مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
۲ نفر

«بسیار شوق‌آور» و «برجسته» تعابیری است که مقام معظم رهبری در مورد نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل به‌کار برده‌اند.

نمایشگاه

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: در این نمایشگاه بیش از ٤٠تولیدکننده بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان که در تولید و اشتغال حرفی برای گفتن دارند، شرکت کرده‌اند و گوشه‌ای از تلاش‌های بی‌هیاهو و دستاوردهای ارزشمند خود در عرصه علم و فناوری را به نمایش گذاشته‌اند. گرد آمدن این حجم از موفقیت‌ها و افتخارات صنعتگران و پژوهشگران مراکز دانش‌بنیان سراسر کشور، در فضای کوچک حسینیه امام‌خمینی‌ (ره) سبب شد مقام معظم رهبری انتقال این حس و حال خوش و غرورآفرین به عموم ایرانیان را ضرورت و نیازی مغفول برشمرند و ما برای نشان دادن گوشه‌ای از این آلبوم شوق‌آور به مردم ایران آستین بالا بزنیم. گزارش زیر حاصل بازدیدی مفصل از غرفه‌های نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل است که در آستانه ٤۵سالگی انقلاب اسلامی در حسینیه امام (ره) برپا شده است.

بیشتر بخوانید:حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل | ببینید



تولیدکنندگانی که از خاک برخاستند

خرده‌های سنگ آهن، کنسانتره، کندله، آهن اسفنجی و فولاد موادی هستند که به نظم و ترتیب و داخل محفظه‌های شیشه‌ای روی میز چیده شده‌اند تا فرایند تولید محصول در شرکت معدنی صنعتی آهن و فولاد گل‌گهر را به نمایش بگذارند. غرفه معدن و صنایع معدنی در ابتدای نمایشگاه قرارگرفته و بازدیدکنندگان پس از طی پله‌های کوتاهی که به صحن حسینیه منتهی می‌شود، سنگ‌های خارا، ماکت اجزای کامیون کم‌پرسی ٦٠تنی و... را مقابل خود می‌بینند.
توضیحات رضا خاکسارپور، حکمت وجود این ماکت در نمایشگاه را روشن می‌کند. او رئیس واحد تحقیقات توسعه و فناوری شرکت گل‌گهر است و می‌گوید: «با حمایت این شرکت برای نخستین‌بار در کشور کامیون کم‌پرسی ٦٠تنی (دامپتراک) تولید شده است. این کم‌پرسی یکی از مهم‌ترین ابزارهای معدنکاری است که به‌دلیل تحریم کشور نمی‌توانیم آن را وارد کنیم و استفاده از ماشین‌آلات فرسوده هزینه بسیار زیادی را به معدنکاران تحمیل می‌کند.»
اجرای طرح خط انتقال آب خلیج‌فارس که آب مورد نیاز کارخانه‌ها را تامین می‌کند، از دیگر دستاوردهایی است که با حمایت گل‌گهر و تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم به سرانجام رسیده و مشکل چندین‌ساله آبرسانی به واحدهای صنعتی را رفع کرده است.

نمایش تولیدات پس از اجرای نهضت احیا

بر پیشانی هر یک از غرفه‌ها حوزه فعالیت شرکت‌های متولی آن حوزه نوشته شده، اما ماکت ماشین‌های سنگین ردیف شده روی رومیزی‌های ترمه وسط غرفه ماشین‌آلات معدنی بازدیدکنندگان را از توجه به سردر آن بی‌نیاز می‌کند. حسین قهرمانی، مدیرعامل شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو پذیرای بازدیدکنندگان این غرفه است. هپکو یکی از ‌۵ هزار واحد صنعتی، تولیدی و اقتصادی راکدی بوده که در نهضت احیای واحدهای صنعتی دولت سیزدهم دوباره کمر راست کرده است. قهرمانی می‌گوید: «شرکت هپکو در سال ١٣٨٦در جریان خصوصی‌سازی‌ شرکت‌ها ورشکست شد و زیان آن به ١٤١میلیارد تومان رسید، ولی پس از احیای شرکت و با حمایت‌های دولت، تولید آن از صفر به ٢٦٠دستگاه رسیده و در ٦‌ماهه اول سال‌جاری ٦میلیارد تومان سودآوری داشته است. تا پایان سال هم تولیدات شرکت به ۵۵٠دستگاه افزایش پیدا می‌کند.» تولید دامپتراک (کامیون‌های ویژه مراکز صنعتی)، بیل ٧۵تنی معدنی و بولدوزر نیز از دیگر دستاوردهای این شرکت است که پس از احیای شرکت و برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود.

اشتغالزایی برای نخبه‌ها

در کنار عنوان همه غرفه‌ها عبارت «دانش‌بنیان» ذکر شده است. غرفه «زنجیره خودرو» هم از این قاعده مستثنی نشده. در این غرفه بیش ازآن که تکنولوژی به‌کار رفته در تولید لوازم خودرو مانند جلوآمپر دیجیتال، کیسه هوا، سنسور اکسیژن و صندلی خودرویی جلب توجه کند، نوشته روی نمایشگر گوشه غرفه خودنمایی می‌کند: «اشتغال ٢۵٠نخبه کشوری در شرکت قطعه‌سازی‌ کروز»؛ پس‌زمینه این نوشته هم تصاویر جوانانی است که در واحدهای تولیدی شرکت با جدیت مشغول کارند. تنوع غرفه‌های نمایشگاه قابل توجه است و در همسایگی اتاقک نمایش تولیدات قطعات خودرو، غرفه زنجیره تولید شیر خشک نوزادان قرارگرفته است. روی یکی از تابلوهای داخل غرفه، شرایط تولید مواداولیه شیرخشک در داخل کشور شرح داده شده است: «روغن: تولید داخل، مالتو: تولید داخل، شیر خشک پایه: تولید ١٠٠درصد، لاکتوز: نیاز به سرمایه‌گذاری، پودر آب پنیر: نیاز به افزایش تولید» توضیحات محمد اذغاب، مدیر روابط‌عمومی شرکت پگاه این شرایط را روشن‌تر ترسیم می‌کند: «ما در تولید ٣ماده از ۵ماده اولیه تولید شیر خشک کاملا خودکفا شده‌ایم و این امر باعث شده تولیدات سالانه شیرخشک شرکت از ١٦٠تن به ٣٤٠تن ارتقا پیدا کند. درصدد هستیم که در تولید ٢ ماده دیگر نیز به‌خودکفایی برسیم.»

آلبوم افتخارات ایران



تولید تاندون و غضروف

تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان نمایشگاه را خبرنگاران و اصحاب رسانه تشکیل می‌دهند که بنا بر وظیفه خبری خود محصولات و دستاوردهای همه غرفه‌ها را با دقت و بررسی می‌کنند، اما غضروف‌ها، تاندون‌ها، انواع پوست‌پیوندی و دریچه‌های قلبی که در غرفه فراورده‌های بافتی ایران به چشم می‌خورد، مکث اغلب آنها را مقابل این غرفه کشدار و طولانی می‌کند. الهه مجیدنیا هم آماده است تا با حوصله رسالت و تنگناهای کاری شرکت فراورده‌های بافتی ایران را برایشان توضیح دهد. او نماینده علمی شرکت است و می‌گوید: «وظیفه ما تولید بافت‌های پیوندی با منشا انسانی است که در انواع جراحی‌ها و ارتوپدی‌های فک و صورت و اصلاح مشکلات صافی کف پا، بهبود آسیب تاندون ورزشکاران و درمان عارضه پای پرانتزی کاربردی مهم و موثر دارد.» بانوی پزشک شرایط اهدای عضو در ایران را نامناسب می‌داند و می‌گوید: «سالانه هزار و ۵٠٠مورد اهدای عضو داریم که فقط شامل اهدای اعضایی مانند قلب و کلیه می‌شود و اهدای بافت و نسوج بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد.» به‌گفته مجیدنیا این شرکت بافت‌های پیوندی را فقط از پزشکی قانونی و بخش پیوند اعضای بیمارستان امام خمینی (ره) دریافت می‌کند. در مجاورت این غرفه تجهیزات داخلی اتاق عمل به نمایش درآمده که نشان می‌دهد بسیاری از تجهیزات هوشبری اتاق عمل به‌دست متخصصان ایرانی تولید می‌شوند.

صنایع‌دستی ارزآور

زبان روایت غرفه منابع طبیعی و آبخیزداری خاص است و نقشه سنگی بزرگی که زیر محفظه‌ای شیشه‌ای قرارگرفته، به خوبی طرح‌های آبخیزداری، کاشت درخت و عملیات جنگلکاری که در استان گلستان به‌صورت ویژه اجرا شده را نمایش می‌دهد. محمدطاها فریدنی که به کودک کارآفرین صنعت پارچه‌بافی شهرت دارد، در غرفه صنایع‌دستی مشغول کار است. او تنها نوجوان شرکت‌کننده در نمایشگاه است و وقتی مقام معظم رهبری از نمایشگاه بازدید کردند، پارچه دستبافی به ایشان هدیه کرده است. فقط محمدطاها محصولات خود را در همان غرفه تولید می‌کند. گیوه‌های دستباف، کیف‌های گلدوزی شده، چادرشب‌های رنگی و پارچه‌های سنتی را نیز در گوشه‌ای از غرفه به نمایش گذاشته است. اعداد و ارقام نوشته شده روی تابلوهای که دیوارهای غرفه را پوشانده‌اند اهمیت این صنعت را به خوبی روشن می‌کند: صنایع‌دستی ١٣شهر و ٣روستا ثبت جهانی شده‌اند. حجم صادرات صنایع‌دستی ٣٢٢میلیون دلار است که با حمایت می‌تواند به ٢میلیارد دلار برسد.

مدیریت مصرف آب در کشاورزی
‌فعالان صنعت بسته‌بندی ایران دست پر به نمایشگاه آمده‌اند و بسته‌بندی‌های زیبای کاغذی، چوبی و فلزی که داخل قفسه‌های گوشه‌وکنار غرفه چیده‌اند نشان می‌دهد در چند سال اخیر صنعت بسته‌بندی ایران با جهشی قابل توجهی روبه‌رو بوده است. این نیازسنجی صحیح و پیشرفت این صنعت سبب شده ایران به تنها کشور صاحب حق رای در میان ٦١کشور عضو سازمان جهانی بسته‌بندی تبدیل شود. میوه‌های خوش آب و رنگی که در غرفه «غذای سالم و پایدار» خودنمایی می‌کنند، با کم‌ترین میزان مصرف آب، پرورش پیدا کرده‌اند. مهدی قیصری، مدیر شرکت دانش‌بنیانی است که طرح «ارتقای بهره‌وری کشاورزی با مدیریت هوشمندانه آبیاری» را طراحی و اجرا کرده است. او می‌گوید: «این طرح در اصفهان، خراسان‌رضوی، فارس و چهارمحال و بختیاری اجرا شده و در زمینه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به نتایج قابل توجهی رسیده‌ایم.» قیصری و همکارانش اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند که در قالب برنامه‌ای هوشمند و با توجه به ویژگی‌های زمین‌های زراعی، نوع بذر و آب‌وهوای سطح زیرکشت و میزان آب مورد نیاز برای پرورش هر محصول را برای کشاورزان مشخص می‌کند. قیصری اشتغال‌زایی را از دیگر مزایای اجرای طرح برمی‌شمرد و می‌گوید: «افرادی به‌عنوان کارشناس مدیریت آب، بر عملکرد کشاورز و اجرای صحیح طرح نظارت می‌کنند که سبب اشتغال‌زایی روستایی و کاهش مهاجرت از روستاها نیز می‌شود.»

آلبوم افتخارات ایران

اقتصاد دریامحور

منطقه مکران و کریدور شمال – جنوب، محور برنامه‌های اقتصاد دریامحور کشور به شمار می‌آید که بهبود کیفیت زندگی ساکنان مناطق ساحلی به‌عنوان یکی از مهمترین اهداف این برنامه تعریف شده است. در این برنامه پنج‌ساله که توسط دبیرخانه شورای توسعه مکران در حال پیگیری است، عملیاتی شدن طرح تکمیل زیرساخت‌های مکران از ابتدای سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده و توسعه زیرساخت، سرمایه‌گذاری و جمعیت‌پذیری در منطقه جنوب شرق کشور در قالب یک برنامه ۱۵‌ساله دنبال می‌شود
در غرفه‌ای که عنوان خانه ایرانی را یدک می‌کشد، وجود انواع لوازم خانگی ایرانی، رشد کشور در این صنعت را به رخ می‌کشد. در کنار این خانه هم تولیدات صنعت اسباب‌بازی چشمنوازی می‌کنند که بازی‌های فکری بخش قابل توجهی از آنها را تشکیل می‌دهند.
اعداد و ارقام و اطلاعاتی که دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه اقتصاد دیجیتال را نشان می‌دهند، چشمگیر و قابل توجه هستندو بر پیشرفت کشور در این زمینه دلالت می‌کنند:
انجام ١٠ پرتاب فضایی طی دو سال و نیم که بیشتر از کل پرتاب‌های انجام شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است....
ثبت رکورد جدید ارتفاع پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم، ارتقای حسگر خورشیدی و....
بی‌جهت نبوده که بازدید مقام معظم رهبری در دو مرحله انجام و ساعت‌های طولانی به درازا کشیده است. در هر یک از ٤٠ غرفه نمایشگاه دیدنی‌های بسیاری انتظار بازدیدکنندگان را می‌کشد و مجموع آنها آلبومی دیدنی و غرورآفرین از توانمندی‌های صنعتگران ایرانی در بخش‌های صنایع معدنی، زیرساخت مخابراتی و ارتباطی، سلامت، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد دریامحور، شیلات، کشاورزی، انرژی، خودروسازی، صنعت فضایی، برق، چرخه تولید محصولات دامی، زنجیره‌های تولید کوچک، شرکت‌های تعاونی تجاری، صنایع مالی، نساجی، لوازم خانگی، صنعت نفت و پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، حمل‌ونقل دریایی و ریلی را خلق کرده است.

کد خبر 831035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha