مجموع نظرات: ۲۴
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

درخت کاج از درختان معروف شهر تهران است . درختی که میوه آن در باور عامه نوعی ناسزا محسوب می شود که در در واقعیت ماجرا چیز دیگری است. خواندن ماجرای کاشت درخت کاج در تهران قدیم خالی از لطف نیست.

درخت کاج

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : برای معرفی ویژگی درخت کاج و اینکه چطور پای این درخت به تهران باز شد بهتر است از ماجرای یک میوه یا یک ناسزای رایج شروع کنیم «چلغوز»! ناسزایی که این روزها حتی قیمتی میلیونی هم پیدا کرده است. اما اصل ماجرا اینجاست که چلغور یک ناسزا نیست بلکه میوه پرخاصیت و سودمند درخت کاج است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

درختی که محصولش ناسزاست

نام چلغوز از چهل غوزه به معنای چهل دانه مخروط کاج گرفته شده است. میوه درخت کاج، درختی مخروطی که تنه قهوه‌ای رنگی دارد، سرشار از ویتامین‌های مختلف است. پس اگر جایی، در گوشه خیابان یا هر جایی به میوه‌های درخت برخورد کردید با نوک کفشتان شوتش نکنید.

درخت کاج نیاز به اکسیژن بالا دارد و گرمای بسیار زیاد را تحمل نمی‌کند و رشد این درخت در فضای باز زیاد است اما در محیط‌های آپارتمانی رشد کندی دارد. اما چه شد پای این درخت به تهران باز شد؟ بسیاری زمان ورود این درخت را به پایتخت به دوره پهلوی اول نسبت می‌دهند، اما به گفته علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، قدمت کاشت درخت کاج در تهران به دوره قاجار می‌رسد و نمونه‌هایش در باغ‌ها و عمارت‌ها، خانه‌های بزرگان و اعیان و اشراف، عمارت عشرت‌آباد، قصر دوشان‌تپه، وجود داشت. در دوره پهلوی هم بعد از تصویب ساخت پارک‌های جنگلی پیرامون شهر تهران، با توجه به ویژگی درخت کاج که در چهار فصل همیشه سبز است و نیازی به آبیاری چندان زیادی ندارد، این درخت در تپه‌های ماهور بوستان‌های جنگلی اطراف تهران کاشته شد.»

درختی که محصولش ناسزاست

البته از درخت کاج فقط برای بوستان‌های جنگلی استفاده نمی‌شد و بسیاری از اهالی هم در محله‌های تهران به‌صورت خودجوش شروع به کاشت درخت کاج کردند. این تهران‌پژوه درباره روند کاشت درخت کاج در دیگر محله‌های شهر تهران می‌گوید: «تقریباً از اوایل سال‌های دهه پنجاه، وقتی بخشی از اراضی کن در اختیار شرکت راه‌آهن قرار گرفت و در ادامه آن شهرک ۲۲ شکل گرفت، اهالی به‌صورت خودجوش در بلوار اصلی این شهرک شروع به کاشت درخت کاج کردند و این بلوار تا سال‌ها به بلوار کاج معروف بود و امروز از آن به‌عنوان بلوار شهید علیمرادی یاد می‌کنند. قبل از شکل‌گیری میدان کاج در سعادت‌آباد هم باغی از درختان کاج قرار داشت و در آن محدوده فقط درخت کاج می‌کاشتند.»

زمانی درباره دیگر محله‌های تهران که نام آنها با کاج گره خورده هم این گونه توضیح می‌دهد: «در محدوده عشرت‌آباد که امروز در منطقه ۷ تهران قرار گرفته، باغ کاجی وجود داشت که علت نامگذاری محله کاج در این محدوده هم به حضور آن برمی‌گردد. اما یکی از معروف‌ترین کاج‌های تهران دو درخت کاج حرم حضرت عبدالعظیم بود که لک‌لک‌ها روی آن آشیانه ساخته بودند و بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته بود.»

کد خبر 836120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • Borzoo NO ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    26 6
    در باور عامه که گفتید ناسزا تلقی میشود. نه . در باور عـــده ای همچون روایی زاده و دیگران که نه از محیط زیست آگاهی دارند و نه از تحصیل و مطالعه ای دارند. درخت کاج به آب کمی احتیاج دارد و از فرسایش خاک جلوگیری میکند و خیلی خاصیت ها که خیلی از از آن خبر ندارند. و خدا هیچ چیز را بدون دلیل و مصلحت و خاصیت نیافریده
    • ناشناس IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
      0 0
      جان من راست میگی ؟!
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
      0 0
      باسلام چند سالی است متاسفانه تعدادی از افراد نا آشنا به علم محیط زیست اقدام به تکفیر و نسبت دادن آن به خرابکاری محیط زیست واب وخاک کشور معرفی می کنن بنده بعنوان کارشناس با تجربه ۲۶ سال نظریه این افراد قلیل بدون علم به مسائل شناخت گونه گیاهی رد میکنم این درخت همیشه سبز فیلتر جذب تما م زرات گرد خاک دود آلاینده امواج سرطان زا می باشد ۲_درفصول پایز و مستانه درحالی که تعداد زیاد گونه های گیاهی درخواب بوده وبدون برگ است این موجود مقدس الهی به تنهای بار سایر درختان را به دوش می کشد شما این واقعییت را در خو تهران دراطراف جنگل سرخه حصار البرز می بینی ۲_مشتقات فراوانی از ادکلن گرفته تا دارویی گیاهی بدست می آید ۳- یه درخت صنعتی وخوش فرم برای منبت کاری ۴- یک درخت اکسیژن ساز فعال درفصل زمستان زمانی که سایر درختان خواب بوده وفاق اکسیژن سازی ۴یه کمک فعال زیست محیطی مثبت برای آلودگی فصل زمستان درتهران..........وهزاران منفت دیگر که ما خبر نداریم تهیه سوخت طبعی از درخت
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    بله آب کمی مصرف دارد ولی ریشه‌ای آن به اب های زیر زمینی می رسد و آنها را ازبین می برد موادی تولید می کند اگر نگاه کنید به دور درخت کاج علف های دورش همیشه خوشم است
  • یه ایرانی CA ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    درخت کاج برای مناطق سردسیر خوب است نه مناطق معتدل و گرم که درختان بومی این مناطق را با غرض کاج ویران کردند . درخت کاج روغنی و زود آتش میگیرد و در ضمن به شدت کرم سیاه صدفی را زیاد میکند مگر فقط در منطقه سرد کاشته شود . حیف از جنگلهای مناطق شمال که با کاشتن کاج ویران شدند و این نمیدانم به سهو بود یا به عمد ؟!!!!!!! خدا را شکر جدیدا مسئولین فهمیدند و رویکرد کاشت درختان بومی شروع شده .
  • یدی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    عاشق درختان سوزنی‌برگ هستم و هر ساله دروهر جایی که میسر باشد کاج می‌کارم.
  • آرش IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    ای کاش نمیاوردن. چون مختص آب و هوای ایران نبودن و نیستن. اما بجاش سرو شیرازی اوکی بود
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    البته هر کاجی چلغوز نمیده و نوع خاصی از کاج چلغوز میده
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    خب کجای این میلیونیست. کاج برای محیط زیست مضر است
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    داروی گیاهی است برای کاهش قند
  • غلاامحسین IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    کاج درختی سرسبز و منظم و با انضباط که در کنار خیابان نه مزاحم خیابان است نه پیاده رو ، این درخت مقاوم در برابر آب ریشه ای عمیق دارد و با زحمت خودش آب را مدتی ذخیره می کند . در باد صدای دلنشینی دارد عطر آن که از صمغ آن بدست می آید بی نظیر است. شاید بتوان گفت به یک شهر زیبایی می دهد همان گونه که مو به سر زیبایی می دهد.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    0 0
    درخت کاج اره بذر داره کوچک اما درخت چلغوز میوههاش سه برابر درخت کاجن وبذر درون میوههاش که همون چلغوزن مثل تخمه آفتاب گردان بزرگند وخیلی هم خوشمزه و به نام آجیل پولدارها معروفند لطفاً آدرس اشتباه ندهید