مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

دستاوردهای انقلاب اسلامی فراوان است، اما مهم‌ترین و شاخص‌ترین آن به‌دست آوردن استقلال سیاسی کشور است.

دوانی

همشهری- محمدحسین رجبی‌دوانی؛ نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران:پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به قدری نفوذ قدرت‌های خارجی در کشورمان زیاد بود که تصمیم‌گیری‌های کلان کشور با مشورت و خواست آنها تعیین می‌شد. این قدرت‌ها یک زمانی انگلیس و روسیه و دوره دیگر آمریکا، انگلیس و اسرائیل بودند. این موضوع در سیاست کشور کم و بیش در دوره قاجار و پهلوی تداوم و تا پیروزی انقلاب ادامه داشت. موضوع دیگر از دست رفتن تمامیت ارضی کشور به‌دلیل غفلت، خیانت و سهل‌انگاری سیاستمداران در دوره قاجار و پهلوی است. متأسفانه در دوره قاجار قفقاز و افغانستان را از دست دادیم و در دوره پهلوی اول و دوم بحرین، بخش‌هایی از آذربایجان و حقابه بلوچستان از دستمان رفت. اما در جمهوری اسلامی با وجود همه هجمه‌های سیاسی و نظامی که اوایل انقلاب به این کشور شد و وقوع جنگ تحمیلی و حمایت و پشتیبانی بلوک شرق و غرب از صدام، حتی یک وجب از خاک‌مان را از دست ندادیم و تمامیت ارضی کشور کاملا حفظ شد.
بازگشت به هویت اصلی‌مان یکی دیگر از ویژگی‌های‌ شاخص پیروزی انقلاب اسلامی است. در دوره ۱۵۰ ساله‌ای که ایران با غرب استعمارگر آشنا شده، هویت ملی خود را تا حد زیادی از دست داد؛ البته جریان‌های مختلفی ازجمله جریان مارکسیستی و ناسیونالیستی که برای بازگشت هویت در کشور در برهه‌های مختلف به‌صورت فرهنگی و سیاسی ظهور و بروز کردند، چون در فرهنگ گذشته ما ریشه نداشتند، نتوانستند هویت مخدوش شده را به ملت برگردانند؛ این انقلاب اسلامی بود که توانست هویت از دست رفته و گمشده را به ملت بازگرداند.
ویژگی دیگر اینکه در ۲ سده قبل از پیروزی انقلاب به‌دلیل شکست‌های سیاسی و نظامی که ایران از خارج خورده بود و همچنین دولتمردان نالایق (به استثنای امیرکبیر و دکتر مصدق)، اعتماد به‌خوداتکایی دولتمردان و مردم از دست رفته بود. اعتمادی که باعث شود بدون اتکا به نیروهای خارجی سرنوشت خودشان را رقم بزند. اما این ویژگی با وقوع انقلاب اسلامی رخ داد. مردم به پشتوانه رهبری آگاه آن هویت گذشته خودشان را کسب و به نیروی خودشان اعتماد کردند و توانستند بزرگ‌ترین توطئه‌های سیاسی نظامی و امنیتی که از گذشته تاکنون چیده بودند، را خنثی کنند.
حاصل این اعتماد و خوداتکایی، دستاوردهای فراوان در حوزه‌های مختلف است که مهم‌ترینش دستاوردهای نظامی و تسلیحاتی هستند. زمانی که کشورمان درگیر یک جنگ ناخواسته شد و متوجه شد هیچ‌یک از کشورهای خارجی اعم از شرقی و غربی کمک نمی‌کنند و به‌گفته دکتر ولایتی، وزیر خارجه وقت حتی از دادن سیم خاردار هم به ایران خودداری می‌کنند، این موضوع برای دولتمردان روشن شد که به هیچ وجه نباید به خارج از کشور متکی بود. لذا رهبری نظام چه در دوره امام خمینی(ره) و چه در دوره آیت‌الله خامنه‌ای سیاست خارجی را براساس استقلال از شرق و غرب گذاشتند و این سیاست را بر همه وجوه اعمال کردند.
در واقع آن تجربه تلخی که از دوره جنگ تحمیلی داشتیم سبب شد بتوانیم متناسب با ویژگی‌های کشور و افقی که دولتمردان برای آینده نیروهای نظامی طراحی کرده بودند، بتوانند تسلیحات مناسب را برای دفاع از استقلال کشور به‌دست بیاورند و در حوزه دفاعی و فضایی خودکفا شوند. در بخش تسلیحات نظامی خوشبختانه به درجه‌ای از اقتدار رسیده‌ایم که حتی دشمنانمان به این موضوع اعتراف و اذعان می‌کنند.

کد خبر 829575
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha