بی‌سرانجام ماندن طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس دهم سبب شد پیگیری این موضوع به یکی از محوری‌ترین شعارها و اولویت‌های مجلس یازدهم تبدیل شد؛ اولویتی که اگرچه با فراز و فرودهای بسیار و بعضا مقاومت‌هایی مواجه بود، اما درنهایت به یکی از نقاط قوت مجلس یازدهم تبدیل شد.

مجلس 2

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: اگرچه «شفافیت» از شعارهای مهم مجلس دهم نیز بود و برخی نمایندگان دوره گذشته اعتقاد داشتند درآن دوره گام‌های مهمی دراین مسیر برداشته شد، اما واقعیت این است که مجلس دهم در زمینه شفافیت آرای نمایندگان دستاورد ملموسی نداشت؛ موضوعی که انتقادهای زیادی را نیز متوجه نمایندگان این دوره کرد تا جایی که برخی براین اعتقادند مجلس دهم در عرصه شفافیت ناکام بوده‌است.

این درحالی است که مسیر «شفافیت» در مجلس یازدهم با گام‌های محکم‌تری طی شد و در نمایندگان توانستند با وجود فراز و فرودهای بسیار، در دو حوزه «شفافیت آرای نمایندگان» و «شفافیت عملکرد قوای سه گانه» گام‌های مهمی بردارند.

راه پر فراز و نشیب شفافیت

یک نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین ضمن دفاع از عملکرد نمایندگان این دوره در حوزه شفافیت، اظهارکرد: «شفافیت» از اصلی‌ترین شعارهای مجلس یازدهم بود و اگرچه فرایند طی شده دراین زمینه با موانعی همراه بود، اما پیگیری‌های انجام شده و گام‌های برداشته شده دراین زمینه ازسوی نمایندگان نشان‌دهنده عزم راسخ مجلس یازدهم در زمینه به‌ثمر نشاندن موضوع شفافیت است.

علی‌اکبر کریمی با اشاره به اینکه موضوع «شفافیت» هنوز به سرانجام کامل نرسیده‌است، افزود: اگرچه پیگیری موضوع شفافیت هزینه‌هایی برای مجلس یازدهم و نمایندگان به‌دنبال داشت، با این وجود اما نمایندگان مردم تلاش کردند طرح‌هایی را دراین زمینه به‌سرانجام برسانند که موثر واقع شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود درمسیر به سرانجام رساندن طرح شفافیت در مجلس عنوان کرد: معتقدم گسترش دایره شمول طرح شفافیت به قوای سه‌گانه سبب پیچیده شدن طرح شد و بعضا مخالفت‌هایی را نیز به‌همراه داشت، اما این موضوع سبب کوتاه آمدن مجلس از موضوع «شفافیت» نشد.

چرا طرح شفافیت در مجلس پیچیده شد؟ | شفافیت فقط مختص نمایندگان است؟

شفافیت داوطلبانه نمایندگان

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهارکرد: با وجود موانع و پیچیدگی‌هایی که درمسیر به‌سرانجام رساندن طرح شفافیت به‌وجود آمد، اما نمایندگان دراین زمینه حسن‌نیت نشان دادند و به‌صورت داوطلبانه برای شفاف‌ کردن آرای خود اقدام کردند. در سال دوم مجلس سامانه‌ای راه‌اندازی شد که نمایندگان آرای خود را منتشر می‌کنند و تاکنون تعداد زیادی از نمایندگان دراین سامانه حضور دارند.

کریمی با بیان اینکه استقبال نمایندگان از این سامانه نشان می‌دهد اکثریت مجلس به شفافیت اعتقاد دارند و خود را ملزم به تحقق این موضوع می‌دانند، تصریح‌کرد: با این وجود معتقدیم نباید موضوع شفافیت را به صرف انتشار آرای نمایندگان تقلیل داد. اکثریت نمایندگان براین اعتقادند که «شفافیت» ضرورتی است که باید به همه دستگاه‌ها و قوا تسری یابد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌سازی سیاستمداران در اتاق‌های شیشه‌ای امری رایج در دنیای امروز به‌حساب می‌آید، اظهارکرد: گذشته از برخی حوزه‌ها، به‌ویژه در عرصه امنیتی، که بنا به ضرورت‌ها و ماهیت فعالیت‌ها، سازوکار شفافیت متفاوت است، در سایر امور و حوزه‌ها شفافیت باید به یک اصل اساسی تبدیل شود.

ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهارکرد: معتقدم شفافیت گزاره‌ای است که باید علاوه‌بر پیشگیری از فساد، در زمینه رفع انواع رانت و تبعیض هم می‌تواند نقشی محوری داشته باشد.

کریمی با تاکید بر اینکه شفافیت بستر مناسبی برای پیشگیری مهیا می‌کند، ادامه داد: معتقدم شفافیت نسخه شفابخشی است که البته تنها مختص مسئولان نیست و برای مردم هم می‌تواند مطرح باشد. اگر شرایطی مناسب به‌منظور شفاف‌سازی درآمدها ایجاد شود، می‌توان گام‌های مهمی برای مقابله با فرارهای مالیاتی برداشت.

وی با اشاره به عملکرد مجلس یازدهم در حوزه شفافیت تصریح کرد: معتقدم نمایندگان دراین دوره عملکرد خوبی دراین حوزه نسبت به مجالس دوره گذشته داشتند. این یک واقعیت است که مجلس یازدهم در مقایسه با مجلس دوره گذشته عزم جدی‌تری برای به سرانجام رساندن طرح شفافیت داشت.

کریمی همچنین با اشاره به برخی مخالفت‌ها در مجلس یازدهم درباره طرح شفافیت اضافه کرد: بخش معدودی از مخالفان افرادی بودند که علاقه‌ای به شفافیت نداشتند. بخش دیگری از مخالفان نیز افرادی بودند که توجیه‌های قابل تاملی دراین زمینه داشتند. درمجموع معتقدم مجلس یازدهم دراین حوزه نمره قابل قبولی می‌گیرد.

کد خبر 832285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    ۱۴:۰۰۲۵ بهمن ۱۴۰۲ از دی و بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از هزاران بار در رسانه های اعلام می کنند با دستور رئیس جمهوری به بازنشستگان تامین اجتماعی و شاغلین وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن می دهند ولی متاسفانه امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ هست که تاکنون هیچ خبری پرداخت وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی نیست و نبوده است چرا؟
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    از دی ماه سال 1400 تاکنون در مورد مشکلات بازنشستگان مخابرات و هم بی توجهی مدیران و مسئولان مخابرات ایران و غیره در رسانه های وغیره بیش از 999 هزار بار اعتراض کرده ایم ولی اما متأسفانه در کشور هیچ کس هم بررسی، پیگیری و رسیدگی نکرده است و هنوز هم هیچ توجهی نمی کنند چرا؟
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    حقوق دقیق نمایندگان مجلس در سال 1402 چقدر است؟ 55 الی 60 میلیون تومان است و دریافتی نمایندگان مجلس 70 الی 100 میلیون تومان است.