دبیر شورای‌ صنفی نمایش گفت: هم در شورای صنفی نمایش و هم در معاونت اداره کل نظارت بر نمایش، بر این توافق هستیم که حتی با وجود داشتن هشت سرگروه، اکران هشت فیلم در نوروز به صلاح نیست به همین دلیل احتمالاً از نیمه اسفند با اکران چهار فیلم جدید روبرو می‌شویم.

اسعدیان

به گزارش همشهری آنلاین، همایون اسعدیان در پاسخ به اینکه با توجه به فیلم‌های جشنواره فجر چهل‌ودوم چه پیش‌بینی‌ای از اکران سال ۱۴۰۳ دارد؟ بیان کرد: بهتر است ابتدا به خود فیلم‌های جشنواره اشاره کنم و ارزیابی‌ام را از آن‌ها بگویم. من تقریباً تمام فیلم‌های جشنواره را دیدم و فکر می‌کنم، اکثریت قریب به اتفاق کسانی که فیلم‌های جشنواره فجر را دیدند متفق‌القول باشند که ما امسال با انبوهی از فیلم‌های ضعیف، تله فیلم و پرهزینه روبرو بودیم.

ساخت فیلم توسط ارگان‌ها اشکالی ندارد اگر...

او با بیان اینکه این موضوع را در جشنواره هم مطرح کرده ادامه داد: اگر اکران سال آینده منوط به این جشنواره باشد اکران خوبی نخواهیم داشت. واقعیت این است حداکثر ۲ تا ۳ فیلم جشنواره فجر امسال می‌توانند به لحاظ اقتصادی موفق باشند و مابقی از قبل شکست‌خورده هستند و اطمینان دارم خیلی از آن‌ها برای اکران گرفتن دچار مشکل خواهند شد، حتی فیلم‌های ارگانی. البته به نظرم هیچ اشکالی ندارد که ارگان‌ها برای ساخت فیلم، هزینه کنند ولی همین فیلم‌ها که با هزینه‌های عظیم ساخته شده‌اند به دلیل اینکه که تهیه‌کننده‌هایشان ارگان‌ها هستند ممکن است اکران بگیرند، منتها قطعاً یا باید سوبسید بدهند و به اندازه همان هزینه‌ای که برای تولید صرف کرده‌اند بلیت به ارگان‌ها و نهادها بدهند تا فیلم را ببینند یا اینکه از نظر اقتصادی قطعاً شکست خواهند خورد.

یک تناقض عجیب از نگاه اسعدیان

سخنگوی شورای صنفی نمایش تاکید کرد: مسئله مهم اینجاست که به نظر می‌رسد خود مسئولان هم به این موضوع آگاه بودند و به همین دلیل برای اکران سال آینده، روی حدود ۱۰ فیلم که اصلاً در جشنواره نبودند، حساب باز کردند و فکر می‌کنند هفت، هشت فیلم کمدی داریم که با این‌ها سال آینده، گیشه پررونقی خواهد شد. خود این موضوع بسیار تلخ است که انگار ما سینما را به دو بخش تقسیم کرده‌ایم؛ یکی همین حدود ۱۰ فیلم کمدی موفق که در جشنواره هم آنها را نمایش نمی‌دهیم زیرا به آن معنا فیلم‌های فرهنگی نیستند ولی می‌توانند چراغ سینما را روشن نگه دارند و دیگری یک جشنواره با تعدادی فیلم که ظاهراً قرار است فقط بُعد جشنواره‌ای برای ما داشته باشد. بنابراین ما نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم فیلم‌هایی در جشنواره امسال داشتیم که کیفیت خوبی داشتند اما نمی‌فروشند؛ این یکی از تناقض‌های عجیب است که ما با آن روبرو هستیم ولی ظاهراً از دید مسئولین اینطور نیست.

او درباره اینکه آیا آیین نامه اکران ۱۴۰۳ تدوین شده است، گفت: این آیین نامه تدوین و برای تایید نهایی حدود سه هفته پیش به وزارت ارشاد ارائه شده است. البته اتفاق جدیدی در این آیین‌نامه رخ نداده منتها تلاش کردیم با توجه به افزایش سالن‌های سینما که قرار است در چند وقت آینده باز هم بر تعداد آن‌ها اضافه شود، شرایط اکران برای همه فیلم‌ها بهتر شود، یعنی در نظر داریم اکران را در عرض گسترش دهیم و فکر می‌کنم دیگر فیلمی با اکران ۸ یا ۹ ماه نخواهیم داشت چون فرصت به دیگر فیلم‌ها نمی‌رسد.

اکران نوروزی کِی و چگونه آغاز می‌شود؟

دبیر شورای‌ صنفی نمایش درباره اکران نوروزی سال جدید که با ماه رمضان نیز همزمان است و اینکه آیا اکران نوروزی تحت تاثیر این همزمانی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: هم در شورای صنفی نمایش و هم در معاونت اداره کل نظارت بر نمایش، بر این توافق هستیم که حتی با وجود داشتن هشت سرگروه، اکران هشت فیلم در نوروز به صلاح نیست به همین دلیل احتمالاً از نیمه اسفند با اکران چهار فیلم جدید روبرو می‌شویم و اکران فیلم‌های قبلی هم ادامه پیدا می‌کند؛ بعد در عید فطر چند فیلم جدید دیگر اضافه می‌شوند و چند فیلم هم برداشته خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر به دفاتر پخش نامه فرستادیم تا متقاضیانی که می‌خواهند فیلمی را برای نوروز اکران کنند درخواست‌های خود را ارائه کنند که بعد به شیوه سال‌های قبل در تعامل با وزارت ارشاد مشخص کنیم چه فیلم‌هایی از نیمه اسفند اکران می‌شوند.

او درباره اینکه آیا فیلم‌هایی از جشنواره امسال متقاضی اکران عید نوروز هستند نیز گفت: براساس شنیده‌هایم می‌دانم دو، سه فیلمی را که از جشنواره امسال گفتم از نظر اقتصادی می‌توانند موفق باشند، آماده اکران نوروزی هستند ولی الان نمی‌دانم که آیا با سیاستگذاری‌ها برای اکران تطبیق داشته باشند یا خیر.

قواعد اکران ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟

اسعدیان یادآور شد: آیین نامه اکران سال ۱۴۰۲ منتشر نشده ولی برای سال آینده پس از تایید نهایی منتشر خواهد شد. البته در دو سال قبل به دلیل شرایطی که بعد از کرونا داشتیم و نیز مسائل دیگر جامعه، در بسیاری از موارد آیین‌نامه را کنار گذاشتیم و شورا بر اساس مصالح روز حرکت کرد. در واقع حفظ سالن‌های سینما و رونق دادن به نمایش در اولویت قرار داشت و ما قاعده ۷ یا ۱۰ هفته اکران‌ را تغییر دادیم و اجازه دادیم وقتی فیلمی مثل «فسیل» می‌فروشد به اکران خود ادامه دهد چون می‌خواستیم فضا را گرم نگه داریم تا دوباره مردم را به سینما بکشانیم. خوشبختانه الان این اتفاق افتاده و حالا می‌توانیم منضبط‌تر عمل کنیم.

فروش هزار میلیاردی تکرار می‌شود؟

او درباره اینکه آیا فروش سال آینده سینما با توجه به کمدی‌های تولید شده میتواند نسبت به امسال وضعیت بهتری داشته باشد، گفت: چنین پیش‌بینی‌ای سخت است هرچند برخی تهیه‌کننده‌ها مدعی هستند فیلم‌هایی دارند که بیشتر از امسال می‌فروشند ولی اساساً خطری که الان ما را تهدید می‌کند رفتن سینما صرفا به سمت فیلم‌های کمدی است. در حال حاضر به نظر می‌رسد بین ۷ تا ۱۰ فیلم کمدی داریم که عمدتا در جشنواره فجر نبودند و قرار است گیشه را تسخیر کنند ولی واقعیت این است که من نگرانم این تعداد فیلم‌های کمدی واکنش منفی در مردم ایجاد کند چون عموماً با بازیگران یکسان در فضای مشابه هستند که مخاطب را پس می‌زند و ممکن است آنچه را امسال به دست آورده‌ایم از دست بدهیم. ما متاسفانه با یک کستینگ محدود بازیگر طرف هستیم که مرتب از این فیلم به آن فیلم می‌روند و در شبکه نمایش خانگی هم آن‌ها را می‌بینیم و این ممکن است برای تماشاگر خسته کننده باشد؛ بخصوص اینکه همه فیلم‌های کمدی مثل «فسیل» نیستند ولی امیدواریم که باشند و امیدواریم سال آینده با فروش دو هزار میلیاردی در سینما روبرو شویم چون هیچکس از این قضیه ناراحت نمی‌شود.

اسعدیان در پایان افزود؛ امیدواریم فروش سینما به گونه‌ای شود که همه فیلم‌ها از یک فروش نسبی برخوردار باشند نه اینکه مثل الان بیش از ۶۰۰ میلیارد برای سه فیلم باشد و ۴۰۰ میلیارد برای ۴۷ فیلم که این یعنی تمام آن فیلم‌ها ضرر کرده‌اند.

کد خبر 832445
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha