معروف است که معاویه هنگام خلافت از اطرافیانش پرس‌وجو می‌کرد؛ «شایسته‌ترین فرد برای خلافت کیست؟» و اطرافیان همه می‌گفتند: «تو، ‌ای معاویه!» اما خود معاویه جواب دیگری داشت.

ولادت علی اکبر

به گزارش همشهری آنلاین، او مزورانه گفته بود: «سزاوارتر برای خلافت علی‌اکبر حسین(ع) است که جدش رسول خداست. شجاعت از بنی‌امیه دارد و سخاوت از بنی‌امیه و جمال، فخر و فخامت از ثقیف».

علی‌اکبر، بزرگ‌ترین نوه امام علی(ع)، از همان لحظه تولد به پیامبر(ص) شباهت داشت. این را خود امام علی(ع) گفته بود. ۲۸ سال بعد هم، مردم کوفه تأیید کرده بودند. وقتی علی‌اکبر به میدان رفته بود، بعضی پیرمردهای سپاه ابن‌سعد، پایشان لرزیده بود که نکند این خود پیامبر(ص) است که روبه‌رویشان ایستاده. معروف است که مردم مدینه وقتی دلشان برای پیامبر(ص) تنگ می‌شد، به دیدار او می‌آمدند.

لیلا، مادر علی‌اکبر، از طرف مادر نسبی به امیه می‌رساند و از طرف پدر به عروه‌بن‌مسعود ثقفی که می‌گفتند شبیه‌ترین مردم به عیسی(ع) بوده. در ماجرای کربلا، دشمن، همین نسبت خانوادگی را بهانه کرد و همانطور که به عباس‌(ع)، به علی‌اکبر هم پیشنهاد امان‌نامه داد، اما علی‌اکبر همان اول فریاد زده بود: «من نسب به پیامبر(ص) می‌برم. افتخار من قرابت با رسول خداست. باقی همه هیچ».

شب عاشورا، وقتی امام حسین(ع) یارانش را جمع کرد و به آنها گفت که جانشان را بردارند و بروند، نخستین کسی که حرف زد، علی‌اکبر بود. بلند شد، به امام و پدرش سلام داد، بعد گفت: «جهان بدون تو خالی است، زندگی بدون تو بی‌معناست، دنیا پس از تو نباشد».

بیشتر بخوانید:

کد خبر 833949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha