سلامت دهان و دندان جزء موضوع بسیار مهمی است که به غیر از عامل ژنتیک؛ رعایت بهداشت و مراقبت صحیح از آن‌ها به ویژه در کودکی می‌تواند به این موضوع کمک زیادی کند

بهداشت دندان كودك

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: همه کودکان و جوانان باید به مراقبت‌های دندان پزشکی و پیشگیری و درمان دسترسی داشته باشند. ضمن آنکه والدین هم از راه‌های صحیح مراقبت از دندان فرزندشان و همچنین آموزش نکات مهم در این خصوص به آن‌ها آگاه باشند.

کودکان از چه سنی باید به دندان پزشک مراجعه کنند | چه مسواکی برای کودکان مناسب است
دکتر حمید علی نژاد، دندان‌پزشک

توجه به بهداشت دهان و دندان کودک

دکتر حمید علی نژاد، دندان‌پزشک درباره بهداشت دهان و دندان می‌گوید: امروزه تمام والدین می‌دانند بهداشت دندان کودک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان موضوع مهمی است. اما اغلب اوقات فرایند تمیز کردن دندان کودک بسیار مشکل و پردردسر است.

ممکن است کودک یک دندگی و لجبازی نشان دهد یا از بلعیدن خمیردندان دچار تهوع شود و دیگر علاقه‌ای به مسواک زدن نداشته باشد.

بنابراین از انتخاب نوع مسواک گرفته تا وضعیت مناسب کودک برای مسواک زدن و زمانی که باید مسواک بزند همه و همه از جمله موارد مهمی هستند که والدین باید از آن‌ها آگاه باشند.

کودکان از چه سنی باید به دندان پزشک مراجعه کنند | چه مسواکی برای کودکان مناسب است

آموزش بهداشت دهان به کودک

به گفته این دندان پزشک، والدین باید سعی کنند از دوران کودکی اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان کودک را به آن‌ها آموزش دهند و برای این موضوع توجه ویژه‌ای قائل شوند. نحوه درست مسواک زدن را به کودک آموزش دهند و آن‌ها را به رعایت اصول بهداشت دهان و دندان تشویق کنند. کودکان معمولاً از شش ماهگی تا سه سالگی دندان‌هایشان شروع به رشد می‌کنندکه البته تمام دندان‌های شیری‌شان کامل است.

بیشتر بخوانید

تغذیه مناسب برای حفاظت از دهان و دندان کودکان ضروری است

نکته بهداشتی: دندان‌های شیری

علت حساس شدن دندان‌ها چیست؟

مراقبت صحیح از دندان‌ها

دکتر علی نژاد می‌گوید: اولین دندان‌های دائمی کودک تقریباً در شش سالگی شروع به رویش می‌کند. بنابراین لزوم مراقبت از دندان‌ها در این سن بیشتر خواهد شد و به طور کلی دهان و دندان کودک نیازمند رعایت بهداشت بیشتری خواهد بود. مراقبت کردن از دندان‌ها و لثه در دوران کودکی باعث رشد صحیح لثه‌ها می‌شود و سبب نظم و ترتیب دندان‌ها در بزرگسالی نیز خواهد شد. پس توجه به نکات مهم در مورد بهداشت دهان و دندان کودک را جدی بگیرید تا از سلامت آن در آینده اطمینان حاصل کنید.

کودکان از چه سنی باید به دندان پزشک مراجعه کنند | چه مسواکی برای کودکان مناسب است

توجه به بهداشت دهان در سال‌های نخست تولد

به گفته این دندان پزشک، بهترین حالت آن است که حتی پیش از آنکه دندان‌های شیری کودک شروع به بیرون آمدن کنند روزی یک بار با گاز و دستمال مرطوب پاک‌سازی شوند. این کار از تجمع میکروب‌ها که باعث پوسیده شدن دندان می‌شوند جلوگیری می‌کند.

ممکن است دندان‌های فرزند شما نیاز به ارتودنسی داشته باشد. در این صورت نیاز به مراقبت بیشتری خواهد داشت. در مراقبت از دندان‌های کودکانی که ارتودنسی انجام داده‌اند باید توجه بیشتری کرد. یعنی علاوه بر بهداشت دهان، عادت تمیز کردن دندان‌های جلویی با دستمال مرطوب کمک زیادی به تمیز شدن دندان‌ها خواهد کرد.

انتخاب نوع مسواک

دکتر علی نژاد در باره انتخاب نوع مسواک برای کودکان می‌گوید: مسواکی که برای کودک توصیه می‌شود بهتر است دارای سری کوچک و دسته‌ای پر حجم باشد. الیاف موهای نایلونی آن هم باید نرم باشند تا مانع آسیب زدن به بافت لثه و دندان کودک شوند.

بهترین حالتی که مسواک زده می‌شود دارای زاویه ۴۵ درجه از خط لثه است و حرکت آن باید بسیار کوتاه باشد. حرکت در طول خط لثه در حین مسواک باعث ساییدگی لثه می‌شود.

مسواک هم باید به صورت ملایم در جهت بالا و پایین دندان جابه جا شود، نه اینکه حرکت جانبی انجام دهد. باید سعی کنید حرکتی دایره وار و به صورت عمودی انجام دهید؛ نه به صورت افقی. این کار را در سطح دندان جلو، عقب، بالا و همین طور روی زبان کودک صورت دهید.

کودکان از چه سنی باید به دندان پزشک مراجعه کنند | چه مسواکی برای کودکان مناسب است

توجه به بهداشت مسواک کودک

به گفته این دندان پزشک اگر مسواک رطوبت داشته باشد شرایط برای رشد باکتری‌ها مهیا خواهد شد. همچنین رطوبت مسواک به الیاف آن هم آسیب خواهد زد. بهترین روش نگهداری مسواک خشک نگه داشتن آن است. بنابراین اول آن را خشک کنید بعد روی آن دری قرار دهید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالی

دکتر علی نژاد می‌گوید: به طور کلی نظر اغلب پزشکان این است که در صورت تمیز کردن دهان در سن کمتر از یک سال در کودکی، کودک بعدها در برابر آن مقاومتی نشان نمی‌دهد. اگر کودک به مسواک زدن پیش از یک سالگی عادت نکند و در حال حاضر در برابر آن مقاومت می‌کند، راه حل آن پافشاری و داشتن صبر و حوصله برای تشویق او از راه‌های مختلف برای انجام این کار است. توجه داشته باشید اگر برای مدتی برای تمیزی دندان به کودک اصرار کنید و قت بگذارید بدون شک آن را می‌پذیرد.

البته سعی کنید مواقعی که کودک خواب آلوده یا خسته است زیاد سخت نگیرید و از سرعت مسواک زدن او ایراد نگیرید ولی سعی کنید روزهای بعد حتماً آن را جدی بگیرید و جبران کنید.

کد خبر 828612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha