چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همواره در ایام انتخابات مجلس بالاخص در روزهای آخر که لیست‌های گوناگون منتشر شده است و جناح‌بندی‌ها به خوبی عیان گشته؛ این بحث مطرح می شود که آیا لیستی رأی بدهیم خوب است یا بد؟

صندوق هاي راي

به گزارش همشهری آنلاین، همواره در ایام انتخابات مجلس بالاخص در روزهای آخر که لیست‌های گوناگون منتشر شده است و جناح‌بندی‌ها به خوبی عیان گشته؛ قیل و قال‌های مختلفی مطرح می‌شود که آیا لیستی رأی بدهیم خوب است یا بد؟ آیا لیستی رأی دادن به معنای عوامفریبی و بی‌اطلاعی است؟ لیستی رأی دادن چه فوایدی می‌تواند داشته باشد؟ برخی از عموم مردم که قصد شرکت در انتخابات را دارند از این موضوع نگران هستند که سهم‌خواهی‌ها و اعمال نفوذ پدرخوانده‌ها در بستن لیست‌ها منفعت شخصی را دنبال کند. در آنسو برخی چنین ملاحظه‌ای را دارند که اگر بخواهیم تک‌تک به افراد رأی دهیم؛ این احتمال وجود دارد که اساساً شخص یا اشخاص مورد نظر به مجلس ورود پیدا نکنند و نتیجه چندان مطلوب نباشد.

آگاهی بهترین روش و معیار است

با نگاهی به فرمایشات آیت‌الله خامنه‌ای پی می‌بریم که توصیه مقام معظم رهبری در انتخابات مجلس، استفاده از همه حق رأی خود و به تعداد کامل است و بعد اعتماد به لیستی است که توسط افراد متدیّن و انقلابی تهیه شده است. گفتنی است که این توصیه، تحقیق درمورد نامزدها را منتفی نمی‌کند، بلکه سخن آن است که به‌جای تحقیق درمورد همه کاندیداها که ممکن نیست، تنها درمورد تهیه‌کنندگان این لیست‌ها تحقیق کنیم و درباره این افرادی که اصطلاحاً سرلیست نام می‌گیرند به یک جمع‌بندی و اطمینان برسیم. از این منظر شایسته است گروه‌هایی که لیست تهیه و ارائه می‌کنند، یک گزارش دقیق از تیم انتخاب کننده لیست، روش انتخاب افراد، شایستگی‌هایی که برای این انتخاب‌ها مد نظر بوده است به مردم بدهند تا افراد برای شناسایی نامزد مورد نظر خود با آگاهی بهتر و البته در مدت زمان سریع‌تر به یک نتیجه‌گیری برسند.

نظر بزرگان انقلاب

امام خمینی درمورد شناخت از نامزدها گفته بودند:««احدی‏ شرعاً نمی‌تواند به‏ کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأیید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد، می‌تواند به آنها رأی دهد.» رهبر معظم انقلاب نیز بیان کردند:«خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی‌شناسم امّا اعتماد می‌کنم به آن کسانی که [این‌ها را] معرّفی کرده‌اند، و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم این‌ها آدم‌های متدیّن و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به [فهرست] آن‌ها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم؛ به نظر من این راه خوبی است.»

کد خبر 835602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    1 0
    مردم توشناخت حزب.وجناح.ودسته ماندهاند توقع دارید تک تک افراد رابشناسند فقط لیست