امروز در دومین روز نمایشگاه مطبوعات، قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران به همراه محمدجواد شفیعی، موسی رضازاده و محمدمهدی براعه بازپرس ویژه قتل پایتخت میهمان غرفه همشهری شد.

شهریاری در همشهری

همشهری آنلاین _ حوادث: محمد شهریاری ضمن بازدید از غرفه، به توضیح پرونده‌های قتل که با کمک واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران منجر به گذشت و اعلام رضایت از سوی خانواده مقتولان شده پرداخت و گفت: با تلاش‌های بی‌دریغی که از سوی واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران انجام می‌شود، هر ساله بین ۵۰تا ۶۰پرونده قتل منجر به صلح و سازش می‌شوند و به این ترتیب از اجرای حکم قصاص قاتلان این پرونده‌ها جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: قصاص حق اولیا دم است؛ اما در پرونده‌هایی که قتل به‌دلیل عصبانیت و در جریان یک حادثه رخ داده، اعضای واحد صلح و سازش تلاش می‌کنند تا با جلساتی که با خانواده مقتول برگزار می‌کنند، آنها را به گذشت از قصاص تشویق کنند. به این ترتیب با تلاشی که در صلح و سازش دادسرای جنایی صورت می‌گیرد، باید گفت که اجرای حکم قصاص در پرونده‌های قتل به کمتر از نصف پرونده‌ها رسیده و این یعنی بیشتر پرونده ها، منجر به صلح و سازش و گذشت از قصاص می‌شوند.

شهریاری گفت: این اقدام به‌دلیل رویکرد قوه قضاییه برای صلح و سازش در پرونده‌هاست و تلاش‌ها به قدری است که حتی تا پای چوبه دار سعی می‌کنیم برای نجات محکوم به قصاص تلاش کنیم. به همین دلیل نیز مکانی را در سالن اجرای حکم ایجاد کرده‌ایم که متهم در پای چوبه‌دار با خانواده مقتول داشته باشد و بتواند از آنها حلالیت بطلبد که این اقدام خیلی نتیجه داده است و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد تا تعداد پرونده‌های بیشتری را به ‌سوی صلح و سازش سوق دهیم.

کد خبر 833684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha