بخشش، بخشی انکارناشدنی از ضمیر ناخودآگاه انسان‌هاست؛ زیرا هستی به‌گونه‌ای رایگان زندگی را به ما بخشیده است و لاجرم انسان هم براساس ذات خداگونه‌اش باید رایگان به دیگران ببخشد.

بخشش

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: اما چرا نیک‌خواهی، به نیکوکاری تبدیل نمی‌شود؟ به زبان ساده بعید است انسانی بخشندگی را فضیلتی اخلاقی نداند، اما بسیاری به دلایل مختلف، نیکوکاری را فراموش می‌کنند.

  • بیش‌تر بخوانید:

خودتان را اینگونه بغل کنید!

چرا نیکوکار نیستیم؟

بی‌اعتمادی به خیریه‌ها، مبهم ‌بودن آینده مالی برای انسان‌های بخشنده، کم‌ارزش دانستن بخشش‌های اندک و... دست به‌دست هم می‌دهند تا ما، انسان‌های بخشنده‌ای نباشیم.

از بخشش در جهان چه خبر؟

بنیاد کمک به خیریه‌ها (CAF) با هدف فراهم ‌شدن حرکت مردم جهان به‌سوی آینده‌ای عادلانه و قابل زندگی تأسیس شده که اخیراً گزارشی درباره بخشش منتشر کرده است. براساس این گزارش در سال گذشته میلادی ۲/۴میلیارد انسان پول و زمان خود را در مسیر خیر اهدا کردند، ‌ یعنی ۷۲درصد از انسان‌های بالغ جهان! آماری که ما را به زندگی در کنار انسان‌های بخشنده امیدوار می‌کند.

بخشنده‌ترین؟

در این تحقیق ۳ موضوع بخشش در «زمان داوطلبانه»، «کمک مالی» و «کمک به غریبه‌ها» بررسی شده که به‌طور میانگین، کشور اندونزی، برای ششمین سال متوالی، با نمره ۶۸(از ۱۰۰) بخشنده‌ترین کشور جهان است.

مردم لهستان با نمره ۱۵، کمترین نقش را در بخشندگی جهانی دارند. طبق این گزارش، کشور ما با ۴۵نمره، در جایگاه ۴۵جهان در بخشندگی است.

دین و شادی!

براساس این گزارش افرادی که معتقدند دین بخش مهمی از زندگی روزمره آنهاست، از دیگران بخشنده‌ترند. همچنین افرادی که زندگی فعلی خود را با عبارت مثبت ارزیابی کرده‌ و شادترند، احتمال بخش‌شان بیشتر است. مثلاً ۳ کشور سوئد، دانمارک و هلند که در سال گذشته شادترین کشورهای جهان‌اند، جزء ۱۰کشور اول جهان از نظر بخشش مالی قرار گرفته‌اند.

در ایران چه خبر؟

براساس یافته‌های ملی گرایش مردم ایران به نیکوکاری که توسط دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شده، کار داوطلبانه و کمک مالی به خیریه‌ها در ایران کمترین فراوانی را دارد و بیشتر ایرانیان به‌صورت شخصی صدقه می‌دهند یا به متکدیان خیابانی کمک می‌کنند.

براساس این گزارش ایرانیان بیشتر ترجیح می‌دهند کمک‌های خود را در قالب فراهم‌ کردن غذا و تهیه بسته‌های معیشتی ارائه دهند و به زمینه‌هایی مثل کارآفرینی، اشتغال و کمک به محیط‌زیست، بی‌توجه‌اند.

عادت به بخشندگی

خیرخواهی و بخشش ساده‌تر از این حرف‌هاست که فکرش را بکنید. عابری که لبخندش را به دیگران می‌بخشد، کاسه‌ای آب برای پرنده‌ای تشنه، هدایت یک سالمند از عرض خیابان و... از نمونه‌های ارزشمند بخشندگی است که می‌توانیم خودمان را به انجام آنها عادت دهیم.

کد خبر 836521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha