تهران در روزگار قدیم مملو از درختان چناری بود که برای مردم کوچه و بازار حکم جان‌پناه را داشت. به همین دلیل، تهران را چنارستان، یعنی شهر چنارها می‌نامیدند اما پایتخت از همان سال‌ها تنوع گیاهی قابل اعتنا و درختان ناشناخته‌ای داشته که با گذشت سال‌های طولانی هنوز سرپا مانده‌اند.

خرزهره

همشهری آنلاین، حمیدرضا رسولی: درخت یا به عبارتی درختچه خرزهره یکی ازگونه‌های گیاهی تهران است که چندان بین عموم شناخته شده نیست، اما در تهران قدیم کاربرد مهمی داشته است. تهران‌نشین‌های قدیم بر این باور بودند که سگ هفت جان دارد اما اگر مقداری از برگ درخت خرزهره را بخورد در کمتر از یک ساعت جان می‌دهد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مورخان تهران معتقدند مردم این درختچه را در حیاط خانه‌ها می‌کاشتند تا در تابستان که فصل هجوم انواع حشرات موذی بود در امان بمانند. خرزهره‌ها معمولاً نزدیک به ایوان و هشتی خانه‌ها کاشته می‌شد تا بوی تند و تلخ آنها حشرات را از ورودی اتاق‌های سه دری و پنج‌دری خانه‌های بزرگ که مقابل باغچه و حوض قرار داشت دور کند. تهران‌نشین‌های قدیم به خواص درخت خرزهره اعتقاد عجیبی داشتند و در باغچه بیشتر خانه‌ها یکی از این درخت‌ها لابه‌لای سایر ‌گونه‌های گیاهی می‌کاشتند تا حشرات موذی و برخی آفت‌ها را دفع کند.

حکایت درختچه عجیبی که در تهران قدیم کاشته می‌شد | «سگ‌کشی» با برگ‌های خرزهره

درخت خرزهره، بر خلاف نامش، ظاهری نسبتاً زیبا دارد و با گل‌های صورتی خوش‌رنگ، زیبایی باغچه خانه‌های قدیمی را دو چندان می‌کرد. گفته می‌شود این‌گونه گیاهی که بیشتر در مناطق گرم و خشک می‌روید، نخستین بار از شهرهای جنوبی به تهران آورده شده و در برخی محله‌های جنوبی پایتخت، به‌خصوص در ری، به نام «زهرج» و «شبرنگ» هم شناخته می‌شد.

در فرهنگ عامه تهران‌نشین‌های قدیم و در باور عمومی آنها این گیاه به درمان برخی بیماری‌ها کمک می‌کرد. مردم معتقد بودند که طبیعت خرزهره گرم و خشک است و ضماد برگ و گل پخته‌شده آن می‌تواند برای تسکین درد مفاصل و رفع برخی بیماری‌های پوستی مفید باشد.

کد خبر 836628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد سعید IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    6 2
    به هیچ وجه از برگ و چوب این درخت برای ضماد و مصرف انسانی استفاده نکنید، این گیاه سمی و کشنده است و. گزارشهایی از مرگ انسانها رو هم داشته! لطفاً در نوشتن خبر دقت کنید و با جان مردم بازی نکنید!
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      0 0
      کاملا درست میفرمایید و حتی استشمام بوی گل این بوته سمی برای عمو زاده من مشکلات تنفسی ایجاد کرده
  • ناشناس IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 0
    بنظر شما میشه با این گیاه سمی یه عدد شوهر را کشت