ارباب‌هرمز که در دهه ۳۰ و ۴۰ صاحب بخش وسیعی از املاک شرق تهران بود، بعد از فوت پسرش به یاد او در اراضی مجیدآباد آن روزگار که اکنون به بوستان پلیس معروف است، درخت سرو کاشت.

درخت سرو

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: مالک تهرانپارس برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر فرزندش در مجیدآباد درخت کاشت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

دو سرو بلندقامت؛ یادمان مالک تهران‌پارس برای رویین‌تن

علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، در این باره می‌گوید: «ارباب‌هرمز آرش زرتشتی‌ای ساکن هند بود و وقتی به تهران آمد، بخش وسیعی از زمین‌های شرق تهران را خرید. ارباب‌هرمز پسری به نام رویین‌تن داشت که در دهه دوم عمرش، روزی تفنگ شکاری به‌دست در باغ ‌گشت می‌زده که به اشتباه تیری از تفنگ رها می‌شود و رویین‌تن در این حادثه می‌میرد. ارباب هرمز بعد از شوک این واقعه، به یاد پسرش دو درخت سرو در باغ اناری می‌کارد.»

اکنون درختان تنومند و کهنسال بسیاری در خاک این بوستان ریشه دوانده‌اند. درخت انار، اقاقیا، انواع کاج‌ و سرو تبریز، زیتون، توت و بید مجنون از درختان موجود در این پارک است که چند سر و گردن از بوته‌های یاس زرد، شیرخشت، شمشاد، زرشک، پیراکانتا و میخک هندی بلندتر و در کنار آنها خودنمایی می‌کنند. به گفته داریوش شهبازی، تهران‌پژوه، کهن‌ترین بنایی که در مجیدآباد وجود داشت عمارت بختیاری است که بعدها به ارباب‌هرمز می‌رسد و حالا هم موزه گرافیک ایران در آن جای دارد. این عمارت ابتدا متعلق به حاجب‌الدوله بوده و بعد به فرزندش و سپس به ناصرالدین‌شاه می‌رسد. بعدها این اراضی به نام «امیرمفخم ایلخان بختیاری» سند می‌خورد.

دو سرو بلندقامت؛ یادمان مالک تهران‌پارس برای رویین‌تن

او این اراضی را از ناصرالسلطنه می‌خرد و مدت‌ها با خدم و حشم و اهل خانه در این باغ زندگی می‌کند. بعد از دوره قاجار و در دوره پهلوی، ایلخان بختیاری فوت می‌کند و اراضی به همسر و فرزندش می‌رسد و آنها هم باغ و زمین‌ها را به فروش می‌گذارند. ارباب‌هرمز که به هند رفته بود و ثروتی حاصل کرده بود زمین‌ها را می‌خرد. در آن زمان درختان باغ مجیدآباد از طریق آبراه وسیعی که در خیابان استخر فعلی قرار داشت آبیاری می‌شد.

نام: دو سرو

محدوده فراوانی: بوستان پلیس

ویژگی: غیرمثمر، همیشه‌سبز

کد خبر 836625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha