در حاشیه مراسم افتتاح کارخانه دوچرخه سازی زندان قزلحصار کرج خبرنگاران از زندانیان دیگر از کارگاه‌های دیگر دیدن کردند.

کارگاه دوخت زندان قزلحصار

همشهری آنلاین _ فتانه احدی: در حاشیه مراسم افتتاحیه کارخانه دوچرخه‌سازی زندان قزلحصار سری به سوله خیاطی و تولید چادرهای هلال‌احمر زدیم.

گفته‌های یک زندانی دربند | عمرم در زندان تباه می‌شود | چشم به راه مرحمت مسئولانم

در این سوله مددجویان در حال دوختن و آماده‌سازی چادرهای سفید هلال‌احمر بودند، هر یک گوشه‌ای از کار را گرفته و مشغول بودند. در گوشه‌ای از سوله تولید چادر های سفید مردی ۵۰ ساله، پارچه‌های سفید را به هم دیگر می‌دوخت. صدای چرخ خیاطی‌اش، نشانی از زندگی پشت میله‌های زندان است، اما چهر‎ه رنجورش رویای آزادی دارد. او باید ۲۴ سال را در زندان سپری کند، از این سالها فقط ۳ سال و ۳ ماهش گذشته است. ۴ سال و نیم برای یک حکم و ۱۹ سال و نیم برای حکم دیگر. به امید ادغام و تجمیع سال‌های محکومیتش بارها نامه‌نگاری کرده، اما جوابی نگرفته است. همه فکر و ذکرش در بیرون از زندان پیش خانواده، پسرش و ماشین ۲۰۶ اش است که ۳ سال در پارکینگ به قول خودش خاک می‌خورد.

به چه اتهامی دستگیر شده‌ای ؟

به خاطر داشتن ۲۱۱ گرم شیشه به زندان افتاده‌ام.

چند سال در زندان سپری شده و چند سال دیگر باید در زندان بمانی؟

۳سال و ۳ ماه است که در زندان هستم. یک حکم ۴ سال و نیم و یک حکم ۱۹ سال و نیم دارم. سال پیش نامه دادم و درخواست ادغام و تجمیع حکمم را دادم تا آن ۳ سال و نیم در دل این ۱۹ سال برود اما قبول نشد.

چرا قبول نکردند؟

نمی‌دانم، قاضی تشخیص داد که حمکمم ادغام و تجمیع نشود. اما اگر این اتفاق می‎افتاد هم شامل عفو می‎شدم و حکمم ۱۰ سال می‌شد هم می‎توانستم مرخصی بگیرم.

قبلا چه شغلی داشتید و الان از این کار راضی هستید؟

در بیرون زندان خیاطی می‌کردم. در زندان هم چند ماه پیش در قسمت کفشدوزی بودم و الان چادر هلال احمر می‌دوزم.

حقوقت چقدر است؟

روزی ۱۳۵ هزرر تومان و در آخر ماه هم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان پاداش می‌دهند. که ماه قبل ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حقوق گرفتم.

اکنون شرایطت در زندان چگونه است؟

به دنبال ادغام حکمم هستم. اگر این اتفاق بیفتد راحت‎تر باقی سالها را در زندان می‌گذرانم. امیدم بیشتر می‎شود. چون زندان جسم و روح آدم را فرسوده می‌کند. من قبلا ورزش می‌کردم. همین ورزش باعث شد تا در زندان از نظر جسمی سالم‌تر باشم. بسیاری از زندانیان در زندان خیلی زود سلامتی خود را از دست می‌دهند. به هر حال مثل روزهای آزادی نیست که بتوانیم هر امکاناتی که نیاز باشد را به دست آوریم. عمرم در زندان تلف می‌شود.

دغدغه دیگر شما چیست؟

ماشینم ۳ سال است در پارکینگ خاک می‌خورد. گفته بودند باید جریمه‌اش را پرداخت کنیم تا ماشین آزاد شود. ۵ میلیون جریمه را پرداخت کردیم اما اکنون می‌گویند که ۲۲۵ میلیون تومان دیگر باید به عنوان جریمه دوم بریزیم. خب من باید همان ماشین را بفروشم تا جریمه‌اش را بدهم. می‌خواستم ماشینم را از پارکینگ درآورم تا پسرم با آن کار کند اما آن هم نشد.

اگر بیرون بروی چه می‌کنی؟

در بیرون از زندان می‌خواهم خیاطی کنم. خیلی از کارم پشیمانم. اما با این همه سال که باید در حبس باشم، دیگر بعد از آزادی نمی ‎توانم کار کنم.

گفته‌های یک زندانی دربند | عمرم در زندان تباه می‌شود | چشم به راه مرحمت مسئولانم


کد خبر 834260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha