گروه شهری: ظر ف 10 روز آینده سه پایگاه چندمنظوره پشتیبانی مدیریت بحران در مناطق 16، 19و22 و اواخر بهمن ماه نیز 95 ایستگاه دیگر در 95 ناحیه شهر تهران توسط محمدباقر قالیباف شهردار تهران به بهره‌برداری خواهد رسید.

این ایستگاه‌ها شناسنامه‌دار هستند و کلیه استانداردهای لازم به منظور ایمن‌سازی آنها در برابر زلزله به‌کار گرفته شده است؛ به‌طوری که در مقابل زلزله‌هایی که با دوره بازگشت هر2 هزار و 475 سال با شدت 9 مرکالی با احتمال 2 درصد هر50 سال اتفاق می‌افتد مقاومت خواهد داشت.

به گزارش همشهری با افتتاح کامل این ایستگاهها که تعداد آنها 120 مرکز اعلام شده تهران به الگوی مقاومت در میان کلان‌شهرهای در حال توسعه دنیا تبدیل خواهد شد. رنگ زرد با فونتهای آبی استاندارد اتاقهای بحران در 120 محله شهر تهران است.

کارشناسان از این پایگاههای چندمنظوره که در شرایط عادی به عنوان ورزشگاههای سرپوشیده و در شرایط بحرانی در اختیار ستاد مدیریت بحران مناطق و تیمهای امدادی قرار خواهد گرفت به عنوان سرمایه‌ای ماندگار برای شهر تهران نام می‌برند.

بنا بر این گزارش، قرار است در هرکدام از 120 پایگاه مورد اشاره یکصد میلیون  تومان تجهیزات ورزشی، اورژانسی، آتش‌نشانی، تجهیزات پزشکی، کالاهای امدادی، جست‌وجو و نجات، دستگاههای شتاب نگار و... نصب شود.

ضمن این‌که برای احداث این 120 پایگاه بدون احتساب ارزش زمین آن حدوداً 25 میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران هزینه شده است.

مازیار حسینی رئیس مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از طراحی 31 عملکرد برای این پایگاهها سخن گفت که به‌زودی دستورالعمل آن به کلیه مناطق 22 گانه شهر تهران ابلاغ خواهد شد، 14 دستورالعمل این پایگاهها مربوط به زمان عادی و 17 عملکرد در زمان  بروز حادثه کارکرد خواهد داشت.

مازیار حسینی با اشاره به آمار سازمان ملل متحد که 4 کشور در آسیا را به لحاظ میزان خسارات ناشی از حوادث طبیعی رتبه‌بندی کرده گفت: هند، بنگلادش، چین و ایران از جمله کشورهایی هستند که در منطقه فعال از نظر موقعیت زمین‌شناختی قرار داشته و شرایط ایمنی آنها به‌گونه‌ای است که هر ساله از ناحیه حوادثی نظیر سیل و زلزله و خشکسالی ناچارند بخش عمده‌ای از در‌آمدهای سرانه خود را صرف جبران آسیب‌های ناشی از این حوادث نمایند.

کد خبر 8354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز