شهردار منطقه ۱۹ تهران در رابطه با مسائل این منطقه گفت: تمام گاراژهایی که تفکیک غیرمجاز زباله در آنها انجام می‌شد و تعدادشان به ۲۰۰ گاراژ می‌رسید را تعطیل کردیم.

تفکیک زباله

همشهری آنلاین- فهمیه طباطبایی: تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹ تهران یکی از بازدیدکنندگان غرفه همشهری در نمایشگاه مطبوعات بود. او در گفتگو با خبرنگار همشهری درباره وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه و شرایط خلازیر، گفت: منطقه ۱۹ به لحاظ این‌که یک منطقه دروازه‌ای است و ورودی پایتخت محسوب می‌شود، شرایط ویژه‌ای دارد. از سوی دیگر به دلیل این‌که بخشی از زمین‌ها در این منطقه موقوفه بوده و این موقوفه‌ها تولیت خاص داشتند، متاسفانه مسائل این منطقه در بیش از یک سده رها شد و مدیریت درستی بر املاک منطقه صورت نگرفت. مدیریت شهری هم در دو سه دهه اخیر از تدبیر و مدیریت شهری این منطقه جا مانده است. این موارد باعث شده در بخشی از منطقه ۱۹ اتفاقاتی رخ دهد که باعث ناهنجاری بود و هزینه‌هایی را هم روی دست مردم و مدیریت شهری گذاشته است.

فرهادی افزود: واقعیت امر این است که این اتفاقات با توجه به سابقه دیرینه و ریشه‌هایی که دارد، گریز ناپذیر است و تا مساله به صورت ریشه‌ای حل نشود چیزی تغییر نمی‌کند. در حقیقت اگر این بخش(نقاط موقوفه) از منطقه ۱۹ به آرامش برسد کل منطقه آرام می‌شود.

او با تاکید بر این‌که اصل و ریشه تمام ناهنجاری‌های منطقه به همین یک منطقه و لکه کوچک برمی‌گردد، ادامه داد: در این بخش، به دلیل این‌که در گذشته زمین‌ها بدون ضابطه خرد شده و ساخت و ساز در آنها صورت گرفته است، معضلات حاشیه‌ای ایجاد شد. ما به این نقطه رسیدیم که اگر بخواهیم منطقه ۱۹ به آرامش برسد باید ناحیه ۳ این منطقه را مدیریت کنیم.

حله مسئله خلازیر نیازمند رفع مشکلات مالکیتی است

شهردار منطقه ۱۹، بازگشت آرامش به خلازیر و ناحیه ۳ را مستلزم این دانست که اولا مسائل مالکیتی این ناحیه حل شود، ثانیا مشاغلی مزاحم موجود در ناحیه ساماندهی و تعیین تکلیف شوند و در مرحله بعد زیرساخت‌های شهری و شبکه‌ای در این ناحیه آماده‌سازی شود.

فرهادی درباره دیگر مواردی که برای ساماندهی این ناحیه لازم‌الاجراست، گفت: بحث پارک ۱۸۰ هکتاری که سالیان سال است بلاتکلیف مانده باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود و وضعیت کوره‌های آجرپزی هم که بلاتکلیف مانده‌اند باید روشن شود. در کنار این مسائل باید شبکه ‌فاضلاب و زیرساخت‌های مربوط به فاضلاب هم در منطقه آماده شوند تا شرایط مردم به لحاظ بهداشتی بهتر شود.

شهردار منطقه ۱۹، درباره اقدامات انجام شده برای ساماندهی خلازیر گفت: رسیدگی به بحث ضایعات‌فروش‌ها و ساماندهی آنها اولین کاری بود که ما در منطقه انجام دادیم. برای این منظور، تمام گاراژهایی که تفکیک غیرمجاز زباله در آنها انجام می‌شد و تعدادشان به ۲۰۰ گاراژ می‌رسید را تعطیل کردیم. همین موضوع باعث شده که در منطقه ۱۹ ما دیگر زباله‌سوزی نداشته باشیم و این اتفاق بسیار مهم و بزرگی است که شاید تا الان به قدر کافی به چشم نیامده باشد.

او با بیان این‌که پیش از این، شبانه بیش از ۱۰کامیون زباله و لاستیک‌های مستعمل در ناحیه خلازیر سوزانده می‌شد و این عامل یکی از عامل مهم آلودگی در سطح شهر تهران به حساب می‌آمد، اضافه کرد: منطقه‌ای که قبلا در آن زباله‌سوزی می‌شد الان بسیار مرتب شده و حالت شهری پیدا کرده است. ضایعات فروش‌ها هم باید از این منطقه منتقل شوند که برای آنها زمینی را در فشافویه پیش‌بینی کرده‌ایم و شرکت ساماندهی نیز مشاوری برای این کار تعیین کرده و این کار در دست انجام است.

فروش اموال مسروقه در جمعه بازار خلازیر

او در پاسخ به این سوال که آیا جمعه بازار خلازیر هم از این منطقه جابه‌جا خواهد شد، گفت: اموالی که در این جمعه ‌بازار به فروش می‌رسد اغلب اموال مسروقه است چرا که همه ضایعات شهر در این ناحیه رد و بدل می شود و اگر ضایعات شهر از این ناحیه خارج شود، این بازار هم خود به خود جمع می‌شود.

او ادامه داد: گاهی در تخریب‌ گاراژها اتاق‌هایی پیدا می‌کردیم که تا خرخره پر از وسایل عجیب ‌و غریب بود و هر چیزی که تصورش را بکنید در آن پیدا می‌شد. قبلا حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ معتاد در این گاراژها بیتوته می‌کردند که همانجا زباله می‌فروختند و مواد مخدر می‌خریدند. در حالی که الان تعداد معتادان این ناحیه نهایتا به ۳۰ تا ۴۰ نفر می‌رسد و این هم در کنار کاهش شدید تعداد کودکان کار، از اتفاقات مهم انجام شده در این ناحیه است.

شهردار منطقه ۱۹ با تاکید بر غیرقانونی بودن تفکیک زباله جز از طریق سازمان پسماند شهرداری، تأکید کرد: موضوع مهم این است که مسئولیت جمع‌آوری و تفکیک زباله‌های خشک و تر در سطح شهر با سازمان پسماند شهرداری تهران است و هر کسی جز این سازمان در حال تفکیک زباله باشد به این معناست که دارد زباله دزدی ‌می‌کند و کار خلاف قانون انجام می‌دهد که خود به خود مسائل دیگری را در پیرامون خود ایجاد می‌کند.

ساماندهی کوره‌های آجرپزی

فرهادی در ادامه به تصمیماتی که برای ساماندهی کوره‌های اجرپزی اتخاذ شده است، اشاره کرد و گفت: بخشی از این کوره‌ها در قالب همان طرح پارک ۱۸۰ هکتاری ساماندهی می‌شود که الان در نوبت کمیسیون ماده ۵ است و قرار است بخشی از آن به پارک ورزش تبدیل ‌شود. در کنار آن، ۶ میله از کوره‌های آجرپزی را حفظ کردیم که یک کوره‌ باغ موضعی در ‌آن ناحیه ایجاد می‌شود و حالت گردشگری دارد و بخشی دیگر هم به صورت پارک سلامت تعریف شده است. بخش میانی که ضایعات‌فروش‌ها هستند نیز به ساماندهی مشاغل مزاحم اختصاص پیدا می‌کند. درباره کوره‌های بالادستی هم اغلب با ما در زمینه ساماندهی توافق کرده‌اند تا سال گذشته فقط ۷ کوره از جمع ۳۲ کوره با ما توافق کرده بودند ولی الان همه کوره‌های توافق کرده‌اند و حق و حقوق آنها در حال محاسبه است تا آنها هم بتوانند به منافع خودشان برسند.

او با بیان این‌که ۶۰ درصد هر کوره که داخل محدوده شهری باشد برای شهر و ۴۰ درصد برای خود مالک است، ادامه داد: ما ۴۰ درصد آنها را دادیم و توافق کردیم که سهم خودشان را بسازند و سهم شهر را به ما واگذار کنند. برای کوره‌های خارج از حریم هم طرح تعریف شده و به کمیسیون ماده ۵ بردیم و با آنها هم همین ۴۰ -۶۰ توافق کردیم تا پارک ورزش و فضای کار و فعالیت به جای آنها ایجاد شود.

فرهادی افزود: بین کوره‌ها و املاک موقوفه، فضای بازی وجود داشت، در این منطقه یک فضای ۳۵ متری خوبی در حال ایجاد است که هم موقوفه و هم کوره‌ها را مجاب می‌کند با الگویی که در این منطقه در حال پیاده سازی هستیم، همراهی کنند. الگوی ما بلوار غدیر است که کل محدوده را ساماندهی می‌کند و باعث ایجاد تحریک و توسعه در این محدوده می‌شود.

شهردار منطقه ۱۹، حرکت منطقه به سمت توسعه و جذب سرمایه‌گذار را مستلزم ایجاد ارزش افزوده در منطقه دانست و افزود: باید در ابتدا با کارهای عمرانی این ارزش افزوده را ایجاد کنیم تا جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری را داشته باشد، در غیر این‌صورت سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شد، همانطور که زمین کوره‌ها تا سال گذشته متری ۷ میلیون تومان بود و الان به متری ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

کد خبر 833648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha