چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

بازارهای مالی جهان تحت‌تأثیر افزایش بی‌سابقه قیمت نفت، روز پررونقی را پشت سر گذاشتند

بازارهای مالی جهان که طی یک سال و نیم اخیر با بدترین دوران دهه‌های اخیر مواجه شده‌اند، در هفته‌های اخیر به‌تدریج به ثبات رسیده‌اند. با ادامه روند صعودی قیمت نفت، بازارهای مالی اروپا، آسیا و آمریکا همگی با افزایش شاخص مواجه شدند.

شاخص بازارهای سهام معتبر در آسیا و اروپا پس از 2روز روند نزولی متوالی، بیش از 2درصد افزایش یافت. افزایش امیدواری به شرایط اقتصادی چین و آمریکا نیز عامل دیگر مؤثر بر بهبود شرایط بازارهای مالی جهان بوده است. بهبود شرایط اقتصادی چین موجب افزایش تقاضا برای مواد خام همچون نفت خواهد شد.

شاخص بورس هنگ‌کنگ دیروز 4درصد بالا رفت. در توکیو، به‌علت افزایش امیدها به رونق صنعت   شاخص سهام نیکی بیش از 2درصد بیشتر شد. سهام بورس کره‌جنوبی بیش از 3درصد افزایش یافت و در استرالیا نیز بازار سهام با 3/2درصد رشد شاخص مواجه شد. رشد شاخص در بورس‌های معتبر چین یک درصد و در هندوستان 5/2درصد بود.

بازارهای مالی اروپا نیز همچون بازارهای آسیایی روز پررونقی را گذراندند و شاخص بورس‌های انگلستان، آلمان و فرانسه تقریبا 2درصد بالا رفت. بورس داوجونز آمریکا نیز یک درصد و بورس اس.اند‌.پی 1/1درصد با افزایش شاخص مواجه شدند.

قیمت هر ‌بشکه نفت از 71 دلار فراتر رفت

گروه اقتصادی: قیمت هر‌بشکه نفت خام تحت‌تأثیر انتشار اخبار کاهش ارزش دلار و حجم ذخایر نفت خام در آمریکا از71 دلار فراتر رفت. هر‌بشکه نفت خام سبک آمریکا دیروز در نیویورک 17/71 دلار و نفت برنت دریای شمال 57/70 دلار معامله شد.

براساس اطلاعات منتشره از سوی منابع صنعتی در آمریکا، ذخایر نفت خام در آمریکا حدود5 میلیون بشکه کاهش یافته و به9/357 میلیون بشکه رسیده است. ارزش دلار در برابر یورو نیز بیش از 3/0درصد کاهش یافت.

با کاهش ارزش دلار، صاحبان سرمایه برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های خود به خرید کالاهای با ارزش روی می‌آورند که به همین دلیل دیروز شاهد افزایش ارزش نفت خام و طلا و دیگر فلزات گرانبها بودیم. هر اونس طلا نیز دیروز با بیش از 10 دلار افزایش 40/965 دلار معامله شد.

در همین حال، وزیر‌نفت کویت اعلام کرد که سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت اوپک تا زمانی‌که قیمت نفت به 100 دلار نرسد، تولید نفت را افزایش نخواهد داد.

کد خبر 83304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز