روستاهای تهران معمولاً جزء امن‌ترین پاتوق‌هایی بود که مبارزان انقلابی برای گردهمایی و رد و بدل کردن اخبار و اطلاعات انتخاب می‌کردند.

مسجد میانه

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: یکی از پاتوق‌های مهم روستاییان غرب تهران در مبارزات انقلابی مسجد کوچکی بود به نام مسجد «میانه» یا به قول محلی‌ها «مسجد مونه» که در روستای کن همچنان پابرجاست. این مسجد به‌ظاهر کوچک محل رفت‌وآمد شخصیت‌ها و مبارزان بزرگی بود. اهالی روستاهای غرب تهران از روستای امامزاده داوود (ع)، سولقان و کن گرفته تا پونک، حسن‌آباد و ... به‌ظاهر برای آموزش قرآن و احکام به‌صورت هفتگی در این مسجد دورهم جمع شوند اما هدف اصلی تربیت نیروهای انقلابی و برنامه‌ریزی برای مبارزات بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

رجبعلی شکوری یکی از پرورش‌یافتگان در این پاتوق است که در آن مبارزان بزرگی چون شهیدان حبیب‌الله روستایی و عباسعلی ناطق نوری رفت‌وآمد می‌کردند. او می‌گوید: «حبیب‌الله روستایی یکی از مبارزان انقلابی فعالی بود که در انجمن حجتیه نفوذ کرده و رفت‌وآمد جوانان را در آن رصد می‌کرد تا از انحرافشان جلوگیری کند.»

مسجد میانه؛ مخفی‌ترین پاتوق انقلابیون در روستای کن

او ادامه می‌دهد: «عباسعلی ناطق نوری هم از جمله مبارزانی بود که در پاتوق «مسجد میانه» جوانان روستایی را به بهانه تفسیر قرآن دورهم جمع می‌کرد تا جریان مبارزه را تبیین کند. خاطرم هست او جلساتش را همیشه با تفسیر سوره کهف آغاز می‌کرد و ماجرای اصحاب کهف را شرح می‌داد که چگونه برای اینکه زیر بار ظلم نروند حماسه‌ساز شدند.»

علیرضا بزرگی یکی از مردانی است که از پاتوق مسجد میانه خاطرات زیادی دارد. او می‌گوید: «مسجد میانه» ازجمله مساجدی است که به دلیل موقعیت مکانی‌اش هیچ‌گاه موردتوجه نیروهای نظامی و افراد نفوذی ساواک قرار نگرفت. یک پاتوق مخفی ولی بسیار فعال و پرشور بود. خیلی از روستاییان در این مسجد به بهانه روخوانی و تفسیر قرآن دورهم جمع می‌شدند اما هدف تفسیرهای سیاسی از حکومت جور و طاغوت بود.»

مسجد میانه؛ مخفی‌ترین پاتوق انقلابیون در روستای کن

بزرگی ادامه می‌دهد: «اگر به خاطرات مردم رجوع کنید نام بزرگانی را می‌شنوید که روستاییان غرب تهران را به این محله می‌کشاندند تا جریان انقلاب جریانی ریشه‌دار شود؛ از نام حجت‌الاسلام کافی، حجت‌الاسلام محلاتی گرفته تا چهره‌های سیاسی‌تری مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ اما آن‌ کسی که حلقه مبارزاتی تشکیل داده بود، عباسعلی ناطق نوری بود. خیلی از اهالی روستاها از نوجوان ۱۴-۱۵ ساله تا افراد ۴-۵۰ ساله جذب او شده بودند.»

کد خبر 829769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha