نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت ارشاد و محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و احسان مقدم دبیر اجرایی نمایشگاه برگزار شد.

نشست رسانه

همشهری آنلاین: نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور فرشاد مهدی پور معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت ارشاد و محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و احسان مقدم دبیر اجرایی نمایشگاه برگزار شد. مهدی پور در ابتدای این نشست خبری گفت: ۲۴ نمایشگاه رسانه های ایران در ۲۹ بهمن در مصلی امام خمینی کار خود را شروع می کند. در موقعیتی که برای این فضا فراهم شده، این‌نمایشگاه با یک پوست اندازی و تحولات جدید کار خود را شروع می کند. این نمایشگاه از این حیث که گردهمایی، هم اندیشی و یک پویشی برای رسانه های ایران خواهد بود، دارای اهمیت است.

برپایی نمایشگاه بعد از گذشت ۶ سال

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد ادامه داد: در ۶ سال گذشته بنا به دلایل مختلف مثل کرونا و… نمایشگاه رسانه ها متوقف شد، ما در این دوره در معاونت این‌ را وظیفه خود دانستیم که این نمایشگاه را فعال کنیم و همچنین از دیگر وظایف خود احیاسازی و فعال کردن رخدادها، رویدادها، برگزاری همایش و نمایشگاه ها بوده است. همچنین تغییر عنوان نمایشگاه امسال به درخواست اهالی رسانه رخ داد، به ویژه رسانه های استانی. ما در تابستان جشنواره مطبوعات را داشتیم و این بخش از نمایشگاه رسانه ها جدا شد. شعار امسال نمایشگاه رسانه های ایران” نجستم همیشه به جز راستی” است. در این نمایشگاه گروه های مختلف و رسانه های گوناگون از جمله رسانه های مکتوب، رسانه های برخط، خبرگزاری ها و شرکت های دانش بنیان حضور خواهند داشت.

پوست اندازی اساسی در نمایشگاه رسانه های ایران | راه‌اندازی بخش غزه و حضور چهره‌های رسانه‌ای جهان در نمایشگاه امسال

توجه به گروه های تولید محتوا در حوزه فناوری

امسال در نمایشگاه توجه ویژه‌ای به گروه های تولید محتوا در حوزه فناوری خواهیم داشت، چرا که آینده رسانه ها به حوزه فناوری گره خورده است. مهدی پور با اعلام این خبر افزود: از نیازمندی های مهم این روزهای رسانه ها مطلع شدن از فناوری های نوین و رسانه های جدید است. همچنین در نمایشگاه امسال گروه دیگری که حضور فعال دارند فعالان رسانه ای و انسان رسانه ای ها هستند. در نیمه دوم سال گذشته حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده شروع شد و با همکاری وزارت ارتباطات از تمامی بندها، حمایت از اهالی رسانه گنجانده شد. در جشنواره امسال بخش هایی را به انسان رسانه اختصاص دادیم. غرفه بزرگی را به بخش انسان رسانه و فعالان رسانه های اجتماعی خواهیم داشت. همچنین کنشگران فعالان مجازی هم هستند.

راه‌اندازی بخش بین الملل و غزه

در بخش بین الملل نمایشگاه هم بخش های ویژه ای طراحی شده است. مهدی پور با اشاره ره این نکته افزود: با توجه به تحولات منطقه بعد از طوفان الاقصی بخش هایی برای رویداد غزه پیش بینی شده است و در آنجا تعدادی از رسانه های خارجی دعوت می شوند. همچنین برای عموم مردم و بازدیدکنندگان محتوایی پیش بینی شده است. همچنین از رسانه های بزرگ هم دعوت شده که هم برای بحث مشارکت و آموزش در بخش های نمایشگاه حضور غنی داشته باشند.

درخواست ۶۰۰ رسانه برای حضور در نمایشگاه

در اواخر دی ماه فراخوانی منتشر شد و ۶۰۰ رسانه درخواست ثبت نام در نمایشگاه را داشتند و از روز گذشته ثبت نام قطعی آغاز شده و به مرور اطلاعات تکمیل شده است. این مقام مسئول در این باره توضیح بیشتر داد: پیش بینی کرده‌ایم تعداد قابل توجهی کمیته های تخصصی رسانه، آشنایی با تجارب روزنامه نگاران، معرفی و رونمایی از چندین کتاب را هم داشته باشیم از جمله جلد دوم کتاب دانشنامه مطبوعات ایران را داریم. نشست های تخصصی در حوزه فناوری و هوش مصنوعی را هم برگزار می کنیم. همچنین حضور استان ها را داریم و حدود ۲۰ چهره پیشکسوت رسانه ای در استان ها با حضور رسانه های محلی را خواهیم که از آنها تقدیر خواهد شد همچنین از ۵ چهره ملی حوزه ارتباطات و رسانه تقدیر خواهد شد.

پوست اندازی اساسی در نمایشگاه رسانه های ایران | راه‌اندازی بخش غزه و حضور چهره‌های رسانه‌ای جهان در نمایشگاه امسال

پویش هایی متناسب با حال و هوای انتخابات

مهدی پور در ادامه گفت: پویشی که به عنوان ۲۴ نمایشگاه رسانه های ایران در حد فاصل ۲۹ بهمن تا ۲ اسفند برگزار می شود به جهت بازه زمانی قبل از انتخابات مجلس است و در این باره حتما پویش های مرتبط با موضوعات روز هم خواهیم داشت و رسانه ها هم در نمایشگاه با توجه به اینکه خود تبدیل به رخداد مهمی شده اند، به پوشش این موضوعات خواهند پرداخت.

مهدی در ادامه با توجه به هزینه های زیرساختی که برای نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده، توضیح داد: ما در تلاش بودیم که حداقل هزینه ها را برای برگزاری نمایشگاه داشته باشیم. برای آماده سازی یک غرفه ۱۲ متری مبلغ ۶ میلیون در نظر گرفته شد هر چند نسبت به سال ۱۳۹۶ تخصیص چندانی نداشته است. تا امسال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از رسانه ها حمایت شده است که شامل یارانه ها، آگهی های دولتی و کاغذ بوده است. در گذشته بودجه برای خرید کاغذ حذف شده بود ولی در دو سال گذشته عددی را برای کاغذ در نظر گرفتیم. امیدواریم تا پایان سال این مبلغ هزار میلیارد را رد کند که این مبالغ در قیاس با گزارش های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عدد قابل توجهی است. البته حمایت های غیر مستقیم هم‌به اهالی رسانه داشته ایم، مثلا تعداد اعضای سامانه خبرنگاران که به بیش از ۱۲ هزار نفر رسید و یا تعداد افراد بیمه شده در صندوق اعتبار هنر است که منابع مالی برای آنها صرف شده است همچنین معافیت مالیاتی را هم داشتیم که همگی گواه بر حمایت های رسانه ای است.

پوست اندازی اساسی در نمایشگاه رسانه های ایران | راه‌اندازی بخش غزه و حضور چهره‌های رسانه‌ای جهان در نمایشگاه امسال

در پایان این نشست خبری از پوستر بیست وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران توسط طراح آن محمد روح الامین رونمایی شد.

کد خبر 830789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha