ساخت، حکایت از توانایی ایشان در کارگردانی دارد.او در ادامه به ایسنا افزود: سیف‌الله موضوع فیلم‌هایش را دردمندانه انتخاب می‌کرد. سیف‌الله داد آدم غیرفعالی نبود. حتی در فضای انتخاباتی اخیر با اینکه حال مساعدی نداشت با حساسیت، موضوعات را تعقیب می‌کرد.

حاتمی‌کیا: اگر نبود،کرخه من به راین نمی‌رسید

ابراهیم حاتمی‌کیا نیز درپی درگذشت سیف‌الله داد، متنی را منتشر کرده که در آن آمده است:«از خلوتش بگویم. از هم‌قدمی فراوان در کنار رود راین که گاهی به‌ نرمه اشکی از غربت حضور شیرین می‌شد.

او همسفری بود که اگر نبود، کرخه من به راین نمی‌رسید. از مسئولیش بگویم. او بلندتر از مسئولیتش بود و به‌نظرم جفا بود که عمرش را به‌جای ساخت فیلم‌های فاخرانه در اسارت ساختار هزار توی مدیریت گرفتار کند.

از دوران تخت‌نشینی او بگویم که وقت ملاقاتش همه گرداگرد او بازنده بودیم و او برنده. چنان سخن می‌گفت که ما از خودمان خجالتزده می‌شدیم. از صدایش بگویم که گویی پرده‌ای از مخمل حجب و مهربانی بر آن کشیده بود.

این روزها کمتر می‌دیدمش، پیامک‌های انتخاباتی بیش از خود مفهوم پیامش، حضور با معنی وجودش بود.‌ای کاش فیلم تهران سیف‌الله ساخته می‌شد.‌ای کاش با تلفن خبر نمی‌شدم.‌ای کاش آماده بودم.‌ای کاش این خبر شوخی بود. روحش با اولیای خدا شاد.»

رئیسیان: نگران مردم بود

علیرضا رئیسیان نیز از سیف‌الله داد به‌عنوان مرد بسیار بزرگی یاد کرد و گفت: تاریخ؛ اندیشه و عملکرد او را در مجموعه سینمای ایران، روشن خواهد کرد.سینما دغدغه سیف‌الله داد بود. او چه پشت دوربین به‌عنوان کارگردان، چه پشت میز به‌عنوان یک مدیر و چه به‌عنوان یک تئوریسین فکری همواره در بالاترین مرتبه از نظر انسانی بود.

رئیسیان ادامه داد: همواره می‌دیدم نگران مردم است و در شرایط مهم سیاسی این 30سال نقش بسیار تأثیرگذاری در ارتباط با مسائل سیاسی و سینما داشت.

تسلیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با انتشار پیامی درگذشت سیف‌الله داد را تسلیت گفت.به گزارش اداره کل روابط عمومی این سازمان، متن این بیانیه به این شرح است. سیف‌الله داد، هنرمند متعهد مسلمان و شخصیت دین باوری که از دوران جوانی و دانشجویی در عرصه مبارزه با رژیم شاهنشاهی، پا به عرصه حق گویی و حق جویی گذارد و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این بینش مذهبی خود را در آثار ماندگار سینمایی خویش و نیز در عرصه مدیریت اجرایی به منصه ظهور رساند، در سالروز ولادت حضرت سجاد علیه السلام، دارفانی را وداع گفت و دوستداران خود به‌ویژه اصحاب فرهنگ و هنر را سوگوار نمود.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که این افتخار را به دست آورده بود تا با استفاده از توان حرفه‌ای وی و باور مذهبی این هنرمند برجسته، اندیشه ساخت فیلمی درباره تهران با عنوان «تهران از ماوراء» را به مرحله اجرا برساند و این چهره فقید در آخرین روزهای حیاتش درحال مطالعه فیلمنامه و بررسی شرایط به اجرا درآوردن این طرح بود، تأسف خود را از درگذشت وی اعلام می‌دارد و با عرض تسلیت به خانواده این هنرمند معزز و همه اصحاب فرهنگ و هنر، آمرزش و غفران الهی برای ایشان آرزومند است.

تشییع پیکر سیف‌الله داد از مقابل خانه سینما2

پیکر سیف‌الله داد، 7 مرداد  راس ساعت 9 صبح با حضور سینماگران، از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما در خیابان وصال حد فاصل خیابان انقلاب و طالقانی به سمت قطعه هنرمندان تشییع می‌شود.

در متن پیام تسلیت جامعه اصناف سینمایی نیز که روز گذشته منتشر شد، آمده است: «در سوگ فقدان سیف‌الله‌داد هنرمند برجسته سینما، امروز چهارشنبه دوربین‌های سینمایی ایران خاموش هستند تا از یاد او باز نمانیم.»

همچنین مراسم یادبود این هنرمند فقید، روز جمعه 9مرداد ماه از ساعت 11 صبح در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

کد خبر 86494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز