کمتر از یک ماه به روز درختکاری مانده است و بازپیرایی فضا سبز برای ماه اسفند در حال انجام است اما گه گاه تصاویری از قطع درختان در فضای مجازی منتشر می شود.

درختان ولی عصر

به گزارش همشهری آنلاین، به تازگی نیز تصاویری از قطع درختان در خیابان‌های مطهری و ولیعصر (عج) منتشر شده است و مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، در این باره گفت: قطع هرگونه درخت بدون دلیل موجه در معابر و بوستان‌های پایتخت تکذیب می‌شود.

علی محمد مختاری افزود: ما اجازه قطع درختان را به هیچ عنوان نمی‌دهیم. برخی درختان از قدمت بسیاری بالایی برخوردار هستند و شاید به اصطلاح مرده باشند به همین منظور ناچار هستیم عملیات جابجایی با درخت دیگری را انجام دهیم.

او ادامه داد: مناطق ۲۲ گانه پایتخت پس از انجام روند قانونی حذف درختان خشک از جمله ثبت مشخصات درختان در سامانه نهال و اخذ مجوز از کمیسیون ماده هفت نسبت به بازکاشت درخت جایگزین با بن بالا اقدام می‌کنند.

مختاری اظهار کرد: پس از خارج کردن درخت خشک نسبت به بازکاشت درخت جایگزین با ریشه قوی، استفاده از گونه‌های همگون و همسان با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی آن منطقه و منطبق با دستورالعمل‌هایی که از سوی سازمان بوستان‌ ها و فضای سبز شهر تهران به مناطق ۲۲ گانه ارائه می شود اقدام می‌کنیم.

او با اشاره به بررسی‌های کارشناسی درخصوص عوامل خشک شدن درخت نیز گفت: در این مسیر بررسی می‌شود که آیا درخت بر اثر آفات و بیماری خشک شده یا سهل انگاری پیمانکار در نگهداشت، دلیل خشک شدن درخت بوده است.

به گفته مختاری، درصورت مشاهده تخلف یا اهمال از سوی پیمانکاران نگهداشت فضای سبز، اخطار کتبی به پیمانکار داده شده و عوارض آن در قالب کسر از صورت وضعیت ماهانه اعمال می‌شود، تکرار تخلف و یا قصوری که منجر به آسیب دیدگی درختان و فضای سبز شود، منجر به فسخ قرارداد پیمانکار شده و ضمانت نامه حسن انجام کار ضبط می‌شود.

او با بیان اینکه هیچ درختی بدون مجوز و انجام کار کارشناسی بر روی آن حذف نمی‌شود، گفت: برخی درختان در سطح شهر به ویژه در خیابان ولیعصر (عج)، مطهری و ایتالیا با وجود ظاهر سالم به دلایل مختلف به ویژه قارچ‌هایی که باعث پوسیدگی از درون می‌شوند، در واقع آسیب دیده هستند و در اثر ناپایداری جوی احتمال سقوط و مخاطرات جانی و مالی دارند بنابراین این درختان باید شناسایی شوند.

مختاری یادآور شد: در راستای شناسایی و بررسی وضعیت سلامت درختان مناطق ۲۲ گانه نسبت به اسکن یا توموگرافی درختان خطرآفرین و ارزیابی خطر سقوط آنها در برابر باد اقدام کرده و همچنین مناطق به منظور تشخیص علمی معایب و آسیب‌های احتمالی که با استفاده از برش‌های مجازی و انجام تدابیر لازم برای احیای آنها انجام می شود اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران

کد خبر 831321
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha