هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دفاع و دریانوردی (DIMDEX ۲۰۲۴) درحالی در دوحه قطر درحال برگزاری است که غرفه توانمندی‌های نظامی – دفاعی ایران توانسته توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کند.

نمایشگاه دوحه

همشهری‌آنلاین – گروه سیاسی: وزارت دفاع ایران دراین دوره از نمایشگاه، که با برگزاری کنفرانس بین‌المللی دفاع دریایی نیز همراه است، حضور فعالی داشته و نمایش تازه‌ترین دستاوردهای نظامی – دفاعی وزارت دفاع، جلب نظر مخاطبان از کشورهای مختلف دنیا را به‌همراه داشته‌است.

برخی از سامانه‌های پدافندی کوتاه‌برد، انواع پهپادها، تیربارها، انواع موشک‌های کروز ضد کشتی، تعدادی از سلاح‌های پدافندی دوش‌پرتاب، انواع تجهیزات راداری و تسلیحات سبک و انفرادی از جمله توانمندی‌های دفاعی – نظامی به‌نمایش درآمده ازسوی وزارت دفاع ایران دراین دوره از نمایشگاه بین‌المللی دفاع دریایی دوحه بوده‌است.

در نمایشگاه ۲۰۲۴ دوحه چه خبر است؟

نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی دفاع دریایی دوحه (DIMDEX)، رویدادی دوسالانه است که از روز دوشنبه آغاز شده و تا چهارشنبه، ۱۶ اسفندماه به میزبانی وزارت دفاع قطر ادامه دارد. براساس اطلاعات منتشر شده، در هشتمین دوره این نمایشگاه ۲۰۰ غرفه با حضور دولت‌ها و شرکت‌های مختلف دنیا، به‌ویژه از حوزه غرب‌آسیا، در فضایی به وسعت تقریبی ۳۵ هزار مترمربع برپا شده‌است.

این درحالی است که از حدود ۲۰۰ غرفه درنظر گرفته شده، ۱۱ غرفه به کشورهای مختلف اختصاص داده شده تا تازه‌ترین دستاوردهای دفاعی – نظامی خود را به‌نمایش بگذارند. ترکیه و ایران از جمله کشورهایی به‌شمار می‌روند که دراین دوره از نمایشگاه دوحه، حضور فعالی داشته‌اند.

ازسوی دیگر براساس اطلاعات منتشر شده، با توجه به اینکه حدود ۹۰ هیات نظامی از کشورهای مختلف جهان دراین نمایشگاه حضور دارند، دوحه به کانونی برای رایزنی‌های دولتی به‌منظور گسترش همکاری‌های دفاعی – نظامی میان کشورها تبدیل شده‌است. براساس اعلام برگزارکنندگان نمایشگاه، قرار است حدود ۳۲ قرارداد بین‌المللی درجریان برپایی این نمایشگاه منعقد شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمان آغاز به‌کار دوسالانه دفاعی قطر تاکنون معامله‌هایی به ارزش بیش‌از ۳۲ میلیارد دلار در جریان این نمایشگاه منعقد شده‌است. حضور ۱۱ کشتی جنگی از ۱۰ کشور جهان، از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه دوحه به‌حساب می‌آید.

پهپادی که چشم مخاطبان را گرفت

اگرچه طیف وسیع تسلیحات و تجهیزات ایرانی به نمایش درآمده، از انواع موشک‌ها تا سلاح‌های سبک، مورد توجه بازدیدکنندگان از نمایشگاه دوحه قرار گرفت، اما پهپادها و سامانه‌های پدافندی از جمله دستاوردهای صنعت دفاعی ایران بود که به‌نظر می‌رسد در جریان برگزاری نمایشگاه دوحه توجه مخاطبان را به خود جلب کرده‌است.

برخی گزارش‌های منتشر شده از نمایشگاه دفاعی دوحه از توجه ویژه بازدیدکنندگان از پهپاد «شاهد ۱۴۹» یا همان «پهپاد غزه» سپاه‌پاسداران حکایت دارد و به‌نظر می‌رسد مشتریان جهانی قابل‌توجهی را به سوی جلب خواهد کرد. در ادامه به بررسی مشخصات این پهپاد می‌پردازیم.

پهپاد جذاب ایرانی در قطر !

مشخصات پهپاد شاهد ۱۴۹

نوع: شناسایی – رزمی

ارتفاع پروازی: ۳۵ هزار پا

سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت

طول: ۱۱ متر

طول بال: ۲۱ متر

ارتفاع: ۳/۸ متر

برد عملیاتی: ۲ هزار کیلومتر

تعداد تسلیحات: قابلیت حمل ۱۳ عدد بمب

مداومت پروازی: ۳۵ ساعت

کد خبر 836844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی استقلالی IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 1
    این شد یه چیزی دمتون گرم