نخست وزیر عراق تاکید کرد که کشورش دارای روابط متمایزی با آمریکا و ایران بوده و مخالف تبدیل خاک خود به میدان نبرد دیگران است.

السودانی - نخست وزیر عراق

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری رسمی عراق (واع) بعد از ظهر امروز (یک شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که دفتر اطلاع رسانی «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر این کشور با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که وی امروز در یک سمینار گفت و گو شرکت کرده که با شعار «ارتباط منطقه ای، محوری بودن عراق» توسط «مؤسسه گفت و گوی بغداد» برگزار شده و در جریان آن نیز، مسائل کنونی و سیر روابط عراق با کشورهای همسایه و جهان و شاخص ترین مواضع در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، السودانی در آغاز سخنان خود در سمینار مذکور، به اهمیت موسسه های پژوهشی این چنین در تصمیم گیری و تمرکز آنها بر واقعیت ها به دور از حالت سردرگمی و پیش داوری اشاره کرده و توضیح داد که دولت وی یک هدف اصلی برای کار خود در نظر گرفته که اعتمادسازی با مردم عراق است و این مسئله نیز به نوبه خود معیاری برای تعیین اولویت های کاری می باشد.

نخست وزیر عراق در رابطه با محور امنیتی نیز تاکید کرد که داعش در حال حاضر یک سازمان شکست خورده به شمار می آید جایی که عملیات های اخیر نیروهای مسلح کشورش، ناتوانی این گروهک تروریستی حتی برای حضور در مناطق دورافتاده را به اثبات رسانده است.

السودانی همچنین خاطر نشان ساخت که برقراری ثبات و افزایش توانمندی نیروهای مسلح عراق نیز باور به امکان پایان دادن به حضور ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا در خاک کشورش و حرکت به سمت روابط دو جانبه با کشورهای عضو ائتلاف را تقویت کرده است.

نخست وزیر عراق در زمینه روابط خارجی نیز عنوان کرد که کشورش رویکرد توازن و تعادل، دوری از محورها و ائتلاف های مختلف و استقبال از روابط توسعه یافته با همگان را دنبال می کند، توانایی ارتباط با آنها را دارد و همچنین دارای روابط متمایزی با آمریکا و ایران است.

السودانی با رابطه با تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه نیز یادآور شد که این رویداد از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۵ مهر ۱۴۰۲) آغاز نشده بلکه بیشتر نتیجه انباشتگی و سال های سال اشغالگری، ستم و آوارگی علیه مردم فلسطین است در حالی که ریشه مشکل اکنون در توقف کشتار و پایان دادن به این تجاوز ناعادلانه به عنوان راهی برای مهار درگیری و جلوگیری از گسترش آن است.

نخست وزیر عراق ضمن تکرار موضع کشورش در مخالفت با این که خاک آن به میدان نبرد و درگیری دیگران تبدیل شود، همچنین به اهمیت درهم تنیدگی منافع در منطقه و تغییر و تحول از تمرکز سیاسی به تمرکز اقتصادی اشاره کرد.

به گفته السودانی، پروژه های بزرگ راهبردی از قبیل «پروژه جاده توسعه» روی جلب مشارکت و یکپارچگی اقتصادی کار خواهد کرد و تقویت کننده ایده عراق مبنی بر پیشنهاد یک بلوک اقتصادی است همان گونه که پیشتر به عنوان پروژه های تقویت کننده توسعه و یکپارچگی میان کشورهای عربی در نشست سران آنها مطرح شده است.

کد خبر 834682
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha