چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: ائتلاف 14 مارس که مورد حمایت غرب بود در انتخابات یکشنبه لبنان پیروزی غیرمنتظره‌ای به دست آورد

 و در حقیقت حزب‌الله و هم‌پیمانان مسیحی آن را شکست داد. اما اکنون برنده این انتخابات برای حفظ انسجام ملت لبنان و جلوگیری از بروز درگیری‌های احتمالی چالش دشواری پیش رو دارد.

ائتلاف 14 مارس که علیه سوریه شکل گرفته‌بود و سعد حریری پسر رفیق حریری رهبری آن را به‌عهده دارد کرسی‌های خود را در پارلمان 128‌نفره لبنان افزایش داد و به 71 کرسی رساند و این در حالی است که ائتلاف 8 مارس با حضور حزب‌الله و متحدان مسیحی آن در این پارلمان 57 کرسی دارند. حریری که اکنون از سوی ائتلاف 14‌مارس به‌عنوان یکی از نامزدهای احتمالی نخست‌وزیری مطرح است بعد از اعلام نتایج انتخابات گفت که این روز،  روزی بزرگ در تاریخ دموکراتیک لبنان است.

اما تحلیلگران و مطبوعات لبنان و منطقه اکنون این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا جناح‌های رقیب می‌توانند یک دولت وحدت ملی تشکیل دهند و تضمین کنند که لبنان وارد دوره تازه‌ای از خشونت و بی‌ثباتی سیاسی و درگیری قومی نشود؟

حزب‌الله با وجود به دست آوردن 57‌کرسی که کمتر از کرسی‌های 14‌مارس است هنوز نیروی سیاسی بالقوه‌ای در کشور لبنان به شمار می‌رود  و یکی از نیرومندترین نیروهای نظامی این کشور هم هست. این جنبش هشدار داده که حاضر نیست درباره سلاح‌هایش که آن را برای مقاومت در برابر اسرائیل حفظ کرده صحبت و مذاکره‌ای کند.

پل سالم،  رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه کارنگی در بیروت درباره این انتخابات می‌گوید: لبنان امروز وارد مرحله تازه‌ای شد ولی اکنون پرسش این است که بعد از تشکیل دولت، این دولت با چه نوع چالشی رو‌به‌رو خواهد شد.

در عربستان رسانه‌ها از نتایج این انتخابات استقبال کردند. نبیه‌بری، رئیس پارلمان که جنبش او به نام جنبش امل هم‌پیمان حزب‌الله در ائتلاف 8‌مارس است و همچنین رهبر حزب‌الله و میشل‌عون - هم‌پیمان مسیحی آن - نتایج انتخابات را پذیرفتند. بری در بیانیه خود گفت که لبنان بر آنهایی که روی آشوب و اختلاف در کشور شرط بسته‌بودند پیروز شد. به گفته نبیه‌بری قدرت لبنان اکنون علاوه بر مقاومت در دموکراسی هم نمود و بروز پیدا کرده‌است.

رسانه‌های کشور سوریه ائتلاف حریری را به تخلف و خرید رای در انتخابات متهم کردند. این انتخابات یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخابات‌های لبنان بود. میزان مشارکت مردم هم بالاترین رقم از زمان جنگ‌های داخلی بوده‌است. براساس نظام پیچیده تقسیم قدرت در لبنان کرسی‌های پارلمان به‌صورت مساوی میان اکثریت مسلمان و اقلیت مسیحی که یک سوم جمعیت 4‌میلیون نفری کشور لبنان را تشکیل می‌دهند، تقسیم می‌شود. ائتلاف 14‌مارس که اکنون هم در لبنان در اکثریت است در سال‌2005 و سوار بر موجی که بعد از ترور رفیق حریری در لبنان ایجاد شده‌بود در انتخابات پیروز شد.

نیوز- 9 ژوئن 2009

کد خبر 83233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز