همشهری آنلاین: وزرات دفاع روسیه مسئولیت مقاله‌ای را که بر روی پایگاه اینترنتی‌اش منتشر شده و لهستان را مقصر آغاز جنگ جهانی دوم اعلام کرده بود، نپذیرفت

خبرگزاری اتریش از مسکو گزارش داد، الکساندر دروبیشوسکی (Alexander Drobyschewski)، سخنگوی وزارت دفاع روسیه به رسانه‌های این کشور گفت: آنچه که در زیرشاخه موضوعات تاریخی پایگاه اینترنتی این وزارتخانه به چاپ رسید، منعکس‌کننده دیدگاه رسمی ما نیست.

به گفته وی، در این پایگاه اینترنتی مقالات "جنجالی" دیگری هم درباره تاریخ ارتش منتشر شده است.

در این مقاله، سرگی کووالی‌یف (Sergej Kowaljew)، مورخ روس لهستان را عامل آغاز جنگ جهانی دوم معرفی کرد.

وی در مقاله‌ای که با عنوان "تاریخ: مقابله با دروغ‌ها و تحریف‌ها" به چاپ رسید، ادعا کرده است: "کسی که با تاریخ جنگ جهانی دوم سر و کار دارد، می‌داند که این جنگ به خاطر سر باز زدن لهستان از تن دادن به درخواست‌های آلمان آغاز شد."

به گفته کووالی‌یف، تقاضاهای آلمان از لهستان "کاملا معقول" بودند. آلمان در سال 1939 فقط می‌خواست دانزیک را به خود ضمیمه کرده و خیابان‌ها و خطوط آهن را به شرق پروس بکشد. آلمان نازی پس از برنامه‌ریزی بلندمدت در سپتامبر 1939 به لهستان حمله کرد.

انتقاد به کمیسیون
اندکی پیش از این، دمیتری مدودف، رییس کل نیروهای مسلح روسیه از تشکیل کمیسیونی انتقاد کرد که قرار است از روسیه در برابر "تحریف‌ها" تاریخی دفاع کند. این مقاله بار دیگر خشم داخلی را در روسیه برانگیخت. روزنامه "ورمیا نووستی" این مقاله را "آسیب‌رسان" برای روسیه دانست. آرسنی روگینسکی (Arseni Roginski)، مورخ روس گفت این "اظهار نظر شخصی" در محتوی "راه به اشتباه برد." وی در همین حال هشدار داد که تفاسیر این مقاله در صورتی که مورد قبول این وزارتخانه قرار می‌گرفت موجب وخامت در روابط بین‌المللی روسیه می‌شد.

روابط روسیه و لهستان از منظر تاریخی پرتنش است. جمهوری شوروی سابق اندکی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم توافقنامه موسوم به هیتلر-استالین را به امضا رساند که دست آلمان نازی را برای ساقط کردن لهستان باز می‌گذاشت.

کد خبر 82878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز