آخرین نظرسنجی ایسپا درخصوص میزان «مشارکت قطعی» مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حاکی از این است که حدود ۴۱ درصد مردم ایران در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت خواهند کرد.

انتخابات

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به منظور سنجش میزان تمایل مردم به مشارکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سه موج نظرسنجی ملی را در هفته اول آبان، هفته آخر دی و آخرین موج نظرسنجی را طی دو روز گذشته یعنی در هفتم و هشتم اسفند ماه برگزار کرده است که نتایج موج سوم این نظرسنجی حاکی از افزایش درصد افراد شرکت کننده در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی و کاهش درصد افرادی است که در ابتدا اعلام کرده بودند احتمال کمی دارد در انتخابات پیش‌رو شرکت کنند و یا به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نخواهند کرد.

این نظرسنجی در مقیاس ملی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با اندازه نمونه ۵۱۲۱ نفر به شیوه مصاحبه حضوری انجام شده است که ۵۰.۹ درصد پاسخگویان آن مردان و ۴۹.۱ درصد زنان بوده‌اند.

همچنین بازه سنی ۲۶.۵ درصد آنها در رده سنی ۲۹-۱۸ سال، ۴۷.۲ درصد در رده سنی ۴۹-۳۰ سال و ۲۶.۳ درصد ۵۰ سال و بالاتر بوده‌ است. ۶۶.۱ درصد پاسخگویان میزان تحصیلات خود را غیردانشگاهی و ۳۳.۶ درصد دانشگاهی اعلام کرده‌اند. ۳۶.۹ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی ساکن مرکز استان، ۳۶.۴ درصد ساکن شهرهای غیر از مرکز استان و ۲۶.۸ درصد ساکن روستا بوده‌اند.

افزایش درصد رای دهندگان کل کشور در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی

نتایج موج سوم نظرسنجی یاد شده حاکی از افزایش درصد افرادی است که اعلام کرده‌اند «قطعا» در انتخابات مجلس شرکت خواهند کرد. به طوری که در نظرسنجی موج اول هفته اول آبان، ۲۷.۹ درصد مردم گفته بودند قطعا در این انتخابات شرکت می‌کنند، در نظرسنجی موج دوم هفته آخر دی، ۲۸.۶ درصد مردم گفته ‌بودند قطعا در این انتخابات شرکت می‌کنند اما در آخرین نظرسنجی که طی دو روز گذشته یعنی هفتم و هشتم اسفند ماه برگزار شده است، ۳۸.۵ درصد مردم گفته‌اند که قطعا در این انتخابات شرکت می کنند. این یعنی نسبت کسانی که گفته‌اند «قطعا در انتخابات مجلس شرکت می‌کنند» از ۲۷.۹ درصد در نظرسنجی موج اول اوایل آبان ماه به ۳۸.۵ درصد در موج سوم نظرسنجی طی دو روز اخیر رسیده است.

همچنین ۷.۶ درصد مردم نیز در نظرسنجی موج سوم اعلام کرده‌اند که «به احتمال زیاد» در این انتخابات شرکت خواهند کرد. از سوی دیگر ۱۶ درصد مردم نیز اظهار کرده‌اند که هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه نگرفته‌اند و احتمال آن دور از ذهن نیست که این دسته از مردم در دقایق آخر به جمع رای دهندگان اضافه شوند.

کاهش درصد افرادی که پیش‌تر اعلام کرده بودند «به هیچ وجه» در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت نمی‌کنند
همچنین متقابلا، قیاس نتایج سه موج نظرسنجی ایسپا درباره مشارکت سیاسی مردم در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که درصد افرادی که پیش‌تر اعلام کرده بودند «هنوز هیچ تصمیمی ‌برای شرکت در انتخابات نگرفته اند»، «احتمال کمی ‌دارد در این انتخابات شرکت کنند» و یا «به هیچ وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند» کاهش پیدا کرده است.

در موج اول نظرسنجی در آبان ماه ۲۱.۹ درصد مردم اعلام کرده بودند که هنوز هیچ تصمیم برای شرکت در انتخابات ندارند، اما آمار این دسته از مردم در موج سوم نظرسنجی یاد شده به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر آن، ۶.۸ درصد مردم در آبان ماه اعلام کرده بودند که احتمال کمی دارد در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی شرکت کنند اما این آمار طی نظرسنجی هفت و هشت اسفند ماه به ۵.۴ درصد تقلیل یافته است.

از سوی دیگر درصد افرادی که معتقد بودند «یه هیچ وجه در انتخابات مجلس شرکت نخواهند کرد» از ۳۶ درصد در موج اول نظرسنجی مذکور به ۳۲.۶ درصد در موج سوم نظرسنجی رسیده است.

افزایش درصد مشارکت مردم تهران در انتخابات مجلس به ۲۳.۵ درصد

قیاس آمارهای به دست آمده از موج اول، دوم و سوم نظرسنجی ایسپا در خصوص میزان مشارکت مردم تهران برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اســلام‌شهر و پـردیس نیز حاکی از افزایش درصد مشارکت مردم تهران در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی دارد.

به طوری که ۱۵.۸ درصد تهرانی‌ها در موج اول نظرسنجی اعلام کرده بودند «قطعا» در انتخابات پیش روی مجلس شرکت می‌کنند اما این رقم در موج دوم نظرسنجی به ۱۸.۹ درصد و نهایتا در موج سوم نظرسنجی به ۲۳.۵ درصد رسیده است.

درواقع طبق آخرین نظرسنجی این مرکز، برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اســلام‌شهر و پـردیس نیز میتوان میزان مشارکت مردم را نزدیک به درصد «قطعا در انتخابات شرکت می‌کنم» ۲۳.۵ درصد با سطح اطمینان ۲± دانست.

همچنین آنطور که ایسپا با توجه به روند افزایشی میزان مشارکت قطعی مردم در موج سوم نظرسنجی‌ ایسپا نسبت به دو موج قبلی برآورد کرده است، میزان مشارکت مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی براساس آخرین نظرسنجی، حدود ۴۱ درصد با سطح اطمینان ۲± خواهد بود.

کد خبر 835662
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    36 3
    این چه قانون و عدالت در کشور اسلامی است که در این مدت ۲۵ ماه است که متأسفانه مشکلات ما بازنشستگان مخابرات منطقه تهران بررسی رسیدگی نشده است چرا؟ هیچ کسی هم در مخابرات ایران، تهران، دولت، مجلس وغیره پاسخگو و جوابگو نیست و از سال ۱۴۰۰ تاکنون هم نبوده است چرا؟
    • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      24 1
      کاندید ی که با 30000 هزار رای نمایند میشه بایدم همچنین قانونی تصویب کنه کارایی و سواد ش در همین حد چاره کار هم برید بازم به همین نمایندگان رای بدید تا مشکلات تان بیشتر بشه
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    23 4
    ۲۰:۱۸۰۹ اسفند ۱۴۰۲/ مشکلات ما بازنشستگان شرکت مخابرات از دی ماه سال 1400 تاکنون در سراسر کشور به خاطر که از اشتباهات بزرگ دولت رئیسی بوده است و متأسفانه تاکنون هیچ کاری برای حل وفصل مشکلات ما بازنشستگان مخابرات نکرده است چرا؟
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      6 8
      پول میگیری این متن هارو کپی (CTRL+C/V) پیست کنی؟؟
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    20 3
    سوال اینجاست که پس چرا مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با سابقه پرداخت حق بیمه 10، 15، 20، 25، 30 و 35 سال پرداختی عیدی یکسان بوده است آیا این عدالت است. بازنشستگان تامین اجتماعی از عیدی خود راضی نیستند.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    31 6
    طالبان یک کشور را مدیریت و اداره می کند ولی اما متأسفانه دولت رئیسی از سال 1400 تاکنون نتوانسته است که مشکلات بازنشستگان مخابرات منطقه تهران را حل کند
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      15 1
      مثل اینکه هر کی عدالت و برای خودش میخواد
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    20 3
    طالبان یک کشور را مدیریت و اداره می کند ولی اما متأسفانه رئیس مجلس شورای اسلامی از سال 1400 تاکنون نتوانسته است که مشکلات بازنشستگان مخابرات منطقه تهران را حل کند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    14 3
    سلام بازنشستگان مخابرات هرمزگان ۱۴ ماه خواروبار واریزکرد ولی اما متأسفانه بازنشستگان مخابرات تهران تاکنون هیچ خبری نیست چرا؟ از تهران برای کسی واریز شده؟ پس تهران را کی میخوان واریز کنند؟! بعد از اتنخابات؟!
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    8 32
    🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺سلام 🌺🌺آمد ان خورشیدتابان عشق جانان مرد مردان فاتح العرض، نابودگر ظلم و کافر، امید مظلومان،سرورمنتظران 🌺🌺مهدی🌺 موئود(عج)،مبارک ،میلاد منجی عالم بشریت صاحب عصر امام زمان(عج)را به سردبیر ،همکاران ایشان ،و تمام همکاران شاغل باز نشسته تبریک و تهنیت عرض مینمایم🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    14 3
    واقعا برایمان قابل هضم و تصور نیست که : آیا براستی حق بازنشته کارگری و خانواده همواره محروم وی که ۳۰ تا ۳۵ سال عمر و جوانی خود را مصروف کار و تلاش در سرزمین مادری کرده ، و بالاترین میزان حق بیمه تامین اجتماعی را در دوران کارپرداخته ، ا ین میزان عیدی است ؟! ایکاش مدیران و تصمیم گیران محترم همانطور که مبلغ عیدی !! را با آب و تاب اعلام میفرمایند ، راهکار چگونگی هزینه کرد ۲۵۰۰۰۰۰ تومان در جهت هزینه های ضروری شب عید را هم برایمان ترسیم میکردند ، موجب مزید امتنان و دعای خیر بود !!
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    33 2
    وای بر کسانی که می دانند مردم چطوری روزگارشون سپری می کنند و هیچ اهمیتی نمی دهند.
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    26 4
    اگر خوبه رئیس جمهور و هیئت دولت و نمایندگان مجلس هم باید همین ۳/۵ میلیون تومن را عیدی بگیرند
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    20 2
    چه تفاوتی بین کارگر شاغل و بازنشسته وجود دارد که شاغل 18 - 17 میلیون تومان عیدی می‌گیرد ولی کارگر بازنشسته که مشکلاتش قطعا چند برابر شاغل است باید 3 میلیون و 500 هزار تومان بگیرد؟
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    16 1
    عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی راباید مطابق مزایای کارگری محاسبه کنند نه کارمندی ما بازنشستگان کارگری خواهان پرداخت عیدی طبق قانون کار هستیم لطفا دولت این موضوع رارسیدگی کند
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    32 3
    اینکه میزان مشارکت به 50 درصد هم نمی رسد باعث خوشحالی و غرور آفرین است؟
  • بازنشسته مخابرات منطقه تهران IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    10 1
    آخرین بروز رسانی ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ خبر خوب برای بازنشستگان/ خواربار معوقه پرداخت می شود ۱۰۰ درصد باز هم فقط دروغ است و این در حالی است که امروز پنج‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ هست تاکنون برای بازنشستگان مخابرات منطقه تهران واریز نکرده است چرا؟
  • اعتراض IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    7 2
    دولت جمهوری اسلامی در بهمن سال ۱۴۰۰ در رسانه ها اعلام کرده است به تمام بانک ها دولتی و بانک ها خصوصی ابلاغ شده است که به کارمندان، کارگران و بازنشسته ها وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن می دهند پس چه شد تاکنون هیچ خبری وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن نیست چرا؟
  • حرف دل همه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    2 1
    ۱۷:۰۸۱۰ اسفند ۱۴۰۲/ مشکلات ما بازنشستگان مخابرات منطقه تهران از دی ماه سال 1400 تاکنون ثابت کرد و نشان داد که مدیران و مسئولان شرکت مخابرات ایران و هم مدیران و مسئولان مخابرات منطقه تهران بویی از انسانیت نبرده اند. حرف دل همه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران
  • محمد IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    2 1
    همین نمایندگان به اتفاق دولت بودجه صدا و سیما را سه برابر افزایش دادند(۲۴هزارمیلیارد)متاسفانه حقوق ما کارمندان و کارگران زحمتکش را ۲۰ درصد افزایش دادند خدایا به ما بی پناهان برس
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    1 1
    ثبت نام وام یارانه ویژه بازنشستگان و حقوق بگیران | وام ۳۰۰ میلیونی بدون سود را از دست ندهید بانک رفاه به حقوق بگیران تامین اجتماعی این بانک اقدام به پرداخت وام قرض الحسنه ویژه کرده است. و باز هم ۱۰۰ درصدد فقط دروغ است. و این در حالی است که دولت جمهوری اسلامی در بهمن سال ۱۴۰۰ در رسانه ها اعلام کرده است به تمام بانک ها دولتی و بانک ها خصوصی ابلاغ شده است که به کارمندان، کارگران و بازنشسته ها وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن می دهند پس چه شد تاکنون هیچ خبری وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن نیست چرا؟
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    1 1
    در حـال حاضـر وام گیرندگان بـرای گرفتن وام حتـی در تأمین یک ضامن هم دچار مشکل هستند چه رسد به اینکه برخی بانک‌ها بیـش از ۲ ضامن طلب می‌کنند با این وضع خیلی‌ها از گرفتن وام انصراف می‌دهند. چرا مشکل ضامن وام به صورت اساسی حل نمی‌شود؟
  • بازنشسته تأمین اجتماعی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    1 2
    جناب آقای محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی این وام 50 - 100 میلیون تومان بدون ضامن بازنشستگان تامین اجتماعی از بهمن ماه 1400 تاکنون چه شد؟ متأسفانه از بهمن ماه سال 1400 تاکنون هیچ خبری از پرداخت وام مبلغ 50 - 100 میلیون تومان بدون ضامن برای بازنشستگان تامین اجتماعی توسط بانک ها نیست چرا؟
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 0
    از خواروبارو سایر رفاهیات بازنشستگان مخابرات منطقه تهران هیچ خبری نیست الان 25 ماه گذشته رییس جمهور،مدیرعامل شرکت مخابرات ایران چشمان خود را بسته اند
  • ه IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    0 0
    این کشور امنیت خوب است . چهارفصل است این کشور ایران اولین کشور ثروتمند تو‌دنیاست. ما نباید فقیر داسته باشیم. در این ایران ما قانون محکم نیست.‌‌ ونظارت محکم ودقیق نیست. که این جوری شده.