مرال روستای چهاردانگه ساری که از بهار ۱۴۰۰ در یک خانواده روستایی بزرگ شد و با نظارت محیط زیست دوران شیرخوارگی خود را گذراند، حالا به زیستگاه طبیعی در میان جمعیت مرال‌های مازندران بازگشته‌است.

مرال در روستا

به گزارش همشهری آنلاین رئیس اداره حیات وحش مازندران با اعلام این خبر به همشهری گفت: «بهار ۱۴۰۰ بود که خانواده نجفی در روستای چهاردانگه ساری، بچه مرالی را از چوپانی که آن را پیدا کرده‌بود، خریدند و به دلیل علاقه به مرال خواستار نگهداری مرال در کنار گوسفندان خود شدند. با هماهنگی و موافقت اداره محیط زیست استان مازندران قرار شد مرال تا پایان شیرخوارگی نزد این خانواده بماند. زیرا مرال از طبیعت جدا شده‌بود و برای ادامه حیات امکان بازگشت به دامان طبیعت را نداشت.»
کوروش ربیعی افزود: «حالا با رسیدن به دوران بلوغ، مرال به جمعیت سایر مرال‌ها در کیاسر بازگشته و زندگی طبیعی خود را دارد.»
حضور مرال در خانه روستایی چهاردانگه ساری به نوعی جاذبه گردشگری بود و از سویی دیگر خانواده نجفی به این مرال دلبستگی داشتند. ربیعی در توضیح بیشتر گفت: «نگهداری از گونه‌های حیوانات در خانه باغ‌های روستایی صرفا برای جذابیت گردشگری مورد تایید اداره محیط زیست نیست. زمانی حیوانات در شرایطی غیر از زیستگاه طبیعی خود نگهداری می‌شوند که حیوان آسیب دیده باشد و ناچار به نگهداری در شرایط اسارت باشیم. در غیر این صورت باید در طبیعت و محیط زیست خودش باشد.»
رئیس اداره حیات وحش مازندران یادآور شد: «طبق قاعده کلی هر گونه جانوری باید در محیط زیست خودش زندگی کند، مگر اینکه ماندن در طبیعت برای حیات حیوان به دلیل آسیبی که دیده، ضرر جانی داشته باشد.»
ربیعی در پایان از زحمات خانواده نجفی برای نگهداری و مراقبت از این مرال قدردانی کرد و یاد آور شد: «این خانواده برای بچه مرال هزینه کردند و مراقب سلامتی او بودند. همه دوستداران محیط زیست می‌خواهیم حیوانات را به محیط زیست طبیعی خودش برگردانند.»

کد خبر 831938
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    محیط زیست تهران یاد بگیره این سگ ها را جمع آوری کنه شیر خوارگیشون هم تموم شده