در فاصله دو روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، تبلیغات ضدمشارکتی ازسوی رسانه‌های معاند شدت یافته‌است؛ تبلیغاتی که با کلیدواژه «انسداد نظام» به نتیجه رساندن پروژه «ناامیدسازی مردم از انتخابات» را پیگیری می‌کند.

انتخابات

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که بررسی رقابت‌های انتخاباتی در شهرهای مختلف کشور و به‌ویژه پایتخت، از نشاط در فضای انتخاباتی کشور حکایت دارد، رسانه‌ها و جریان‌های معاند با همراهی ضمنی برای تحریم‌کنندگان داخلی انتخابات، می‌کوشند با القای «ناکارآمدی» و «انسداد»، حضور در انتخابات را بی‌تاثیر ارزیابی کرده و افکارعمومی را از حضور در پای صندوق‌های رای منصرف کنند.

در چنین شرایطی «تبلیغات استدلالی» را باید در کنار دیگر ابزارهای مورد استفاده، وجه دیگری از رویکردهای ضدمشارکتی رسانه‌ها و جریان‌های معاند به‌حساب آورد. آنها تلاش دارند با وارونه‌نمایی حقایق و برجسته کردن برخی مشکلات موجود در کشور و درنهایت، «القای انسداد در حاکمیت» رأی مردم را بی‌اثر جلوه دهند و جامعه را از حضور در پای صندوق‌های رأی منصرف کنند.

بن‌بست نمایی از وضعیت کشور

دراین میان اما، پیگیری کلان‌راهبرد «القای انسداد» با چند کلیدواژه اصلی پیگیری می‌شود. یکی از این کلیدواژه‌ها، القای «انسداد اقتصادی» است؛ این رویکرد می‌کوشد با القای شبهه وجود «بحران مسکن»، «تورم»، «توزیع ناعادلانه ثروت ملی»، «وضعیت بازار خودرو» و... حضور در پای صندوق‌های رای را بی‌فایده جلوه دهد؛ این درحالی‌است که واقعیت‌های میدانی و آمارهای منتشر شده از انجام اقدام‌های گسترده باهدف گره‌گشایی از حوزه‌های پیش‌گفته حکایت دارد.

القای «شکاف میان مردم و حاکمیت» با این هدف که نگاه حاکمیت به رأی مردم «ابزاری» است، از دیگر رویکردهای تبلیغی جریان معاند است. «القای بحران در کشور» با بزرگ‌نمایی برخی مشکلات، به‌ویژه در دو حوزه «آلودگی آب و هوا» و «بحران آب» با هدف بن‌بست‌ نمایی، از دیگر راهبردی اتخاذ شده به‌منظور ناامیدسازی جامعه از اثرگذاری مشارکت در انتخابات است.

«وجود فساد درمیان مدیران»، «القای یأس عمومی از انتخابات»، «فقدان آزادی‌های اجتماعی»، «انتخابات مهندسی شده» و... از دیگر کلیدواژه‌های مطرح شده در حوزه طرح استدلال‌های ضدمشارکتی ازسوی رسانه‌ها و جریان‌های معاند به‌شمار می‌رود؛ موضوع‌هایی که بیش‌از آنکه مابه‌ازای بیرونی داشته باشد، زاییده تبلیغات پرحجمی است که افکارعمومی جامعه ایرانی را هدف گرفته و با راهبرد «انتشار گسترده»، درصدد واقع‌نمایی چنین گزاره‌های غلطی است.

راهبرد «القای انسداد سیاسی»

القای «انسداد سیاسی» از دیگر راهبردهای مدنظر جریان معاند باهدف ناامیدسازی جامعه از حضور درپای صندوق‌های رای است. یکی از گزاره‌های پرتکرار، اما غیرواقعی چنین رویکردی، واقع‌نمایی کلیدواژه‌ای به‌عنوان «امتناع دموکراسی» است.

دراین رویکرد سعی می‌شود با تاکید پرتکرار بر محورهایی از جمله «انتخابات کنترل شده»، «انحصارطلبی شورای‌نگهبان»، «افزایش ردصلاحیت‌ها»، «سازوکارهای انتخاباتی ناکارآمد»، «بی‌خاصیت بودن رای مردم» و... این تصویر ساخته و پرداخته شود که رای مردم به «تغییر» منجر نخواهد شد.

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای واقع‌نمایی چنین کلیدواژه‌هایی در شرایطی است که براساس آمارهای اعلام شده ازسوی شورای‌نگهبان، علاوه بر اینکه دراین دوره رکورد ثبت‌نام متقاضیان حضور در رقابت‌های انتخاباتی شکسته شد، صلاحیت حدود ۱۵هزار و ۲۰۰نفر از داوطلبان تایید شد و درمجموع ۷۵درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند؛ آماری کم سابقه که بیش‌از هر چیز نشانگر حضور سلایق مختلف در رقابت‌های انتخاباتی است.

واقعیت ماجرا چیست؟

اتخاذ رویکردهای ضدمشارکتی ازسوی رسانه‌ها و جریان‌های معاند و همچنین برخی تحریم‌کنندگان داخلی انتخابات، آن‌هم با بهره‌گیری از انواع ابزارها و راهبردها در شرایطی است که بررسی‌های آماری و همچنین مشاهده‌های میدانی از نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد تبلیغات ضدمشارکتی انجام شده نتوانسته به اهداف خود، که همانا منصرف کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رای در ۱۱ اسفندماه است، دست یابد.

درچنین شرایطی تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده ازسوی صداوسیما دربارهٔ میزان مشارکت در انتخابات مجلس از روند صعودی این آمار حکایت دارد. دراین نظرسنجی که طی روزهای اخیر در سراسر کشور انجام شده‌است، ۴۱/۵ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که به‌طورقطع در انتخابات شرکت می‌کنند، ۲۹/۵ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۲۹ درصد هم اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

براساس یافته‌های این نظرسنجی، ۱۶/۳ درصد از افرادی که هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که احتمالاً رأی می‌دهند؛ ۹/۱ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۴/۱ درصد هم گفته‌اند که احتمالاً شرکت نمی‌کنند. در شرایطی که برآوردهای آماری نشان می‌دهد با احتساب بخشی از افرادی که هنوز مردد هستند، چیزی درحدود ۷۰ درصد «احتمال مشارکت بالقوه» وجود دارد، برخی رسانه‌های خارج‌نشین تلاش کردند با تمرکز تبلیغاتی روی برخی نظرسنجی‌های مجهول و غیرقابل استناد، فضای رقابت‌های انتخاباتی در کشور را سردتر از همیشه نشان دهند.

این‌درحالی است که گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از بسیاری شهرهای کشور از نشاط انتخاباتی و رقابت تنگاتنگ کمپین‌های کاندیداها حکایت دارد.

کد خبر 835317
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 118
  • محمود IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    اوایل انقلاب می گفتند نظام ایران تا ۶ ماه دیگر سقوط می کند اما این ۶ ماه هرگز نیامد به کوری چشم دشمنان حالا نظام۴۵ ساله شده
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      7 40
      او چقدر برانداز و تجزیه طلب منفی دادند
    • حسین IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 6
      تو شهر شما ۶ ماه با ۴۵ سال یکی هست.
  • رضا IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    بیشتر از چهل سال ابلیسها دور هم جمع می شوند وحرفهای چرت می زنن ولی اینو بدونید خودتان درحال افولید باور ندارید صبر کنید وببینید
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    57 20
    رسانه های معاند با صدا و سیما و رسانه های داخلی به در، اصل کار جای دیگه است
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    وقتی دشمنت اسرار بر انجام کاری داره عقل حکم میکنه خلاف خواست اون عمل کنیم. می آییم تا دشمن شاد نشیم حتی اگه رای سفید بندازیمو
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      113 6
      بی سواد عزیز لطفاً کلمه اصرار رو درست بنویس....
  • ایرانی IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    نیازی به رسانه معاند نیست !!! نماینده ایکه بدون در نظر گرفتن حقی برای منه کارگر ، یکطرفه قرارداد سی ساله رو به 35 سال افزایش تغیرمیده و هیچ امتیازی برای من در نظر نمیگیره چطور میتونم برم دوباره بهش رای بدم ...
  • IQ ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    178 6
    گور پدر سلطنت طلب و منافقین و کومله و دمکرات جیش الظلم هر چی ضد انقلاب کرده شما وضع اقتصاد رو نگاه کنید حتی دوست داران انقلاب هم تحت فشار اقتصادی هستند ملت به چه زبانی بگه داره خورد میشه زیر این تورم
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      6 44
      خیلی از مشکلات زیر سر همونهایی که اسم بردی هست که دائم با سران آمریکا و اروپا برای تحریم بیشتر ایران بحث می کنند
  • کیوان مرادعلیوند IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    بسمه تعالی وقتی که دشمن در زمان آزمون بزرگ مشارکت ملی ،ملت بزرگ ایران مانند مار زخمی از درد و وحشت به خود می پیچد وقتی ایران قوی در تمامی زمینه ها از دانش آموز،دانشجو برسکوی اول جهان محکم واستوار گام برمی دارد وقتی شرکت های دانش بنیان در زمین وفضا با فکر جوان ایرانی تحت مدیریت برنامه ریزی وپشتیبانی تجربه موفق آب (علم وفن آوری روز دنیا)را در چرخ های اقتصاد صنعت ،÷زشکی وکشاورزی و.... کشور می ریزد وباعث شتاب موزون ومدیریت شده با سرعت ودقت بالا،تولید علم روز والبته بومی محلی ایرانی می کند وقتی ماهواره های سنجش ازدور در راستای کشاورزی ، دریانوردی منابع طبیعی، رصد حریم مرز های ایران قوی و... رابه خوبی ودقت بالا انجام می دهد.حالا با تمام توان رسانه ای در حال جلوگیری از شرکت اقشار مردم ایران سربلند در میدان مشارکت صد در صدی مردم در انتخابات است.مگر غیر ازین است که تحریم ها وجلوگیری از مفقیت ایران سربلند را شما انجام داده اید؟در این روز ها بار دیگر بایستی منتظر لنگ تندر ایرانی در حوزه انتخابات باشید.دیگر این فریبکاری هادردی از استکبار ونوچه هایش دوا نمی کند.یاحسین(ع)
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      40 5
      به جای رجز خوانی بایستی چشم ها را شست جور دیگر باید دید.
    • GB ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      5 0
      این چه متنی بود. اینو به چت جی بی تی هم بدی ارور میده
  • سلام ودرودخدابه شهدا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    6 130
    وقتی شخص نان دولت میخوری بعدش ازشکم سیری میادحرف مفت میزنی.ازآن آدم انتظاری بیش ازاین نیست درستی گرانی هست ولی چرابایدبااین شبکه هاهمراه شوندوقتی طرف دست چپ وراست خودش رانمیدونی میادعنوان میکنی من رای نمیدم شماهم نده.اینهاباخودشان مشکل دارند
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    8 44
    بهتر است حضور خدا در همه جا را بدانیم و راست عمل کنیم
  • اتش IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    110 5
    حضرات نمیدانم چرا اکثرنمایندگانی که برای مشکل گشایی دردوره های قبل درمجلس بودند اکنون دربلاد کفر با ارامش رفاه درحال زندگی هستند حتی بعضی هاشون منتقد حکومت هم شدند ...
  • هادی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    72 0
    خلق پول بدون پشتوانه نقص در اموال محسوب میشود و حرام است ...
  • جانباز گمنام IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    8 91
    من خودم هم جانباز ۳۰ درصد وحدود ۳۸ ماه جبهه که ۲۶ ماه تایید شده اما به جان چهار فرزندم حق وحقوقم ندادند اما کسانی که میگویند ری نمی دم فکرنکنم درست بشه ازکجا معلوم کشور دست کسانی بیفتد که صد درجه بدتر نشد ...
  • ایرانی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    59 6
    دشمن هرچی که بگه برای خودش گفته. فساد مدیران واختلاسهای چند میلیاردی ... را که مردم اصلا" باور نمی کنند.مگه میشه؟مگه داریم؟
  • حمید IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    21 2
    جامعه آماری این نظر سنجی چه بوده ...
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      1 8
      مگه.بیشتر ازاین میخوای
    • GB ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      4 0
      تماشاچی های صدا و سیما
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    49 3
    حقیقت ماجرا را نظرات غیر قابل انتشار بیان می‌کند همشهری
  • رضا IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    62 3
    این آمار را ازکجا استخراج کردید؟ لطفا سری به مردم معمولی کوچه و خیابان بزنید و برای نمونه از چند نفر بپرسید!!جواب خیلی روشن است.
    • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      25 4
      عالی
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    43 3
    نزدیک ۱۰۰ نظر غیر قابل انتشار دیگه حرفی ندارم
  • ابی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    20 6
    دشمن ما فقط عملکرد ماست تمام عالم جمع بشه به اندازه عملکرد ضعیفی که در برخی موارد داریم نمی تونه ضربه بزنه
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    39 3
    مردم دل خوشی از مجلس ندارند
  • منظم IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    5 51
    به نظر من بالای 90 درصد میان رای میدن میگی نه سرچ کن
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    21 0
    من رفتم اسناد نظر سنجی را بررسی کردم دیدم 41.564 درصد افراد شرکت میکنند، سدا صیما شکسته نفسی میکنه که دو رقم اعشار رو کمتر میگه، بسکه دقیقه نظر سنجیشون
  • منتظرالمحاکمه IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    3 25
    نه به بن بست نرسیده حسن روحانی میخواست بخیرگذشت.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    11 2
    راست میگن صداوسیمای شمادروغگو
  • حسین IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    9 1
    به رئیسی رای دادیم تا سه روزه بحران بورس رو درست کنه زد زیر حرفش