هادی بیگی نژاد نماینده مجلس گفت: در مجلس قبل و قبل‌تر از آن همواره موضوع شفافیت مسأله مردم بوده و آن را مطالبه می‌کردند، اما موضوع شفافیت گویی چندان مسأله، باور و دغدغه نمایندگان نبوده است تا به آن رأی دهند

بیگی نژاد

به گزارش همشهری آنلاین، موضوع شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چندسال اخیر از موضوعات بسیار مهم و پرحاشیه در رسانه‌ها و محافل سیاسی بوده است. بعضی از افراد که با این طرح مخالفت داشتند معتقد بوده و هستند که شفافیت آرا می‌تواند به مثابه یک اهرم فشار بر روی نمایندگان عمل کند. درمورد این مسأله و اساساً‌ اهمیت شفافیت آرا با هادی بیگی نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

شفافیت خودجوش نمایندگان مجلس

بیگی‌نژاد در ابتدا گفت: مجلس یازدهم تا جایی که برایش مقدور بود سعی کرد به مسأله شفافیت آرا توجه کند و در عمل هم آن را پیاده‌سازی نماید. در ابتدای امر قصد براین بود که آیین‌نامه تغییر کند. برای این موضوع نیاز به دوسوم آرا بود که با اختلاف سه رأی میزان آرای مدنظر کسب نشد و تغییر آیین‌نامه از این طریق صورت نپذیرفت. بعد از این ماجرا ما و برخی دیگر از نمایندگان تقاضایی کردیم که آرایمان در سامانه مجلس برود و از این طریق شفافیت صورت بپذیرد؛ البته در حال حاضر دقیق اطلاعی ندارم که تعداد این نمایندگان چه مقدار است.

شفافیت همه‌جانیه مجلس

وی افزود: همچنین مجلس یازدهم در مورد شفافیت سایر دستگاه‌ها نیز ورود پیدا کرد تا این موضوع هم از طریق مجلس پیگیری شود، البته این طرح یکسری رفت و برگشت‌هایی با شورای نگهبان داشت و در این بین نظراتی ردوبدل شد. کل عملکرد مجلس در موضوع شفافیت این چنین بوده است، یعنی هم در راستای شفافیت خودش هم سایر دستگاه‌ها اقدام کرده است.

برخی از نمایندگان به شفافیت اعتقاد و باور نداشتند

در ادامه بیگی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که چرا پس از گذشت ده دوره از مجلس‌های گوناگون باید در مجلس یازدهم به این مسأله مهم پرداخته شود گفت: به هرحال نوع رویکرد و تفکر نمایندگان در گذشته متفاوت بوده است. به عقیده بسیاری از آنان شفافیت آرا می‌توانست به عنوان یک اهرم فشار علیه نمایندگان مجلس استفاده شود. در مجلس قبل و قبل‌تر از آن هم همواره موضوع شفافیت مسأله مردم بوده و آن را مطالبه می‌کردند، اما موضوع شفافیت گویی چندان مسأله، باور و دغدغه نمایندگان نبوده است تا به آن رأی دهند؛ اما مجلس یازدهم وقتی در ابتدا طرح رأی هم نیاورد خودشان به شکل دیگری سعی کردند شفافیت را به نمایش بکشانند و به مردم نشان دهند.

کد خبر 832283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    ۱۱:۴۱۲۵ بهمن ۱۴۰۲ همه چیز درباره ضرب المثل چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است پرداخت ۶۵ هزار میلیاردتومان پس از خصوصی سازی به دولت حرام است سوال اینجاست که شرکت مخابرات بابت چه ۶۵ هزار میلیاردتومان پس از خصوصی سازی به دولت پرداخته است و این در حالی است که دولت از سال ۱۳۸۸ تاکنون متأسفانه هیچ کاری برای حل وفصل مشکلات کارکنان رسمی و هم به ویژه بازنشستگان مخابرات نکرده است. شرکت مخابرات از پرداخت بن خوار بار بازنشستگان شرکت مخابرات از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون مشکل مالی دارد خودداری کرده است و هنوز هم خودداری می کند/ سوال اصلی اینجاست که پس چرا از پرداخت حقوق ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان کارکنان رسمی تاکنون هیچ گونه مشکل مالی ندارد.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    با گذشت ۲۴ ماه در سراسر شرکت مخابرات مشکلات پیش آمده هنوز برطرف نشده است متاسفانه از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون بن خواربار وغیره بازنشستگان شرکت مخابرات را پرداخت نکردن چرا؟ و دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس وغیره هم پاسخگو نیستند چرا؟ مسئولیت پرداخت مطالبات بازنشستگان با مخابرات ایران است ولی متاسفانه از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون عمل و اجرا نکرده است چرا؟ و دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس هم هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟ از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون در مورد مطالبان بازنشستگان شرکت مخابرات در سراسر کشور بیش از ۹۹۹ هزار بار هم اعتراض کرده ایم ولی متاسفانه در کشور هیچ کسی هم بررسی و رسیدگی نکرده است و پاسخگو و جوابگو هم نیست و نبوده است چرا؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    هر سال سود سهام مخابر تا ۵ الی ۱۵ بهمن ماه واریز می کردند ولی اما متأسفانه هنوز هم سود سهام مخابر سال ۱۴۰۱ واریز نشده است. امروز چهار‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ هست که متأسفانه هنوز هم سود سهام مخابر سال ۱۴۰۱ واریز نکردید چرا؟ کسانی که سود سهام امابر سال ۱۴۰۱ نگرفتند، چه کار کنند قرار بود بهمن ماه سال ۱۴۰۲ واریز کنند ولی اما متأسفانه هیچ خبری نیست چرا؟ چرا شرکت مخابرات ایران و هم سازمان بورس در مورد واریز سود سهام اخابر به‌ موقع اطلاع‌ رسانی نمی‌ کنند؟ حرف دل همه سهامداران شرکت مخابرات
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارکنان شرکت مخابرات ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، خواستار پرداخت معوقات کارکنان و بازنشستگان مخابرات شد. به گزارش خبرنگار ایلنا، در نامه‌ی میثم باقری آمده است: احتراماً، همانگونه که مستحضر می‌باشید و در زمان حضور حضرتعالی در وزارت نیرو، هیأت وزیران بر اساس مصوبه شماره ۱۶۳۹۵۵/ت/۳۶۵۴۴/هـ مورخ ۰۸/۱۲/۸۵ که شرط ضمن عقد و ملاک واگذاری ۳۱ شرکت مخابرات استانی و شرکت ارتباطات سیار به بخش غیردولتی است، در بند ۶ تصریح کرده است: “کلیه تعهدات شرکت مخابرات ایران واگذار شده به کارکنان اعم از حقوق، مزایا بیمه، بازنشستگی و سایر تعهدات کماکان محفوظ و درتعهد خریدار می‌باشد.” بر این مبنا آئین نامه استخدامی و پرسنلی مخابرات در سال ۸۹ به شماره ۲۴/۸۹ به تصویب هیأت مدیره رسیده است که باوجود این تصریح قانونی تاکنون دو مرتبه (سال ۹۲ تا ۹۷ و ۱۴۰۰تا ۱۴۰۲) به روز رسانی آن در بخش پرداخت کمک هزینه‌های رفاهی و مناسبتی و همچنین پرداخت پاداش‌های بهره‌وری و… متوقف شده است.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 0
    تعدادی از بازنشستگان مخابرات ایران در چند استان‌ تجمع کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از بازنشستگان مخابرات ایران امروز، دوشنبه ۲۳ بهمن ماه، در استان‌های تهران، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، اردبیل، کرمانشاه، مرکزی، کردستان، اصفهان و خوزستان تجمع کردند. اجرای کامل آیین‌نامه اجرایی سال ۸۹، حل مشکلاتِ بیمه‌ی تکمیلی، دریافت رفاهیاتِ و خواروبار از مهم‌‎ترین خواسته‌های این بازنشستگان است.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    1 0
    نتیجه عملکرد نمایندگان مجلس در خانه ملت بازنشستگان تامین اجتماعی امسال چقدر عیدی می‌گیرند؟ 2 میلیون و 500 هزار تومان! شرم آور و تاسف بار است که بازنشستگان تامین اجتماعی با سابقه 30 الی 35 سال سابقه با پرداخت حق بیمه مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان عیدی پرداخت می کنند چرا؟
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    تجمع بازنشستگان مخابرات ایران در چند استان مخابرات ما – تعدادی از بازنشستگان مخابرات ایران در چند استان‌ تجمع کردند. مخابرات ما- به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از بازنشستگان مخابرات ایران، دوشنبه ۲۳ بهمن ماه، در استان‌های تهران، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، اردبیل، کرمانشاه، مرکزی، کردستان، اصفهان و خوزستان تجمع کردند. اجرای کامل آیین‌نامه اجرایی سال ۸۹، حل مشکلاتِ بیمه‌ی تکمیلی، دریافت رفاهیاتِ و خواروبار از مهم‌‎ترین خواسته‌های این بازنشستگان است.