مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی آمریکایی که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی سکونت دارد، به تازگی فیلمی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است که در آن نحوه حرکت و رفتار جالب آب در محیط بدون جاذبه این ایستگاه را نشان می‌دهد.

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی با موفقیت به فضا رفت

به گزارش همشهری آنلاین، مقبلی در توضیح این فیلم نوشته است: مایعات در محیط‌های بدون جاذبه ایستگاه فضایی بسیار متفاوت رفتار می‌کنند. تماشا کنید که وقتی من هوا را به درون آن می‌دمم چه می‌شود.

او این ویدیو را با بیان این جمله آغاز می‌کند: بیایید آب بازی کنیم و ببینیم چگونه در ایستگاه فضایی رفتار می‌کند. مقبلی سپس کمی از آب را به سمت بیرون هدایت می‌کند و یک حباب از آب تشکیل می‌شود که به گفته مقبلی قطرات آب در نبود جاذبه می‌خواهند در کنار هم بمانند و یک کره تشکیل می‌دهند.

او سپس کمی در این آب می‌دمد تا گوی ایجاد شده را بزرگ‌تر کند. در نهایت قطرات آب از هم جدا می‌شوند و در فضا شناور و پخش می‌شوند. مقبلی می‌گوید: می‌توانید تنها از آب یک حباب درست کنید در حالی که روی زمین برای ایجاد حباب با آب باید به آن صابون اضافه کنید.

این فضانورد ایرانی‌تبار روز گذشته نیز فیلمی از نقاشی‌های ارسال شده از سوی کودکان ایرانی در ایستگاه فضایی منتشر کرد. وی تک تک این نقاشی‌ها را در کلیپی هشت دقیقه‌ای روی یک تبلت با پس زمینه حیرت انگیزی از سیاره زمین به نمایش درآورده است.

ناسا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که یاسمین مقبلی که از سال ۲۰۱۷ به عضویت ناسا درآمده و دوره آموزشی دو ساله خود را گذرانده، یکی از نامزدهای حضور در برنامه «آرتمیس» خواهد بود و این احتمال وجود دارد که در آینده به ماه یا مریخ فرستاده شود.

مقبلی در تاریخ ۲۶ اوت ۲۰۲۳ به عنوان فرمانده ماموریت کرو-۷(Crew-۷) با موشک شرکت اسپیس‌ایکس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد تا نخستین پرواز فضایی وی رقم بخورد.

یاسمین مقبلی نخستین فضانورد ایرانی‌تبار است که به صورت حرفه‌ای به فضا رفته ‌است. پیش از این انوشه انصاری، سرمایه‌دار ایرانی-آمریکایی با هزینه شخصی و به عنوان گردشگر به فضا رفته بود.

کد خبر 836356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha